دوره 9، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1401 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 15-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashidi B, Yazdanipour M, Abedi A, Faramarzi S. Systematic review of the effectiveness of psychological interventions on parent-child interaction improving in children with ADHD. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2022; 9 (4) :1-15
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1229-fa.html
رشیدی بهار، یزدانی‌پور معصومه، عابدی احمد، فرامرزی سالار. مرور نظام‌مند اثربخشی مداخلات بالینی بر بهبود تعاملات والد- کودک در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1401; 9 (4) :1-15

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1229-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، A.abedi@edu.ui.ac.ir
4- دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1588 مشاهده)
مقدمه: تعاملات مثبت والد- کودک موجب پیشگیری از آسیب‌های روانشناختی، تحولی، هیجانی و اجتماعی در کودکان می‌شود.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلات روانشناختی بر بهبود تعاملات والد- کودک در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی انجام شد.
روش: روش پژوهش، مرور نظام‌مند و جامعه ‌آماری شامل کلیه پژوهش‌های داخلی بود که با استفاده از کلید‌واژه‌های تعاملات والد- کودک، والدگری، نقص توجه/ بیش‌فعالی و ابزار سندکاوی در پایگاه‌های اطلاعاتی پرتال ‌جامع علوم انسانی، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مجلات تخصصی نور، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و بانک اطلاعات نشریات کشور مورد جستجو قرار گرفتند. ۳۳۴ پژوهش با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند که ۱۱ پژوهش به لحاظ روش ­شناختی و ملاک‌های ورودی مورد قبول بود. کلیه پژوهش‌ها براساس دستورالعمل پریزما تحلیل شدند.
یافته­‌ها: یافته‌ها نشان داد بیشترین پژوهش‌ها مربوط به سال‌های ۱۳۹۹-۱۳۹۸ است و حجم نمونه پژوهش‌ها ۳۵۰ نفر است. شهرهای تهران و اصفهان بیشترین پژوهش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و نشانگر آن است که در سال‌های اخیر توجه پژوهشگران بر موضوع مداخلات مختلف در زمینه تعاملات والد-کودک افزایش داشته است. مداخلات مرتبط با نوروفیدبک (۴۰ جلسه) و والدگری چندبعدی (۱۶ جلسه) بیشترین سهم را به لحاظ جلسات مداخله‌ای داشته‌اند.
نتیجه­‌گیری: نتایج حاکی از اهمیت مداخلات مبتنی بر بهبود تعاملات والد- کودک و اثربخشی آن بر کاهش تنیدگی روانی، مشکلات رفتاری و کاهش مشکلات توجهی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی است؛ بنابراین برنامه‌های آموزشی رفتاری با مشارکت والدین و به‌کارگیری مداخلات چندبعدی و تلفیقی، مؤثرترین شیوه‌های درمانی هستند که می‌تواند در رأس برنامه‌ریزی پژوهشگران و درمانگران این حوزه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 488 kb]   (714 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/6 | پذیرش: 1401/5/29 | انتشار: 1401/7/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb