دوره 8، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 134-124 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hatamian P, Rasoolzadeh Tabatabaei S K, Souri A. The effect of reality therapy on emotion regulation and happiness in girls with bulimia nervosa. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (4) :124-134
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1209-fa.html
حاتمیان پیمان، رسول زاده طباطبایی سید کاظم، سوری احمد. تأثیر واقعیت درمانی بر تنظیم هیجان و شادکامی دختران مبتلا به پرخوری عصبی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (4) :124-134

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1209-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، hatamian152@gmail.com
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
چکیده:   (1972 مشاهده)
مقدمه: پرخوری عصبی نوعی اختلال در خوردن است و به عنوان یکی از شایع‌ترین اختلالات خوردن شناخته شده است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر واقعیت درمانی بر تنظیم هیجان و شادکامی دختران مبتلا به پرخوری عصبی انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه­‌ی آماری پژوهش شامل دختران ۱۴ تا ۱۶ ساله مبتلا به پرخوری عصبی در سال ۱۳۹۸ شهر تهران بود که تعداد ۲۴ نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه ۱۲ نفره گمارده شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه تنظیم هیجان و مقیاس شادکامی استنفورد استفاده شد. پس از اجرای پیش‌آزمون بر روی گروه آزمایش یک دوره آموزش ۸ جلسه­‌ای مبتنی بر واقعیت درمانی ارائه شد؛ ولی گروه دوم چنین آموزشی دریافت نکردند. نهایتاً جهت تجزیه‌ و تحلیل داده­‌ها از روش تحلیل کواریانس چند متغیره و تحلیل کواریانس تک متغیری استفاده و به وسیله نرم‌افزار
SPSS نسخه ۲۳ انجام شد.
یافته­‌ها: نتایج یافته‌­های پژوهش نشان داد که واقعیت درمانی بر افزایش تنظیم هیجان و شادکامی تأثیر معناداری دارد (۰/۰۰۱
<P). همچنین تفاوت معناداری بین گروه­‌ها (آزمایش و کنترل) وجود داشت و مقدار آماره آزمون F برابر ۲۳/۰۸ که در سطح (۰/۰۰۱<P) معنادار بود.
نتیجه­‌گیری: به نظر می‌رسد که با بهره‌­گیری از آموزش‌­های مبتنی بر واقعیت درمانی می­‌توان گام محکمی در جهت افزایش تنظیم هیجان و شادکامی در دختران مبتلا به پرخوری عصبی برداشت. از این رو پیشنهاد می­‌شود درمانگران به این مهم توجه ویژه‌­ای داشته باشند.
متن کامل [PDF 585 kb]   (1353 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/11 | پذیرش: 1400/6/1 | انتشار: 1400/7/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb