دوره 8، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 60-48 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ojaghi S S, Abedi A, Malek Pur M. The effectiveness of Duik‘s mind changing motivational program on goal orientation and successful intelligence of intelligent students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (1) :48-60
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1052-fa.html
اجاقی سیما سادات، عابدی احمد، ملک پور مختار. اثربخشی برنامه‌ی انگیزشی تغییر ذهنیت دوئیک بر جهت‌گیری هدف و هوش موفق دانش‌آموزان تیز‌هوش. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (1) :48-60

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1052-fa.html


1- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، sima_ojaghi@yahoo.com
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (2428 مشاهده)
مقدمه: نظریه دوئیک به بررسی باورهای ذهنی که افراد در مورد هوش خود دارند، می­‌پردازد. باور­های ذهنی که دانش‌آموزان تیزهوش راجع به هوش خود دارند، می‌­تواند در هوش خلاقانه، تحلیلی و عملی و همچنین جهت­‌گیری هدف آن‌ها تأثیرگذار باشد.
هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی برنامه­‌ی انگیزشی تغییر ذهنیت دوئیک بر جهت­‌گیری هدف و هوش موفق دانش‌­آموزان تیزهوش بود.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح آزمایشی از نوع پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش‌­آموزان تیزهوش دوره ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بود. نمونه پژوهش تعداد ۳۰ نفر به شیوه نمونه­‌گیری خوشه‌­ای دو مرحله­‌ای انتخاب و با روش تصادفی در گروه‌­های آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار اندازه­‌گیری آزمون هوش ریون، پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و مک­­گیرکور و پرسشنامه هوش موفق استرنبرگ و گریگورنکو بود. همچنین جهت آزمون فرضیه­‌ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره و نرم‌­افزار
spss نسخه ۲۴ استفاده شد.
یافته‌­ها: یافته‌­ها نشان داد برنامه انگیزشی تغییر ذهنیت دوئیک بر هر چهار مؤلفه جهت‌­گیری هدف یعنی تسلط گرایشی (۰/۰۰۱=
P)، تسلط اجتنابی (۰/۰۰۱=P)، عملکرد گرایشی (۰/۰۰۱=P)، عملکرد اجتنابی (۰/۰۰۱=P) و همچنین هوش تحلیلی (۰/۰۰۳=P)، عملی (۰/۰۰۷=P) و خلاق (۰/۰۴۶=P) دانش‌­آموزان تیزهوش تأثیرگذار بوده است.
نتیجه­‌گیری: براساس یافته­‌های حاصل‌ شده پیشنهاد می­‌گردد برای افزایش سطح انگیزش شایستگی دانش‌آموزان تیزهوش از آموزش هوش افزایشی مبتنی بر نظریه دوئیک استفاده شود.
متن کامل [PDF 729 kb]   (1465 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/20 | پذیرش: 1399/12/25 | انتشار: 1400/1/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb