دوره 6، شماره 3 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1398 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 128-118 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdiyar M, Dadfarnia S, Hadianfard H, Rahimi C. The effectiveness of rational-emotional therapy and solution focused group therapy on social anxiety disorder in students of Shiraz University. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2019; 6 (3) :118-128
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-272-fa.html
مهدی یار منصوره، دادفرنیا شکوفه، هادیان فرد حبیب، رحیمی چنگیز. بررسی اثربخشی درمان گروهی عقلانی-عاطفی و درمان گروهی راه حل محور بر اضطراب اجتماعی در دانشجویان دانشگاه شیراز. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1398; 6 (3) :118-128

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-272-fa.html


1- دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، فارس، ایران ، mansurehmahdiar@yahoo.com
2- دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، فارس، ایران
3- استاد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شیراز، شیراز، فارس، ایران
4- استاد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، فارس، ایران
چکیده:   (3739 مشاهده)

مقدمه: با وجود شیوع بالا و تبعات زیاد اختلال اضطراب اجتماعی در جامعه دانشجویان، تاکنون مطالعات اندکی برای تعیین اثربخش‌ترین درمان برای این اختلال انجام شده است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی درمان گروهی عقلانی-عاطفی و درمان گروهی راه حل محور انجام پذیرفت.
روش: روش تحقیق از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش است. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس ۴۵ نفر انتخاب و بعد از اجرای مصاحبه بالینی و پرسشنامه فوبیای اجتماعی، به طور تصادفی در سه گروه گماشته شدند. داده‌ها با استفاده از نرم افزار ۲۱ SPSS-و به روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که هم درمان عقلانی- عاطفی و هم درمان راه‌حل محور در کاهش نشانه‌های اضطراب اجتماعی تأثیر معناداری (۰/۰۱p<) دارند، اما درمان گروهی عقلانی-عاطفی تأثیر بیشتری دارد (۰/۰۱p<).
نتیجه‌گیری: بــا توجــه بــه نتایــج به‌دست‌آمده، می‌توان از دو درمان گروهی راه‌حل محور و عقلانی-عاطفی به‌عنوان روشــی مناســب و مؤثــر در کاهش اضطراب اجتماعی دانشجویان اســتفاده نمــود. هر چند با توجه به نتیجه مطالعه حاضر درمان گروهی راه‌حل محور اثربخشی بیشتری را در عمل نشان داد اما برای نتیجه‌گیری قطعی درباره برتری آن نیاز به پژوهش‌های بیشتری است.

متن کامل [PDF 493 kb]   (2512 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/3 | پذیرش: 1398/2/30 | انتشار: 1398/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb