fa
jalali
1394
12
1
gregorian
2016
3
1
2
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد برعلائم وسواس فکری- عملی در نوجوانان دختر مبتلا به اختلال بدشکلی بدن
The effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on obsessions-compulsions in girl adolescents with body dysmorphic disorder
چکیده
مقدمه: اختلال بدشکلی بدن یکی از اختلالات شایع دوران نوجوانی است که با اشتغال ذهنی به وجود نقص جسمانی در بدن مشخص می شود.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی، اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد بر وسواس فکری- عملی نوجوانان دختر دارای اختلال بدشکلی بدن بود . مواد روش ها: این پژوهش به روش کارآزمایی بالینی و روش نمونه گیری تصادفی بر روی نوجوانان دختر شهرستان نجف آباد در سال 1393 که بر اساس ملاک های چهارمین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی و مقیاس اصلاح شده ی اختلال وسواسی جبری ییل- براون برای اختلال بدشکلی بدن (YBOCS-BDD) مبتلا به این اختلال بودند، انجام شد. تعداد30 نفربه عنوان نمونه انتخاب و در دوگروه کنترل وآزمایش به روش تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 8جلسه هفتگی تحت مداخله پذیرش و تعهد قرار گرفتند در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد.
یافته ها:نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان مبتنی برپذیرش وتعهد موجب کاهش معناداردروسواس های فکری- عملی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد (P < 0/01).
نتیجه گیری: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر وسواس فکری،وسواس عملی و وسواس های فکری- عملی نوجوانان دختر دارای اختلال بدشکلی بدن موثر است.
Abstract Introduction: Body dysmorphic disorder is one of the common disorders in which adolescents by a preoccupation with physical defects in the body is identified. Purpose: The aim of this research was to evaluate The effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on obsessions-compulsions in najafabad girl adolescents with body dysmorphic disorder. Methods: In this clinical trial and randomly on girls in the city of Najafabad in 2014 on the basis of DSM-IV-TR diagnostic criteria for BDD and were randomly assigned to either experimental or control group. The Yale-Brown obsessive compulsive scale modified for body dysmorphic disorder (BDD-YBOCS). The experimental group received 8 weekly acceptance and commitment therapy intervention sessions. The control group was in the waiting list until end of the follow up. The same measures were used for post-test and follow up. It was utilized multivariate analysis of covariance method using SPSS.18 for analysis of data. Funding: the result of significant differenee of body dissatisfaction between control and experimental groups(P < 0/01). also, the result revealed a significant diffirences of obssessions and compulsions between control and experimental groups. Results:Acceptance and commitment therapy and has effect on obsessions-compulsions adolescents with body dysmorphic disorder
body dysmorphic disorder ؛obsessions-compulsions؛ acceptance and commitment therapy
درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد, اختلال بدشکلی بدن, وسواس فکری - عملی
1
10
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-138-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/12
1394/8/21
2016/03/5
1394/12/15
azam
habibollahi
Islamic Azad University, Najafabad, Branch, Najafabad
اعظم
حبیب اللهی
az.h888@yahoo.com
0031947532846002360
0031947532846002360
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، نجفآباد، اصفهان
Mohammad
Soltanizadeh
Payam Noor University, Tehran
محمد
سلطانی زاده
mohammad.soltani@hotmail.com
0031947532846002361
0031947532846002361
No
دانشگاه پیام نور، تهران
fa
رابطه ی خود ارزشمندی و سبک های ارتباطی با سازگاری زناشویی در زنان
The Relationship between Self-Worth and Communication Styles and Marital Adjustment in Women
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر رابطه ی خود ارزشمندی و سبک های ارتباطی با سازگاری زناشویی در زنان بود. روش: در این مطالعه همبستگی، نمونه پژوهش 148 نفر ( زن متاهل) والدین فرزندانی که در مراکز مهد کودک و پیش دبستانی شهرستان قروه در سال 1394 بودند، به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. در این مطالعه از مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر، (1976)، پرسش نامه خود ارزشمندی( کروکرولف،2003) و پرسش نامه سبک های ارتباطی( کریستنسن و سالاوی،1984) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد خود ارزشمندی به صورت کلی ارتباطی ارتباط معناداری بوجود نیامد اما بعد بیرونی خود ارزشمندی(صلاحیت و شایستگی علمی، رقابت و سبقت جویی، ظاهر و تایید دیگران) با سازگاری زناشویی رابطه معنادار و منفی داشت. همچنین نتایج نشان داد بین سبک های ارتباطی و سازگاری زناشویی رابطه معنادار وجود دارد. به این صورت که بین نمرات سبک سازنده متقابل و سازگاری زناشویی رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد و همچنین بین سبک اجتنابی و سبک توقع / کناره گیری با سازگاری زناشویی رابطه ی معنی داری و معکوسی وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد بعد بیرونی خود ارزشمندی بر سازگاری زناشویی اثر منفی داشت .همچنین سبک های ارتباطی( ارتباط سازنده متتقابل) زنان به طور مستقیم بر سازگاری زناشویی اثر مثبت دارد و سبک اجتنابی و سبک توقع / کناره گیری بر سازگاری زناشویی اثر منفی دارد. مشاوران خانواده می توانند آموزش سبک ارتباطی سازنده متقابل و تقلیل اثر بعد بیرونی خود ارزشمندی بر سازگاری زناشویی را آماج مداخلات درمانی خویش قرار دهند.
Introduction: One of the most important roles of the studies and researches conducted on the family and espousal relationships has been devoted to the marital adjustment. Different surveys and studied have found that various factors such as personal characteristics and communication skills have affected the quality of the marital adjustment a lot. Objectives: The main purpose of the present study is to have a survey on the relationship between self-worth and communication styles and the marital adjustment. Methodology: The present study is a correlational survey. Its subjects included 148 married women who were the parents of the children studying in the kindergartens and pre-school centers in Ghorveh in the year 1394.The sampling procedure was a cluster sampling method. In this survey three marital adjustment scales were used: Dyadic Adjustment Scale (1976), Contingencies Self-Worth Questionnaire (Crocker & Wolfe, 2003) and the Communication Style Questionnaire (Christenson & Sullaway, 1984). Results: The results of the survey showed that there is no significant correlation between self-worth and marital adjustment in general but the external aspects of self-worth (scientific qualification and competency, competition and competitiveness, appearance and being approved by others) had a significant negative correlation with the marital adjustment. The results also indicated that there is significant correlation between communication styles and marital adjustment in a way that there was a significant positive correlation between the scores of the interactive constructive style and marital adjustment but there was a significant negative relationship between the scores of the avoidant style and demand/withdraw style and marital adjustment. Conclusion: The results of the present survey show that the external self-worth has a significant negative effect on the marital adjustment. In addition, communication styles (interactive constructive communication) of women have significant positive effects on marital adjustment directly but avoidant style and demand/withdraw style have significant negative effects on the marital adjustment. Family counselors can actively involve themselves in instructing the mutual interactive constructive styles and try to reduce the effects of the external self-worth on the marital adjustment in their own treatments and interventions.
Key words: Self-worth, Communication Styles, Marital Adjustment, Women
خود ارزشمندی, سبک های ارتباطی, سازگاری زناشویی, زنان
11
22
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-131-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/122015/10/3
1394/7/11
2016/03/52016/03/5
1394/12/15
mokhtar
arefi
Islamic Azad University, Kermanshah
مختار
عارفی
M.arefi@iauksh.ac.ir
0031947532846002821
0031947532846002821
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه
parvin
mohammadi
Islamic Azad University, Kermanshah
پروین
محمدی
p.pmohammadi2002@gmail.com
0031947532846002822
0031947532846002822
No
دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه
fa
علایم وسواسی-اجباری، باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر در جمعیت غیربالینی
Obsessive -Compulsive Symptoms, Metacognitive Beliefs and Thought Control Strategies in Nonclinical Population
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی OCD براساس متغیرهای باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر انجام شده است. روش: نمونهای شامل 433 نفر از شهروندان شهرستان اشنویه (شامل 176 زن و 257 مرد) بود که بصورت در دسترس انتخاب و به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای وسواس سنج مادزلی (MOCI)، باورهای فراشناختی ولز (MSQ-30) و راهبردهای کنترل فکر (TCQ) استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها، از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر با علایم وسواسی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. از میان خرده مقیاسها، کنترل ناپذیری و خطر، تنبیه، نگرانی و اطمینان شناختی به ترتیب بهترین پیشبینی کنندههای علایم وسواسی بودند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش با تایید نقش باورهای فراشناختی و کنترل فکر در علایم وسواسی، میتواند تغییر و اصلاح باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل ناسازگارانه را به منظور کنترل علایم این اختلال توجیه کند.
Background: Studies show that unwanted intrusive thoughts occur to most people that is acommon phenomenon in itself. Trying to control the intrusive thoughts and misinterpretations of thoughts that gives the pathological aspects to common thought.
Objective: The aim of the current study was to predict OCD on the basis of metacognitive beliefs' and thought control strategies' variables.
Method: A sample of 433 Oshnaviyeh citizens (176 women and 257 men) were conveniently selected and answered Metacognition Questionnaire-30 (MCQ-30), Thought Control Questionnaire (TCQ) and Maudsley Obsessive Compulsive Inventory (MOCI). Data were analyzed using Pearson correlation and stepwise regression analysis.
Result: Results indicated that metacognitive beliefs and thought control strategies were positively correlated with obsessive- compulsive symptoms. Among the subscales, uncontrollability and danger, punishment, worry and cognitive confidence were the best predictors of obsessive symptoms.
Conclusion: Result of this study emphasizing the role of metacognitive beliefs and thought control strategies in obsessive compulsive symptoms, can justify the change and modify maladaptive metacognitive beliefs and control strategies in order to control the disorder symptoms.
Obsessive-Compulsive Disorder, Metacognitive Beliefs. Thought Control Strategies
اختلال وسواسی-اجباری, باورهای فراشناختی, راهبردهای کنترل فکر
23
34
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-52-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/122015/10/32015/01/21
1393/11/1
2016/03/52016/03/52016/03/7
1394/12/17
saman
sadeghpour
kharazmi university
سامان
صادق پور
sadeghpour.saman
0031947532846002796
0031947532846002796
Yes
دانشگاه خوارزمی
shahram
mohammadkhani
kharazmi university
شهرام
محمدخانی
0031947532846002797
0031947532846002797
No
دانشگاه خوارزمی
Jafar
hasani
kharazmi university
جعفر
حسنی
0031947532846002798
0031947532846002798
No
دانشگاه خوارزمی
fa
نقص همدلی و هوش هیجانی در ساختارشخصیتی غیر بالینی سایکوپاتی
Empathy and emotional intelligence impairments in non-clinical psychopathy
چکیده مقدمه: همدلی و هوش هیجانی ویژگی های بسیار ارزشمند انسانی هستند که وجود آن ها در افراد یا نقص آن ها در تعدادی از آسیب شناسی های روانی، حجم عظیمی از تحقیقات را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که مطالعه صفت های شخصیتی نامطلوب به ویژه خصیصه غیر بالینی سایکوپاتی نیزدر دهه های اخیر توجه تحقیقات را به خود جلب کرده است. هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش نقص همدلی و هوش هیجانی در پیش بینی ساختار شخصیتی غیربالینی سایکوپات بود. روش: این مطالعه مقطعی بر روی 565 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران و علامه طباطبائی که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، انجام گردید. شرکت کنندگان به مقیاس همدلی عاطفی، مقیاس هوش هیجانی و مقیاس خودگزارش دهی سایکوپاتی لوینسون پاسخ دادند. داده ها با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین نقص همدلی و هوش هیجانی با ساختار شخصیتی غیربالینی سایکوپات همبستگی درونی معنی داری وجود دارد (01/0P<). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای همدلی و هوش هیجانی به ترتیب 31% و 20% از ساختار شخصیتی غیربالینی سایکوپات را بطور معنی داری پیش بینی کردند (01/0P<). نتیجه گیری: نقایص همدلی و هوش هیجانی می توانند بخشی از واریانس ساختار شخصیتی سایکوپات غیربالینی را تبیین کنند. علاوه بر این، کاربرد های نظری و تجربی یافته های پژوهش حاضر بحث خواهد شد. کلید واژه :همدلی، هوش هیجانی، سایکوپات، پردازش هیجان
Introduction: Empathy and emotional intelligence are great valued human characteristics which presence of those in individuals, and that absence in of psychopathologies, has attracted a major deal of research interest. The study of aversive personality traits has received great interest in the past decade, particularly the non-clinical traits of psychopathy. Objective: The aim of this study was to investigate the impairments of empathy and emotional intelligence in non-clinical psychopathy. Method: This study was cross-sectional. The population was the entire student of Allameh Tabataba’i University and university of Tehran. The sample was 565 students who were selected by multiple cluster sampling. The instruments utilized in this study included the questionnaires of emotional empathy scale, emotional intelligence scale and self reported psychopathy. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and stepwise regression. Results: Results showed that there was significant internal correlation among empathy, emotional intelligence impairments and non-clinical psychopathy (p<0.01). Also, stepwise regression analysis indicated that empathy and emotional intelligence impairments significantly predicted, respectively, 31% and 20% of the variance of non-clinical psychopathy (p<0.01). Conclusion: Empathy and emotional intelligence deficits can explain part of the variance in non-clinical psychopathy. In addition, will discuss the present study's theoretical and empirical implication.
Key words: empathy, emotional intelligence, psychopathy, emotion processing
همدلی, هوش هیجانی, سایکوپات, پردازش هیجان
35
44
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-99-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/122015/10/32015/01/212015/06/10
1394/3/20
2016/03/52016/03/52016/03/72016/04/7
1395/1/19
mohammad reza
khodabakhsh
Islamic Azad University, Neyshabur, Iran
محمد رضا
خدابخش
khodabakhsh@alumni.ut.ac.ir
0031947532846002823
0031947532846002823
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور
fariba
kiani
Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
فریبا
کیانی
khodabakhsh@atu.ac.ir
0031947532846002824
0031947532846002824
Yes
دانشگاه علامه طباطبائی
fa
اثربخشی معنادرمانی گروهی بر امید به زندگی دبیران دبیرستان های شهرستان میانه
The Effectiveness of Group Logotherapy on the hope to life of the Miyaneh School Teachers
مقدمه: معلمان به واسطۀ ماهیت شغلی خود، با مشکلات عدیده ا ی(پرحجمی کار، افت تحصیلی دانش آموزان، حقوق و مزایای ناکافی،... ) مواجه هستند، که این مشکلات همگی بر سلامت آنها تأثیرگذار بوده و با استمرار این مشکلات آسیب پذیری آنها را بالا برده و نهایتاً ممکن است منجر به بیماری و کاهش امید به زندگی در میان آنان شود.
هدف: هدف پژوهش حاضر، اثربخشی معنادرمانی گروهی بر امید به زندگی دبیران زن دبیرستان های شهرستان میانه در سال تحصیلی 91-1390 بود.
روش:در این پژوهش از روش تحقیق نیمه تجربی طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شده است. برای این منظور پس از نمونه گیری از جامعه آماری 200 نفره دبیران، تعداد 60 نفر از دبیران زن دبیرستانها به شیوه ی در دسترس انتخاب و از این تعداد 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. روش معنادرمانی گروهی طی هشت جلسه هر هفته دو جلسه برای گروه آزمایش اجراشد و به گروه کنترل ، آموزشی داده نشد. همه آزمودنیها قبل از آغاز آموزش و پس از آن، آزمون امید به زندگی میلر را پر کردند. در مرحله بعد جهت سنجش ماندگاری آموزش های داده شده پس از 1 ماه آزمون پیگیری امید به زندگی اجرا گردید . برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس دوطرفه همبسته استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس نشان میدهد که میزان امید به زندگی در مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیداری دارد p<0. 001) (. همچنین پس از اجرای جلسات، پیگیری با فاصله ی یک ماه ، سودمندی معنادرمانی گروهی را نشان داد.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که می توان از روش معنادرمانی گروهی به عنوان روشی مستقل ویا در کنار سایر درمان ها در جهت افزایش امید به زندگی استفاده کرد.
Introduction: teachers through the nature of their job, the problems of the (voluminous work, academic decline, inadequate wages and benefits ...) face these problems all on their health impact and the continuing injury problems raise their socialization and ultimately may lead to disease and reduced life expectancy among people.
Objective: The purpose of this study, the effectiveness of Logo therapy group on hope to life of the high school teachers of the miyaneh province in the years 1390-1391.
Materials and Methods: In this study of the method of this quasi-experimental research pre-test and post-test and follow-up with group control is used. For this purpose after sampling of statistical society that includes 200 members of teachers, high school teachers 60 to Stratified random sampling method selected and the number 30 in the experimental group and 30 in the control group were placed randomly. Logo therapy group of the 8th session, two sessions per week for the experimental group was was performed and the control group received no training. All participants before the start of training and after, the questionnaire of milers hope to life’s testing completed. The next step was to measure survival training after 1 month follow-up test was performed hope to life. SPANOVA was used to analyze the data.
Results: The results Analysis of variance showed that hope to life at pretest, posttest, and follow significant difference (p <0.001). Also, after the meetings, follow up with a gap of one month, the showed the usefulness of Logo therapy group.
Conclusion: The results show that can of the Logo therapy group as an independent method or in conjunction with other therapies in the direction to increase hope to life Used.
Keywords: Logo therapy group, hope to life, high school teachers.
کلید واژه: معنادرمانی گروهی, امید به زندگی, دبیران دبیرستان.
45
57
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-114-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/122015/10/32015/01/212015/06/102015/07/29
1394/5/7
2016/03/52016/03/52016/03/72016/04/72016/04/7
1395/1/19
fariba
moosavi
Department of Psychology, College of Human, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon ,Iran.
فریبا
موسوی
faribamoosavi21@gmail.com
0031947532846002801
0031947532846002801
Yes
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاداسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران
fa
نقش میانجیگرانه امید به زندگی در رابطه بین عاملهای رواننژندی و برونگرایی و کیفیت زندگی بیماران دیالیزی
The mediating role of hope on the relationship between neuroticism and extraversion factors and quality of life in dialysis patients.
هدف: ابتلاء به بیماری مزمن کلیه با افت شدید کیفیت زندگی همراه است و امید به زندگی نقش بسزایی در بهبود کیفیت زندگی بیماران دیالیزی دارد. در این پژوهش، نقش میانجی گرانه امید به زندگی بر رابطه عاملهای روان نژندی و برونگرایی و کیفیت زندگی بیماران دیالیزی بررسی شد.
روش: در یک بررسی از نوع همبستگی، 100 بیمار دیالیزی از بیمارستانهای استان قم به صورت نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و شرکتکنندگان مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، امید به زندگی و ویژگیهای شخصیت نئو را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری انجام گرفت.
یافتهها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد که امید به زندگی در رابطه بین دو عامل رواننژندی و برونگرایی نقش واسطهای دارد؛ بدین معنی که رواننژندی اثر غیرمستقیم منفی و برونگرایی اثر غیرمستقیم مثبت به واسطه امید به زندگی بر کیفیت زندگی دارند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، عاملهای رواننژندی و برونگرایی نقش مهمی بر امید به زندگی و نهایتاً کیفیت زندگی بیماران دیالیزی ایفا میکنند.
Background: Chronic renal disease is highly associated with reduced quality of life and hope has an important role in improving the quality of life of dialysis patients. The study aimed to examine the mediating role of hope on the relationship between neuroticism and extraversion factors and quality of life in dialysis patients.
Method: In a correlative study, 100 dialysis patients from Qom hospitals were selected by cluster random sampling and participants completed quality of life, Snyder hope scale and NEO personality inventory. Data were analyzed by using a Structural Equation Modeling.
Results: The structural equation model revealed that hope has mediating role in relationship between neuroticism and extraversion factors and quality of life in dialysis patients.
This means that neuroticism has negative indirect effect and extraversion has positive indirect effect due to hope on quality of life.
