دوره 9، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 130-117 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار، گروه روانشناسی، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی، سراب، ایران
چکیده:   (263 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اینکه نیازهای بنیادی روانشناختی، تنظیم شناختی هیجان، سبک‌های دلبستگی و نشاط ذهنی از جمله عواملی هستند که نقش محافظت‌کننده در بروز رفتارهای پرخطر دارند؛ لذا پیش‌بینی عوامل زمینه‌ساز و یا محافظت‌کننده رفتارهای پرخطر ضروری به نظر می‌رسد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی رفتارهای پرخطر براساس ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی، تنظیم شناختی هیجان و سبک‌های دلبستگی با میانجی‌گری نشاط ذهنی در نوجوانان دختر انجام شد.
روش‌: جامعه آماری این پژوهش توصیفی- همبستگی دربرگیرنده کلیه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر تبریز در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ بود که از این میان تعداد ۲۸۲ نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه‌های خطرپذیری نوجوانان ایرانی (
IARTS)، نیازهای بنیادی روانشناختی (BPNS)، تنظیم شناختی هیجان (CERQ)، دلبستگی بزرگسال (AAI) و نشاط ذهنی (MVQ) گردآوری شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل مسیر در نرم‌افزار SPSS  نسخه ۲۳ و Lisrel نسخه ۸ تحلیل شدند.
یافته‌ها: بین رفتارهای پرخطر با ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی (
r=-۰/۲۳۰, P=۰/۰۰۱) و نشاط ذهنی (r=-۰/۳۱۳, P=۰/۰۰۱) رابطه منفی و معنادار و با سبک‌های دلبستگی (r=۰/۲۴۷, P=۰/۰۰۱) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ درحالی‌که تنها ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی (P=۰/۰۰۴) با توجه به نقش میانجی نشاط ذهنی توانایی پیش‌بینی رفتارهای پرخطر را دارد.
نتیجه‌گیری: ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی با توجه به نقش میانجی نشاط ذهنی توانایی پیش‌بینی رفتارهای پرخطر را دارد؛ این یافته‌‌ها می‌‌تواند در پیشگیری مؤثر از رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان دختر کمک کننده باشد.
متن کامل [PDF 653 kb]   (111 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/16 | پذیرش: 1401/1/7 | انتشار: 1401/3/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.