دوره 3، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1395 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 110-97 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ahmadi T, Ghobari Bonab B, Azarnia A. The Effectiveness of Attribution Retraining on achievement motivation and attributional style of Children specific learning disabilities . Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2016; 3 (4) :97-110
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-261-fa.html
احمدی طاهر، غباری بناب باقر، آذرنیا آرش. اثر بخشی بازآموزی اسنادی بر انگیزه پیشرفت و سبک اسنادی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1395; 3 (4) :110-97

URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-261-fa.html


1- دانشگاه تهران ، Taher248@gmail.com
2- دانشگاه تهران
3- دانشگاه پیام نور آذربایجان غربی، واحد سردشت
چکیده:   (3075 مشاهده)

هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر بخشی برنامه گروهی بازآموزی اسنادی بر انگیزه­ پیشرفت و سبک اسناد دانش­ آموزان با اختلال یادگیری خاص شهر تهران بود.در این پژوهش شبه­ آزمایشی از طرح پیش ­آزمون و پس­ آزمون با گروه کنترل استفاده شد. از جامعه آماری دانش ­آموزان با اختلال یادگیری خاص شهر تهران در سال تحصیلی 95- 1394 به روش نمونه­ گیری هدفمند (30) دانش ­آموز 18( پسر و 12 دختر) 8 تا 12 سال انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار داده شده اند (هر گروه 15نفر). گروه آزمایش برنامه بازآموزی را طی 11 جلسه مداخله 45 دقیقه ای در مدت 6 هفته دریافت نمودند. در صورتی که گروه کنترل فقط در برنامه های متداول مرکز شرکت کردند. پرسشنامه سبک اسنادی کودکان و انگیزه­ پیشرفت هرمنس قبل و بعد از مداخله توسط دو گروه آزمایش و کنترل تکمیل شد. داده ­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخله بازآموزی اسنادی موجب افزایش انگیزه پیشرفت و افزایش سبک اسناد خوش­بینانه و کاهش سبک اسناد بدبینانه در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص شده است و بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. براساس یافته­ ها می توان نتیجه گرفت برنامه گروهی بازآموزی اسنادی موجب افزایش انگیزه­ پیشرفت وافزایش سبک اسناد خوش­ بینانه و کاهش سبک اسناد بدبینانه در دانش ­آموزان با اختلال یادگیری خاص می شود

متن کامل [PDF 612 kb]   |   متن کامل (HTML)   (3699 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/8/7 | پذیرش: 1395/11/5 | انتشار: 1395/11/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 All Rights Reserved | Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry

Designed & Developed by : Yektaweb