دوره 9، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 123-110 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ‌ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،‌ایران ، Rrghorban@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
چکیده:   (1201 مشاهده)
مقدمه: ضعف در ادراک دیداری یکی از مواردی است که در کودکان دارای اختلالات یادگیری دیده می­‌شود و تقویت آن باعث بهبود عملکرد تحصیلی کودکان می­‌شود.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر غلبه طرفی بر تشخیص دیداری، حافظه دیداری و اکمال دیداری کودکان ۷ تا ۱۲ سال دارای اختلالات یادگیری انجام شد.
روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون همراه با گروه کنترل بود. از میان کودکان مقطع ابتدایی که در کلینیک­‌های روانشناسی شهر تهران در سال ۱۳۹۹ تشخیص اختلالات یادگیری گرفته بودند، به صورت در دسترس و داوطلبانه، ۳۰ نفر (۱۸ دختر و ۱۲ پسر) انتخاب و سپس به شیوه تصادفی در دو گروه ۱۵ نفره آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمع‌­آوری داده‌­ها از آزمون دست برتری ادینبرگ (۱۹۷۰)، ارزیابی رشد عصبی- مغزی دلاکاتو (۱۹۹۷) و آزمون ادراک دیداری گاردنر (۱۹۸۲) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌­افزار
SPSS نسخه ۲۵، شاخص‌های توصیفی- استنباطی، تحلیل کوواریانس تک متغیره و تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد بسته آموزشی مبتنی بر غلبه طرفی بر مؤلفه‌های تشخیص دیداری (۰/۰۱>
P و ۳۱/۳۸=F)، حافظه دیداری (۰/۰۱>P و ۱۴/۶۸=F) کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در گروه آزمایش تأثیر داشته و بر مؤلفه اکمال دیداری تأثیر نداشته است.
نتیجه­‌گیری: تمرین­‌های ایجاد غلبه طرفی به دانش‌­آموزان کمک می­­‌کند عملکرد بهتری در ادراک دیداری داشته باشند؛ بنابراین پیشنهاد می‌­شود جهت بهبود ادراک دیداری کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری تمرین­‌های مربوط به غلبه طرفی در برنامه درمانی آن­ها گنجانده شود.
متن کامل [PDF 631 kb]   (1037 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/13 | پذیرش: 1401/5/26 | انتشار: 1401/7/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.