مقدمه: با وجود شیوع بالا و تبعات زیاد اختلال اضطراب اجتماعی در جامعه دانشجویان، تاکنون مطالعات اندکی برای تعیین اثربخشترین درمان برای این اختلال انجام شده است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی درمان گروهی عقلانی-عاطفی و درمان گروهی راه حل محور انجام پذیرفت.
روش: روش تحقیق از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس ۴۵ نفر انتخاب و بعد از اجرای مصاحبه بالینی و پرسشنامه فوبیای اجتماعی، به طور تصادفی در سه گروه گماشته شدند. دادهها با استفاده از نرم افزار ۲۱ SPSS-و به روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که هم درمان عقلانی- عاطفی و هم درمان راهحل محور در کاهش نشانههای اضطراب اجتماعی تأثیر معناداری (۰/۰۱p<) دارند، اما درمان گروهی عقلانی-عاطفی تأثیر بیشتری دارد (۰/۰۱p<).
نتیجهگیری: بــا توجــه بــه نتایــج بهدستآمده، میتوان از دو درمان گروهی راهحل محور و عقلانی-عاطفی بهعنوان روشــی مناســب و مؤثــر در کاهش اضطراب اجتماعی دانشجویان اســتفاده نمــود. هر چند با توجه به نتیجه مطالعه حاضر درمان گروهی راهحل محور اثربخشی بیشتری را در عمل نشان داد اما برای نتیجهگیری قطعی درباره برتری آن نیاز به پژوهشهای بیشتری است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |