دوره 8، شماره 2 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 50-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shah Mohammadi J, Yazdanseta F, Rasooli G, Sebrawer R. Predicting effectiveness of teachers teaching based on affective well-being and organizational silence components. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2021; 8 (2) :39-50
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1041-fa.html
شاه محمدی جمشید، یزدان ستا فاروق، رسولی گلاویژ، صبرآور رویا. پیش‌بینی اثربخشی تدریس معلمان با توجه به بهزیستی عاطفی و مؤلفه‌های سکوت سازمانی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1400; 8 (2) :39-50

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1041-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، سنندج، ایران ، jamshid_15@yahoo.com
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران
3- دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، آموزش و پرورش کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (1955 مشاهده)
مقدمه:‌ تدریس اثربخش به معنای دستیابی به اهداف، با عوامل روانشناختی و سازمانی بسیاری تبیین می­‌شود به همین دلیل بررسی مولفه‌های پیش‌بینی کننده آن ضروری است.
هدف:‌ هدف از پژوهش حاضر پیش‌­بینی اثربخشی تدریس معلمان با توجه به بهزیستی عاطفی و مؤلفه‌های سکوت سازمانی بود.
روش: پژوهش حاضر جزو تحقیقات پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان ابتدایی شهر بانه در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بود که تعداد این افراد برابر با ۸۳۲ نفر بود. از جامعه مذکور با توجه به جدول مورگان و روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­‌ای نسبی ۲۶۳ نفر به‌ عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش از سه پرسشنامه سکوت سازمانی، اثربخشی تدریس معلمان و پرسشنامه بهزیستی عاطفی مربوط به شغل استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نسخه ۲۵ نرم‌افزار
SPSS و با استفاده از روش‌های آماری تحلیل رگرسیون تک متغیره و چند متغیره انجام شد.
یافته‌­ها: یافته‌ها نشان داد که بهزیستی عاطفی با بتای ۲۷۵/۰ و مؤلفه سکوت نوع‌ دوستانه با بتای ۲۳۲/۰ به‌ صورت مثبت و معنی‌­داری در سطح ۰۰/۰ اثربخشی معلمان را پیش­‌بینی می­‌کنند. بهزیستی عاطفی در گروه زنان (بتای ۰/۲۳۷ در سطح ۰/۰۵) و مردان (بتای ۰/۲۷۹ در سطح ۰/۰۱) معنی­‌دار بوده­‌اند. همچنین سکوت تدافعی فقط در گروه زنان با بتای ۲۳۹/۰- در سطح ۰/۰۵ معنی­‌دار بود. سکوت مطیع (بتای ۲۰۳/۰- در سطح ۰/۰۵) و نوع‌ دوستانه (بتای ۳۱۴/۰ در سطح۰/۰۱) در گروه مردان معنی­‌دار بود؛ اما در گروه زنان معنی­‌دار نبوده‌­اند.
نتیجه‌گیری:‌ بهزیستی عاطفی و سکوت سازمانی معلمان جهت ارتقاء اثربخشی تدریس باید مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 648 kb]   (922 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/28 | پذیرش: 1400/1/16 | انتشار: 1400/3/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb