Tayebli M, Hlizadeh H, Rezaei S, Dasjerdi Kazemi M, Asgari M. Designing the educational plays based on theory of mind and investigating its effectiveness on promoting the level of social adequacy and self-esteem in children with mild intellectual disability. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 11 (4) :170-185
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2024-fa.html
طیب لی معصومه، علیزاده حمید، رضایی سعید، دستجردی کاظمی مهدی، عسگری محمد. طراحی بازیهای آموزشی مبتنی بر نظریه ذهن و بررسی اثربخشی آن بر ارتقای سطح کفایت اجتماعی و عزت نفس کودکان با کم توانی ذهنی خفیف. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1403; 11 (4) :170-185
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-2024-fa.html
1- دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی ،تهران ،ایران ، mtayebli2014@gmail.com
2- استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران ،ایران
3- دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی ،تهران ،ایران
4- . دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی.تهران ،ایران
چکیده: (980 مشاهده)
مقدمه: یکی از نقایص اساسی کودکان با کم توانی ذهنی که در اغلب کارکردهای آنها اختلال عمده ای ایجاد میکند، نظریه ذهن ضعیف است.
هدف: این پژوهش به منظور طراحی بازیهای آموزشی مبتنی بر نظریه ذهن و تعیین اثربخشی آن بر کفایت اجتماعی و عزت نفس کودکان با کم توانی ذهنی خفیف انجام شد.
روش: پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان با کم توانی ذهنی خفیف شهر تهران در مقطع ابتدایی دوم بود که در سال تحصیلی 1402- 1401 در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش 28 دانش آموز پسر بود که با نمونه گیری دردسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 14 نفره آزمایش و کنترل گمارده شد. ابزارهای پژوهش آزمون نظریه ذهن استیرنمن (1999)، مقیاس کفایت اجتماعی فلنر (1990) و مقیاس عزت نفس روزنبرگ (1965) بود. برنامه مداخله ای طی 24 جلسه 90 دقیقه ای بر روی گروه آزمایش اجرا و دو ماه بعد، پیگیری انجام شد. جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه آموزشی پژوهش حاضر از اعتبار و پایایی مناسبی برخوردار است. همچنین، این برنامه تأثیر معناداری بر بهبود نظریه ذهن، کفایت اجتماعی و عزت نفس داشت (001/0p< ) و این تأثیر با گذشت دو ماه همچنان پایدار بود.
نتیجه گیری: والدین، معلمان، روانشناسان و مراکز توانبخشی میتوانند از بازیهای موجود در برنامه آموزشی این پژوهش جهت بهبود نظریه ذهن، کفایت اجتماعی و عزت نفس کودکان با ناتوانی هوشی خفیف بهره بگیرند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/6/24 | پذیرش: 1403/4/3 | انتشار: 1403/7/1