دوره 8، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 6 صفحات 137-125 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار، گروه ریاضی و آمار، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
چکیده:   (709 مشاهده)
مقدمه: آموزش مبتنی بر مغز، مشارکت هدفمند راهبردهایی است که در زمینه عملکرد مغز در متن آموزش اعمال می‌­شود و سبب اثرگذاری بر یادگیری می‌شود.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ریاضی به روش مغز محور بر اهمال‌کاری تحصیلی، درک مطلب و سرعت یادگیری دانش‌­آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانش‌­آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­‌فعالی شهر گرگان در سال ۱۴۰۰ تشکیل دادند که ۳۰ نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و گواه (۱۵ نفر) جایگزین شدند. جمع‌آوری اطلاعات براساس مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی (سولومون و راث بلوم، ۱۹۸۴)، آزمون درک مطلب محقق ساخته و زمان‌سنج صورت گرفت و گروه آزمایش، آموزش مبتنی بر مغز را دریافت نمودند. داده‏‌ها از طریق آزمون کوواریانس چند متغیری (مانکووا) با نرم‌­افزار
SPSS نسخه ۲۵ تجزیه و تحلیل شدند.
 یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش ریاضی به روش مغز محور موجب کاهش اهمال‌کاری تحصیلی (۰/۰۱>
P، ۱۸۴/۹۲۴=F)؛ افزایش درک مطلب (۰/۰۱>P، ۸۰/۵۰۴=F) و سرعت یادگیری (۰/۰۱>P، ۱۶۵/۵۵۹=F) در دانش­آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌­فعالی می‌شود.
نتیجه‌­گیری: از آنجایی­‌که آموزش ریاضی به روش مغز محور بر اهمال‌کاری تحصیلی، درک مطلب و سرعت یادگیری دانش‌­آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­‌فعالی تأثیرگذار بود، پیشنهاد می­‌گردد برای پیشرفت دانش‌­آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­‌فعالی، آموزش مغز محور برای کلاس‌­های عادی و کودکان دارای ناتوانی­‌های یادگیری در برنامه­‌های آموزشی گنجانده شود.
متن کامل [PDF 479 kb]   (407 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/25 | پذیرش: 1400/9/28 | انتشار: 1400/11/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.