1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران ، Rrghorban@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
چکیده: (1201 مشاهده)
مقدمه: ضعف در ادراک دیداری یکی از مواردی است که در کودکان دارای اختلالات یادگیری دیده میشود و تقویت آن باعث بهبود عملکرد تحصیلی کودکان میشود.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر غلبه طرفی بر تشخیص دیداری، حافظه دیداری و اکمال دیداری کودکان ۷ تا ۱۲ سال دارای اختلالات یادگیری انجام شد.
روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. از میان کودکان مقطع ابتدایی که در کلینیکهای روانشناسی شهر تهران در سال ۱۳۹۹ تشخیص اختلالات یادگیری گرفته بودند، به صورت در دسترس و داوطلبانه، ۳۰ نفر (۱۸ دختر و ۱۲ پسر) انتخاب و سپس به شیوه تصادفی در دو گروه ۱۵ نفره آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون دست برتری ادینبرگ (۱۹۷۰)، ارزیابی رشد عصبی- مغزی دلاکاتو (۱۹۹۷) و آزمون ادراک دیداری گاردنر (۱۹۸۲) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه ۲۵، شاخصهای توصیفی- استنباطی، تحلیل کوواریانس تک متغیره و تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بسته آموزشی مبتنی بر غلبه طرفی بر مؤلفههای تشخیص دیداری (۰/۰۱>P و ۳۱/۳۸=F)، حافظه دیداری (۰/۰۱>P و ۱۴/۶۸=F) کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در گروه آزمایش تأثیر داشته و بر مؤلفه اکمال دیداری تأثیر نداشته است.
نتیجهگیری: تمرینهای ایجاد غلبه طرفی به دانشآموزان کمک میکند عملکرد بهتری در ادراک دیداری داشته باشند؛ بنابراین پیشنهاد میشود جهت بهبود ادراک دیداری کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری تمرینهای مربوط به غلبه طرفی در برنامه درمانی آنها گنجانده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/1/13 | پذیرش: 1401/5/26 | انتشار: 1401/7/2