دوره 9، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 61-48 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- مربی، گروه تربیت بدنی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، Hesam_Eshraghi@yahoo.com
3- استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده:   (1257 مشاهده)
مقدمه: ورزش به عنوان بخش جدایی ناپذیر از جامعه با مجموعهای از مشکلات مشابهی روبروست که یکی از آن‌ها قلدری مربیان فوتبال است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بروز پدیده قلدری در مربیان فوتبال حرفه­‌ای ایران انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی پیمایشی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه مربیان حرفه­‌ای فوتبال ایران در سال ۱۴۰۰ بود که تعداد ۲۰۵ نفر براساس روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌­آوری داده‌­ها از پرسشنامه محقق ساخته ۳۳ سؤالی برگرفته از مصاحبه کیفی و کدگذاری استفاده شد. پس از تأیید روایی توسط خبرگان (۸ نفر)، پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شدند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده­‌ها در بخش توصیفی و استنباطی از نرم‌­افزار
SPSS نسخه ۲۳ و PLS Smart نسخه ۲ استفاده شد.
یافته‌­ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان­‌دهنده ۸ عامل رفتارهای ضد اجتماعی در ورزش، ورزشکاران، روابط متقابل، تجربه قلدری و آزار و اذیت، عامل شغلی، عامل رفتاری، عوامل زمینه­‌ای و مدیریتی و عامل فردی و روانشناختی به عنوان عوامل مؤثر بر پدیده قلدری در مربیان فوتبال حرفه­‌ای ایران بود. نتایج تحلیل از برازش قابل قبول داده­‌ها حکایت داشته است. همچنین روایی محتوا، واگرا و همگرا بیانگر روایی خوب مقیاس بوده است.
نتیجه­‌گیری: نتایج نشان داد فاکتورهای مختلفی من جمله عوامل رفتاری، زمینه‌ای، مدیریتی، فردی، روانی و ... بر پدیده قلدری مربیان اثرگذار است؛ لذا لازم است عوامل شناسایی شده مورد بررسی و توجه مربیان ورزشی فوتبال قرار گیرد. پیشنهاد می­‌شود مدیران و مسئولان ورزشی آگاهی خود را نسبت به عوامل شناسایی شده در این پژوهش افزایش دهند.
واژه‌های کلیدی: عوامل مؤثر، قلدری، ورزش، مربی فوتبال
متن کامل [PDF 945 kb]   (982 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/2 | پذیرش: 1401/1/15 | انتشار: 1401/3/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.