دوره 8، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 23-14 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام ‌نور، تهران، ایران ، salahian2020@gmail.com
2- کارشناسی ‌ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام ‌نور، تهران، ایران
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام ‌نور، تهران، ایران
چکیده:   (2772 مشاهده)
مقدمه: نوجوانان از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند و پژوهش درباره مسائل روانشناختی آنان حائز اهمیت است.
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه گرایش به زنانگی-مردانگی با اختلالات شخصیت ضداجتماعی، نمایش و پارانویا در نوجوانان دختر انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کامیاران در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بود که از بین آن‌ها ۳۰۲ نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های گرایش به زنانگی-مردانگی میشل گوگلن (۱۹۹۶) و مقیاس میلون ۳ (۱۹۷۷) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار
spss نسخه ۲۳ و روش‌های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین گرایش به زنانگی و اختلال شخصیت نمایشی با ۰/۲۶ (۰/۰۵>
P) و اختلال شخصیت پارانویا با ۰/۲۰ (۰/۰۵>P) همبستگی وجود داشت. همچنین گرایش به زنانگی؛ اختلالات شخصیت ضداجتماعی، نمایشی و پارانویا را به صورت مثبت و معنادار پیش‌بینی می‌کند (۰/۰۵>P، ۳/۹۶۵>F). طبق یافته‌ها بین گرایش به مردانگی و اختلال شخصیت ضداجتماعی با ۰/۲۲ (۰/۰۵>P) و با اختلال شخصیت نمایشی با ۰/۱۹ (۰/۰۱>P) همبستگی وجود داشت. همچنین گرایش به مردانگی؛ اختلالات شخصیت ضداجتماعی، نمایشی و پارانویا را به صورت مثبت و معناداری پیش‌بینی می‌کند (۰/۰۵>P، ۳/۹۱۰ >F).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که گرایش به زنانگی- مردانگی می‌تواند پیش‌بینی کننده اختلالات شخصیت در نوجوانان باشد؛ بنابراین یکی از عوامل روانشناختی مهم در زمینه اختلالات شخصیت محسوب می‌شود.
واژه‌های کلیدی: زنانگی، مردانگی، اختلالات شخصیت
متن کامل [PDF 283 kb]   (1552 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/11/5 | پذیرش: 1400/1/21 | انتشار: 1400/3/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.