دوره 9، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 83-73 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دکترای علوم‌شناختی زبان، موسسه آموزش عالی شناختی، تهران، ایران ، elhamaraiisi@gmail.com
2- دکترای علوم‌شناختی زبان، موسسه آموزش عالی شناختی، تهران، ایران
چکیده:   (1927 مشاهده)
مقدمه: شیوع کرونا سبک زندگی افراد را تغییر داده است و به دلیل ماهیت اینترنتی شدن در این دوران، درک زمان نیز دستخوش تغییر شده است و نوعی اهمال‌کاری را در دانشجویان به ارمغان آورده است.
هدف: هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و درک استعاری زمان با اهمال‌کاری دانشجویان در دوران شیوع ویروس کرونا بود.
روش: روش این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شهر تهران و مشهد در دوران شیوع ویروس کرونا در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود. بدین منظور از ۲۵۰ دانشجو از طریق اینستاگرام به‌صورت داوطلبانه خواسته شد تا پرسشنامه درک استعاری زمان رئیسی و مقدسین (۲۰۲۰)، اعتیاد به اینترنت یانگ (۱۹۹۶) و اهمال‌کاری تاکمن (۱۹۹۱) را تکمیل کنند. روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره بود. سپس داده‌ها از طریق نرم‌افزار
SPSS نسخه ۲۲ تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد اعتیاد به اینترنت و درک استعاری زمان در دوران شیوع ویروس با میزان اهمال‌کاری دانشجویان در این زمان ارتباط دارند (۰/۰۵<
P). همچنین اعتیاد به اینترنت و درک استعاری زمان به ترتیب ۱۷/۸ و ۱۴/۶ درصد می‌توانند اهمال‌کاری را پیش‌بینی کنند.
نتیجه‌گیری: در نتیجه می‌توان گفت که میزان اهمال‌کاری دانشجویان براساس اعتیاد به اینترنت و درک استعاری زمان در دوران شیوع ویروس کرونا قابل پیش‌بینی است. پیشنهاد می‌شود محققان و پژوهشگران در مطالعات خود در زمینه اهمال‌کاری در این دوران، به عوامل شناختی مانند درک استعاری زمان و عوامل رفتاری مانند اعتیاد به اینترنت توجه بیشتری داشته باشند
متن کامل [PDF 682 kb]   (746 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/30 | پذیرش: 1400/12/18 | انتشار: 1401/1/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.