دوره 8، شماره 1 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1400 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 87-74 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، s.abedi@uma.ac.ir
3- کارشناس روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور شاهرود، شاهرود، ایران
چکیده:   (2577 مشاهده)
مقدمه: اضطراب در کودکان به دلیل عدم رشد شناختی دیر تشخیص داده می­‌شود و بر عملکردهای اجتماعی، تحصیلی، عاطفی تأثیر گذاشته و در صورت عدم درمان به موقع بر مراحل دیگر زندگی اثر می­‌گذارد.
 هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بازی ‌درمانی و خنده درمانی بر اضطراب کودکان بود.
روش: پژوهش از نوع شبه آزمایشی به همراه پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق کودکان ۶ تا ۱۲ ساله مراجعه کننده به کلینیک­‌های روان شناسی و روان‌پزشکی شهرستان شاهرود در سال ۱۳۹۸ بودند که تشخیص اضطراب تعمیم یافته دریافت نمودند. ۴۵ نفر به صورت نمونه در دسترس انتخاب و در سه گروه بازی درمانی، خنده درمانی و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (
SCAS) بود. همچنین برای تحلیل آماری از نرم افزار ۲۲ spss و روش تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد.
یافته­ها: نتایج تحلیل واریانس نمرات اضطراب نشان داد که در سطح معنی‌داری ۰/۰۱ تفاوت معنی­‌دار بین سه گروه وجود دارد. (۱۶/۷۰=
F). آزمون تعقیبی شفه نیز نشان داد که بین بازی درمانی و خنده درمانی تفاوت معنی‌دار در کاهش اضطراب وجود ندارد، در حالی که بین گروه کنترل با خنده­ درمانی (۱۴/۱۳) و نیز با بازی ­درمانی (۱۸/۴۰) تفاوت معنی­‌دار در سطح ۰/۰۰۱ وجود دارد ؛یعنی خنده درمانی و بازی درمانی در گروه‌های آزمایش باعث کاهش اضطراب شده است؛ ولی در گروه کنترل تغییری در میزان اضطراب مشاهده نشده است.
نتیجه­گیری: می‌­توان نتیجه گرفت که بازی ­درمانی و خنده­ درمانی، اضطراب تعمیم یافته کودکان را کاهش می‌دهد؛ ولی بین میزان اثربخشی دو روش درمانی فوق تفاوتی وجود ندارد.
متن کامل [PDF 912 kb]   (1624 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/11 | پذیرش: 1399/11/28 | انتشار: 1400/1/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.