1- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، mmoghadasin@yahoo.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (3293 مشاهده)
مقدمه: اختلال کمبود توجه-بیش فعالی جزء گروه اختلالات عصبی-رشدی است که در آن رشد سیستم عصبی مرکزی مختل میشود.
هدف: بررسی رابطهی ساختاری افسردگی و اضطراب با علائم اختلال نقص توجه-بیش فعالی بزرگسالان، با توجه به نقش میانجیگری تنظیم هیجان و نقص در توجه شناختی هدف پژوهش حاضر بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای تهران در سال ۱۳۹۸ بود. نمونه پژوهش شامل ۱۴۴ (۱۲۴ نفر زن و ۲۰ نفر مرد) دانشجوی دانشگاه خوارزمی بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (۲۰۰۶)، پرسشنامه افسردگی بک (۱۹۹۶)، پرسشنامه اضطراب بک (۱۹۸۸)، پرسشنامه کانرز بزرگسالان (۱۹۹۹) و تست دیداری شنیداری توجه (۱۹۹۴) بود. دادههای پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری توسط نرمافزار SPSS نسخه ۲۳ و LISREL بررسی شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که علائم افسردگی و اضطراب، رابطه مستقیم و غیرمستقیم معنادار با علائم اختلال نقص توجه-بیش فعالی دارند (۰/۰۵>p). همچنین، تنظیم هیجان ناسازگارانه و نقص شناختی توجه نیز نقش میانجی در رابطه بین متغیرهای افسردگی و اضطراب با علائم اختلال نقص توجه-بیش فعالی دارند (۰/۰۵>p).
نتیجهگیری: بر طبق نتایج پژوهش، افسردگی و اضطراب با توجه به نقش میانجیگری تنظیم هیجان و انواع توجه با اختلال نقص توجه-بیش فعالی در بزرگسالان رابطه دارند؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت، اختلال در انواع توجه شناختی و استفاده از راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان، وقتی با علائم افسردگی و اضطراب همراه شود، میتواند اختلال نقص توجه-بیش فعالی را تبیین کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/24 | پذیرش: 1400/2/1 | انتشار: 1400/3/8