دوره 8، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 5 صفحات 26-13 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کاندیدای دکترای تخصصی، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، yousefjalali1@gmail.com
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- دانشیار، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (2978 مشاهده)
مقدمه: در خصوص کلان روایت هویت نسل فعلی نوجوانان ایرانی و ماهیت آن دانش ژرفی وجود ندارد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباریابی الگوی کلان روایت هویت نوجوانان ایرانی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر یک پژوهش بنیادی با رویکرد آمیخته بود. در بخش کیفی، جامعه آماری پژوهش نوجوانان پسر ۱۵ تا ۲۰ ساله بعلاوه روانشناسان و جامعه­شناسان شهر تهران در سال ۱۳۹۹ بود. ۱۹ نفر از نوجوانان با نمونه­‌گیری در دسترس و ۶ نفر از متخصصان با نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری پژوهش نوجوانان پسر ۱۵ تا ۲۰ ساله شهر تهران در سال ۱۳۹۹ بود که از بین آن­‌ها ۲۱۸ نفر با نمونه­‌گیری در دسترس انتخاب شدند. گردآوری داده‌­ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه داستان زندگی مک آدامز (۱۹۹۵) و در بخش کمی به وسیله پرسشنامه محقق ساخته صورت پذیرفت. جهت تحلیل داده‌­ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.
یافته­‌ها: نتایج تحلیل محتوا بعلاوه تحلیل عاملی مرتبه اول نشان داد که مدل کلان روایت نوجوانان شامل مؤلفه­‌هایی چون تعلق به خانواده، پایبندی به ارزش‌­های دینی و اطاعت از والدین است. نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نیز نشان داد که اطاعت از والدین (۱/۳۲
=Z) بیشترین سهم را در مدل دارد.
نتیجه­‌گیری: علیرغم رشد ارزش‌­های مدرن در جامعه ایران، ارزش­‌های سنتی کماکان نقش پررنگی در ساختار کلان روایت هویت نوجوانان پسر ایرانی ایفا می­‌کند.
متن کامل [PDF 701 kb]   (1373 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/1 | پذیرش: 1400/8/12 | انتشار: 1400/9/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.