Conclusion: Based on the results of this study, neuroticism and extraversion factors play an important role in the hope of dialysis patients that have an impact on the quality of life for dialysis patients.
neuroticism, extraversion, quality of life, dialysis patients, hope
رواننژندی, برونگرایی, کیفیت زندگی, بیماران دیالیزی, امید به زندگی
58
69
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-87-3&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/122015/10/32015/01/212015/06/102015/07/292015/11/29
1394/9/8
2016/03/52016/03/52016/03/72016/04/72016/04/72016/04/15
1395/1/27
elham
nezamipour
Science and Research Branch Islamic Azad University
الهام
نظامی پور
e.nezamipour@yahoo.com
0031947532846002825
0031947532846002825
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه روانشناسی
hasan
ahadi
Science and Research Branch Islamic Azad University
حسن
احدی
drhahadi5@yahoo.com
0031947532846002826
0031947532846002826
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه روانشناسی
fa
اثر بخشی بازآموزی اسنادی بر سلامت روان کودکان پسر با اختلال صرع
Effectiveness of attributive retraining on epileptic male children’s mental health
ممقدمه: صرع بیماری نسبتا شایع عصبی دوران کودکی است. این اختلال بر روی توانایی های کودکان مبتلا و عملکرد آنان تاثیر گذاشته و سلامت روانی آنان را تحت الشعاع قرار می دهد. هدف: این پژوهش تعیین اثر بخشی بازآموزی اسنادی بر سلامت روان کودکان پسر با اختلال صرع بود. روش: در این مطالعه شبهآزمایشی از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. از جامعه آماری کودکان مصروع عضو انجمن صرع ایران، 20 نفر کودک پسر با اختلال صرع به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه سلامت عمومی [گلدبرگ و هیلر، 1979] استفاده شد. گروه آزمایش طی 11 جلسه تحت [به مدت 45 دقیقه و هفته ای دو جلسه] آموزش قرار گرفتند سپس نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که مداخله بازآموزی اسنادی نشانه های جسمانی، اضطراب و بیخوابی، اختلال در عملکرد اجتماعی، افسردگی گروه آزمایش پس از مداخله آموزشی به طور معنادار [ 001/0P<] در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافت. بحث و نتیجه گیری: میتوان نتیجه گرفت که آموزش بازآموزی اسنادی موجب افزایش سلامت روان کودکان مصروع میشود و به نظر می رسد که این روش مداخله مناسبی برای ارتقا سلامت روان کودکان پسر با اختلال صرع به شمار می رود.
Background: Epilepsy is relatively a common neurological disease in childhood. This disorder affects the ability of the children, their performance and their mental health. Purpose: The purpose of this study was to investigate effectiveness of attributive retraining on epileptic children’s mental health. Methods: In this quasi-experimental study a pre-test post-test design with control group was used. From the statistical population of Iran epilepsy association, 30 epileptic children [17 boys and 13 girls] were selected by accessible sampling and were divided in experimental and control group. General health questionnaire [Goldberg and Hiller, 1979] was used in this study. Experimental group were trained during 11 sessions [each session was 45 minutes and two sessions in each week] then the results were analyzed by Multi variable covariance analysis. Results: The results of analysis of covariance showed that physical symptoms, anxiety and insomnia, disorder in social function, depression was reduced significantly [p>0/01] after attribution retraining intervention in comparison with control group. Discussion: It can be concluded that attributive retraining can increase epileptic children’s mental health and it seems that it would be an appropriate intervention for increasing epileptic children’s mental health.
epilepsy, mental health, attributive retraining
صرع, سلامت روان, بازآموزی اسنادی.
70
82
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-121-1&slc_lang=fa&sid=1
2015/11/122015/10/32015/01/212015/06/102015/07/292015/11/292015/08/18
1394/5/27
2016/03/52016/03/52016/03/72016/04/72016/04/72016/04/152016/04/15
1395/1/27
Saeid
Abbasi
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences (USWR), Tehran, IRAN
سعید
عباسی
saeid.abbasi66@yahoo.com
0031947532846002827
0031947532846002827
Yes
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
Tahereh
Najafi Fard
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran
طاهره
نجفی فرد
0031947532846002828
0031947532846002828
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
Abolfaz
Pour Sadoghi
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran
ابولفضل
پور صدوقی
0031947532846002829
0031947532846002829
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
Saheb
Yousefi
Tehran University
صاحب
یوسفی
0031947532846002830
0031947532846002830
No
دانشگاه تهران
Athar
Mohammadi Malek Abadi
Tehran University
اطهر
محمدی ملک آبادی
0031947532846002831
0031947532846002831
No
دانشگاه تهران
Hosein
Delavar Kasmaei
Shahid Beheshti University
حسین
دلاور کسمایی
0031947532846002832
0031947532846002832
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی