fa
jalali
1395
8
1
gregorian
2016
11
1
3
3
online
1
fulltext
fa
بررسی شیوع اختلال نقص توجه – بیش فعالی و عوامل مرتبط با آن در بین دانش آموزان دبستانی شهرکامیاران در سال تحصیلی 1393- 1394
The Prevalence of Attention Deficit – Hyperactivity Disorder and related factors, among elementary school student in Kamyaran city in 2014-2015
مقدمه و هدف:اختلالبیشفعالیوکمبودتوجه (ADHD) ازشایعتریناختلالهایرفتاریدردورانکودکیاست. هدف این پژوهش بررسی میزان شیوعاختلالنارساییتوجه/بیشفعالیدردانشآموزاندبستانیشهرکامیاران بود.
روش کار:پژوهش حاضر از نوعمطالعه توصیفی - مقطعی بود و حجم نمونه 384 نفر بود. روش نمونهگیری تصادفی طبقه ایبود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه علایم مرضی کودکان بود. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری 16SPSS و آزمونهای آماری t-test و کایاسکویر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج:شیوع کلی ADHD در بین دانش آموزان شرکت کننده در این مطالعه 6.7% ، شیوع اختلال HD ، 9.8% و شیوعاختلال AD ، 8.3% می باشد. بین جنسیت، پایه ی تحصیلی و سطح تحصیلات پدر و مادر با اختلال ADHD ، AD و HD ارتباط معنی داری وجود داشت(P<0/05). بین شغل پدر، شغل مادر، چندمین فرزند خانواده بودن و سابقه ی اعتیاد در خانواده و وجود اختلال های ADHD ، AD و HD رابطه ی معنی داری وجود نداشت(P>0/05).
نتیجه گیری:میزان این اختلال در این مطالعه در حد متوسط بود. با توجه به اهمیت سطح سلامت روانی دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور، ضرورت شناسایی دقیق تر، تشخیص به موقع و درمان و ارائهی خدمات مشاوره ای در بین این دانش آموزان دیده می شود.
Introduction: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is the most common behavioral disorder in childhood. The aim of this study was to investigate the prevalence of ADHD among elementary school student in the Kamyaran.
Methods: The study was a cross – sectional and the sample size was 384.The method sampling was stratified random.Child Symptom Inventory were used to collect information.Data was analyzed by SPSS16 software and T-test and Chi-square test.
Results: The overall prevalence of ADHD among students was (6.7%), HD was 9.8% and AD was 8.3%.There was a significant relationship between Gender, Grade, and Education level of Father and Mother with ADHD, AD and HD (P<0/05). There was not significant relationship between the Father's jobs, Mother's job, Birth rank and History of addiction in the family with ADHD, AD and HD (P>0/05).
Conclusion: The rate of disorder in this study was moderate. Given the importance of students mental health as theBuilding future of the country isnecessary to more precise identification, early detection, Treatment and providing consulting services among the students.
students, Attention Deficit – Hyperactivity Disorder, primary school
دانش آموزان, اختلال بیش فعالی – کمبود توجه, دبستان
1
11
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-231-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/16
1395/7/25
2016/10/27
1395/8/6
Mitra
Bahrami
Kurdistan University of medical sciences
میترا
بهرامی
m66bahrami@gmail.com
0031947532846002534
0031947532846002534
Yes
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
Fayegh
Yousefi
Kurdistan University of medical sciences
فایق
یوسفی
fyousefi_kms@yahoo.com
0031947532846002535
0031947532846002535
No
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
Afshin
Bahrami
Tarbiat Modares University, Tehran
افشین
بهرامی
takpesar_a@yahoo.com
0031947532846002536
0031947532846002536
No
دانشگاه تربیت مدرس، تهران
Erfan
Farazi
Kurdistan University of medical sciences
عرفان
فراضی
farazierfan@yahoo.com
0031947532846002537
0031947532846002537
No
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
Ali
Bahrami
Department of Education Kamyaran
علی
بهرامی
0031947532846002538
0031947532846002538
No
آموزش و پرورش شهرستان کامیاران
fa
اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی بر اختلال اضطراب اجتماعی دانش آموزان دخترمقطع متوسطه اول
The Effectiveness of Training Mindfulness-based Cognitive Therapy on Social Anxiety Disorder among First High School Female Students
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برکاهش اختلال اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان گمیشان بود.
روش بررسی: روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش را کلّیه ی دانش آموزان شهرستان گمیشان در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل می دادند، که ابتدا از بین مدارس این منطقه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، دو مدرسه انتخاب شده و سپس از میان دانش آموزان این مدرسه، 40 نفر از دانش آموزانی که نمره های اضطراب اجتماعی بالایی داشتند (یک انحراف معیار بالاتر از میانگین گروه)، انتخاب گردیده و به صورت تصادفی درگروه آزمایش (20) نفر و گروه کنترل (20) نفر جایگزین گشتند. شرکت کنندگان گروه آزمایش، 8 جلسه تحت برنامه ی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس اضطراب اجتماعی استفاده و داده های به دست آمده از طریق تحلیل کواریانس یک راهه (آنکوا) محاسبه شدند.
یافته ها: نتایج به دست آمده تاثیر آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش نمرات اختلال اضطراب اجتماعی و مؤلفه های آن (ترس، اجتناب و فیزیولوژی) درگروه آزمایشی را تایید می کند.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله، آموزش های شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی جهت کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعی در دانش آموزان با نمره های اضطراب اجتماعی بالا توصیه می شود.
Introduction: This study examined the effectiveness of training mindfulness-based cognitive therapy in reducing social anxiety disorder among first high school female students in Gomishan city.
Method: the research included a quasi-experimental method with the pretest-posttest design and the control group. The study population consisted of all students in the academic year 2015-16 in Gomishan city. First, using a convenience sampling method, two schools were selected among the schools of the area. Next, the lessons were selected, and then, of all students, 40 with high social anxiety scores (one standard deviation above the mean) were selected and were randomly assigned to the experimental group (20 people) and the control group (20 people). Participants in the experimental group, they were treated for 8 sessions with the mindfulness-based cognitive therapy program. The social anxiety scale was used to collect data and the data obtained were calculated through one-way analysis of covariance (ANCOVA).
Results: The results approved the effect of mindfulness-based cognitive therapy on reducing social anxiety disorder scores and its components (fear, avoidance, and physiology) in the pilot group.
Discussion and Conclusion: According to the results, the mindfulness-based cognitive training is recommended to reduce the symptoms of social anxiety disorder in students with high social anxiety scores.
",,Psychology",, - ",,social anxiety disorder",, - ",,cognitive therapy",, - ",,mindfulness",, - ",,high school female students",,.
",,روانشناسی",,-",,اختلال اضطراب اجتماعی",,-",, شناخت درمانی ",,-",,ذهن آگاهی",,-",,دانش آموزان دختر متوسطه",,.
12
27
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-184-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/162016/11/3
1395/8/13
2016/10/272016/11/4
1395/8/14
Jafar
Shabani
Payam Noor University
جعفر
شعبانی
jshabanipnu@gmail.com
0031947532846002539
0031947532846002539
Yes
دانشگاه پیام نور
Maryam
Masdari
Islamic Azad University, Gorgan branch
مریم
مصدری
jshabanipnu@gmail.com
0031947532846002540
0031947532846002540
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان
fa
بررسی نقش کارکردهای اجرایی(حافظه فعال و بازداری) در پیش بینی حافظه ی آینده نگر رویدادمحور و زمان محور نوجوانان
The Investigation of the Role of Executive Functions (Working Memory and Inhibition) in Predicting the Event-based and Time-based Prospective Memory of the Adolescents
مقدمه:. حافظه آینده نگر یک پیش ساز مهم برای زندگی مستقل نوجوانان محسوب می شود و می تواند به سایر کارکردهای اجرایی وابسته باشد.
هدف: لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کارکردهای اجرایی(حافظه فعال و بازداری) در پیش بینی حافظه ی آینده نگر رویدادمحور و زمان محور نوجوانان انجام شد.
روش: این پژوهش در قالب یک طرح همبستگی صورت گرفت. جامعه آماری این مطالعه شامل دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان آذر شهر در سال 94-1393می باشد. در این پژوهش مجموعا 150 دانش آموز (67 = پسر و 83 = دختر) با میانگین سنی 05/16 سال به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از آزمون حافظه آینده نگر، حافظه فعال و آزمون عملکرد پیوسته استفاده شد. داده ها با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون چندمتغیری(همزمان) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که کارکرد های اجرایی(حافظه فعال و بازداری) با ضریب همبستگی 52/0 توانستند حدود 27/0 درصد تغییرات مربوط به حافظه آینده نگر رویدادمحور و با ضریب همبستگی 32/0 توانستند حدود 10/0 درصد تغییرات مربوط به حافظه آینده نگر زمان محور را تبیین نمایند. در این بین تنها حافظه فعال و انحراف معیار زمان واکنش آزمون دیداری عملکرد پیوسته توانستند حافظه آینده نگر رویدادمحور را به صورت مثبت پیش بینی کنند. همچنین تنها حافظه فعال توانست حافظه آینده نگر زمان محور را پیش بینی کند.
نتیجه گیری: در نتیجه می توان گفت حافظه فعال به عنوان یک مکانیسم زیر بنایی در بهبود عملکرد حافظه آینده نگر عمل می کند.
Introduction: Prospective memory is an important precursor for independent living adolescents and can dependent on other executive functions.
Purpose: To this end, this study aims to investigate the role of executive functions (working memory and inhibition) in predicting the event- based and time-based prospective memory of the adolescents.
Methods: This study was conducted in the form of a correlation pattern. The study population consists of high school students in Azarshahr city in the academic year 1393-94. In this study, 150 students (male=67 and female=83) with a mean age of 16.5 year were selected by multistage cluster sampling. Prospective memory testing, working memory and continuous performance testing was used in order to collect data. Then, data were analyzed by Pearson correlations and multi-variable regression.
Results: The results showed that the executive functions (working memory and inhibition) with a correlation coefficient of about 0/52 could define 0/27 percentage changes of event- based prospective memory and with a correlation coefficient 0/37 could only define 0/13 percentage changes related to time-based prospective memory. Meanwhile, only working memory and standard deviation of reaction time of visual continuous performance testing could predict event- based prospective memory positively. Furthermore, only working memory could predict time-based prospective memory.
Conclusion: As a result, we can say that working memory operates as an underlying mechanism in the improvement of prospective memory.
Keywords: Executive function, Working memory, Inhibition, Event-based prospective memory, Time-based prospective memory
واژگان کلیدی: کارکردهای اجرایی, حافظه ی فعال, بازداری, حافظه ی آینده نگر رویدادمحور, حافظه ی آینده نگر زمان محور
28
39
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-154-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/162016/11/32016/01/4
1394/10/14
2016/10/272016/11/42016/11/4
1395/8/14
maede
bahri
Azarbaijan Shahid Madani University
مائده
بحری
bahri.maede@azaruniv.edu
0031947532846002541
0031947532846002541
Yes
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
maryam
bahri
Azarbaijan Shahid Madani University
مریم
بحری
bahri.maryam@azaruniv.edu
0031947532846002542
0031947532846002542
No
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
fa
مقایسه باورهای فراشناختی وتنظیم هیجان در بین نوجوانان عادی و سیگاری شهر سنندج
Comparing metacognition beliefs and emotional regulation and Smoking among adolescents ordinary in City of Sanandaj
هدف پژوهش مقایسه تنظیم هیجان و باورهای فراشناختی بود. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا از نوع توصیفی-مقایسه ای است. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان دختر و پسر شهرستان سنندج در نیمه دوم سال 94 بود که تعداد 100 نفر از نوجوانان عادی و سیگاری (هرگروه 50 نفر) از طریق شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه های استاندارد تنظیم هیجان گراس و جان (2003) و باورهای فراشناختی ولز (1997) بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تحلیل لوجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت
The present study emotion regulation and cognitive beliefs. The research method in terms of purpose and the method of implementation of the cross – comparison. The study population consisted of all adolescent girls and boys city of Sanandaj in the second half of the 94 normal adolescents and 100 cigarettes ( each n = 50) were selected through purposive sampling method. Standard data collection tools in emotion regulation questionnaire Gross and John ( 2003) and metacognitive beliefs Wells ( 1997).
metacognition , emotion regulation, and normal adolescent smokers,
واژگان کلیدی: باورهای فراشناختی, تنظیم هیجان, نوجوانان عادی و سیگاری.
40
48
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-213-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/162016/11/32016/01/42016/09/5
1395/6/15
2016/10/272016/11/42016/11/42016/11/4
1395/8/14
mozhdeh
taajobi
I slamic Azad University, Sanandaj
مژده
تعجبی
taajobimojdeh4@gmail.com
0031947532846002543
0031947532846002543
No
دانشگاه آزاد واحد سنندج
Omid
Moradi
I slamic Azad University, Sanandaj
امید
مرادی
0031947532846002544
0031947532846002544
Yes
دانشگاه آزاد واحد سنندج
fa
تاثیر آموزش شناختی گروهی بر افسردگی، اضطراب و استرس ادراک شده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همدان
The effect of group cognitive training on depression, anxiety and perceived stress in Hamadan’s Farhangian University students
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش شناختی گروهی بر کاهش افسردگی، اضطراب و استرس ادراک شده دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همدان بود.
روش: این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش که جامعه ی آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همدان بود، انجام شد. روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بود. در این پژوهش ابتدا از بین 2 دانشگاه فرهنگیان، به طور تصادفی یک دانشگاه انتخاب و یک رشته در این واحد به صورت تصادفی انتخاب گردید، که شامل 300 نفر از دانشجویان بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 169 نفر از دانشجویان به طور تصادفی انتخاب گردیدند سپس مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس DASS اجرا شد. 85 نفر از دانشجویان دارای افسردگی، اضطراب و استرس ادراک شده بودند که از این میان 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 15 نفری که شامل گروه آزمایش و گروه کنترل بود تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت 12 جلسه آموزش شناختی گروهی قرار گرفت.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیش آزمون بین میانگین نمرات دو گروه در پس آزمون F(3,23 ) = 208/321 , P < 0/01 تفاوت معناداری وجود داشت.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش شناختی گروهی بر افسردگی، اضطراب و استرس ادراک شده دانشجویان موثر است.
Aim: The aim of this study was the investigation of the effect of group cognitive training on reducing depression, anxiety and perceived stress in Hamadan’s Farhangian University students
Method: This study was done as a quasi-experimental study with design of pretest - posttest with control and test group. The population of this study was all Hamadan’s Farhangian University students. The method of sampling was multistage cluster sampling. In this study, first, an university was randomly selected from two Farhangian universities and a discipline was randomly selected in this unit, which included 300 students. Using Morgan table 169 students were randomly selected then depression, anxiety and stress Scale (DASS) was conducted on them. 85 students were suffering from depression, anxiety and perceived stress which were randomly selected 30 people among them and were divided into two 15-member groups including the experimental group and the control group. The experimental group received 12 sessions of group cognitive training.
Findings: The results of analysis of covariance showed that after adjusting pretest scores between the means of two groups’ scores in post-test (P <0/01, F(3,23 ) = 208/321), there was a significant difference.
Conclusion: The results showed that cognitive training group on depression, anxiety and perceived stress was effective students.
group cognitive training, depression, anxiety, perceived stress
آموزش شناختی گروهی, افسردگی, اضطراب, استرس ادراک شده
49
59
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-214-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/162016/11/32016/01/42016/09/52016/11/4
1395/8/14
2016/10/272016/11/42016/11/42016/11/42016/11/7
1395/8/17
Vahid
Hemmati Sabet
M.A in Clinical Psychology, Islamic Azad University, Hamadan, Iran
وحید
همتی ثابت
hemati_vahid@yahoo.com
0031947532846002545
0031947532846002545
Yes
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، ایران
Fayegh
Yousefi
Ph.D in Child Psychology, Department of psychiatry, Kurdistan university of Medical sciences, Sanandaj, Iran
فایق
یوسفی
Fykmsu@gmail.com
0031947532846002546
0031947532846002546
No
دکتری تخصصی روان شناسی کودک، دانشکده روان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
Akbar
Hemmati Sabet
Ph.D of counseling, Islamic Azad university science and research branch, Tehran, Iran
اکبر
همتی ثابت
0031947532846002547
0031947532846002547
No
دکتری تخصصی مشاوره ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران ،ایران
fa
اثربخشی نوروتراپی بر اختلالات یادگیری خواندن و نوشتن دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعال
Effectiveness of neuro feedback on reducing dyslexia and dictation disorder symptoms in students with ADHD
هدف: در این تحقیق تأثیر نوروتراپی بر اختلالات یادگیری خواندن و نوشتن دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعال بررسی شد. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای شبه آزمایشی وطرح تحقیق شامل پیش آزمون - پس آزمون با یک گروه بود. نمونه تحقیق شامل 5 نفر از دانش آموزان اختلال نارسایی توجه بیش فعال بود که در مقطع دبستان مشغول به تحصیل بودند. ابزارهای بکار رفته در تحقیق شامل تست کانرز والدین که شامل فرم کوتاه 27سوالی و تست ریون کودکان و تست خواندن و املاء بود. تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تی زوجی) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام گرفت و دادههای الکتروانسفالوگرافی جهت تحلیل به نرم افزار نوروگاید وارد و تفاصل امواج به دست آمد. یافتهها: یافتهها نشان داد نوروتراپی بر کاهش نشانه با توجه به سطح معنیداری آزمون t زوجی (P<0/003) از 05/0 کمتر است از این رو میتوان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان نارسایی توجه دانش آموزان به طور معنیداری کاهش یافته است. همچنین سطح معناداری آزمون t زوجی آزمون هوش(P<0/005) کوچکتر از 05/0 است میتوان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان تفاوت بین متغیر هوش کودکان نارسایی توجه / بیش فعال در پیش آزمون - پس آزمون دارای تفاوت معنادار میباشد. آزمون t زوجی آزمون خواندن (000/0 P=) از 05/0 کمتر است از این رو میتوان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان بهرهخواندن دانش آموزان به طور معنیداری افزایش یافته است. آزمون t زوجی آزمون املاء (001/0P=) از 05/0 کمتر است از این رو میتوان گفت بعد از اجرای نوروتراپی میزان توانایی املاء دانش آموزان به طور معنیداری افزایش یافته است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق، نوروتراپی برای افزایش ظرفیتهای ذهنی و هوشی کاهش مشکلات خواندن و املاء دانش آموزان نارسایی توجه / بیش فعال و کاهش نشانهها و علائم این اختلال مناسب است.
Objective: This study investigated the effect of neuro feedback on reducing dyslexia and dictation disorder with comorbid attention deficit hyperactivity disorder. Method: This research including pretest - posttest with a group and quasi-experimental research design. The samples consisted of 5 student's dyslexia and dictation disorder With Comorbid ADHD disorder who were studying in third grade primary school. The research tools, were included 27short item form of Conner’s parent's questionnaire, reading and dictation tests. Data analysis Was performed in two statistical levels of descriptive (Mean and standard deviation) and Inferential (Paired t-test), using SPSS software version of 20 and EEG data imported to Neuro guide software for analysis of wave differences. Results: According to the significant level of paired t test (P <0/003), which is less 0/05, So we claimed that neuro feedback was effective on children's reading disorder with attention deficit hyperactivity disorder. Considering the significant level of paired t test (P <0/005), which is lower than 0/05, So we claimed that neuro feedback was effective on children's dictation disorder with ADHD. Conclusion: According to the results, neuro feedback for reducing the severity of the dyslexia and dictation disorders was effective
neuro feedback, dyslexia disorder, dictation disorder, ADHD
نوروتراپی, کاهش نشانهها, هوش, اختلال خواندن, اختلال املاء
60
68
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-163-6&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/162016/11/32016/01/42016/09/52016/11/42016/04/13
1395/1/25
2016/10/272016/11/42016/11/42016/11/42016/11/72016/11/17
1395/8/27
zahra
Jafari Nodoushan
Azad University, Yazd
زهرا
جعفری ندوشن
m3saberi@gmail.com
0031947532846002548
0031947532846002548
Yes
دانشگاه آزاد یزد
reza
bidaki
Shahid Sadoughi University of Medical sciences, Yazd
رضا
بیدکی
m3saberi@gmail.com
0031947532846002549
0031947532846002549
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
ali
jafari
International Imam Reza University, Mashhad
علی
جعفری ندوشن
m3saberi@gmail.com
0031947532846002550
0031947532846002550
No
دانشگاه بین الملل امام رضا مشهد
hamid
mirhousayni
Shahid Sadoughi University of Medical sciences, Yazd
حمید
میرحسینی
m3saberi@gmail.com
0031947532846002551
0031947532846002551
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
mostafa
sab
Allameh Tabataba'i University, Tehran
مصطفی
صابری حسین آباد
m3saberi@gmail.com
0031947532846002552
0031947532846002552
No
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
maryam
karimi
Consultation of the Ministry of Health of Tehran
مریم
کریمی
m3saberi@gmail.com
0031947532846002553
0031947532846002553
No
مشاوره وزارت بهداشت تهران
fa
مقایسه تنظیم شناختی هیجان و شیوه های حل مساله در افراد وابسته به مواد اپیوئیدی و افراد بهنجار
Comparison of Cognitive Emotional Regulation and Problem-Solving Strategies in Substance Abusers and Normal Subjects
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنظیم شناختی هیجان و شیوه های حل مساله در افراد معتاد و عادی انجام پذیرفت.
روش: این پژوهش یک مطالعه علی - مقایسه ای می باشد که بر روی دو گروه 30نفره (معتاد و عادی)، به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. اطلاعات با پرسشنامه های تنظیم شناختی هیجان و شیوه های حل مساله گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با شاخص های توصیفی و آزمون تی مستقل انجام گردید.
یافته ها: نتایج نشان داد افراد معتاد از قابلیت تنظیم شناختی هیجان کمتری نسبت به افراد عادی برخوردارند و در مقایسه با افراد عادی کمتر از شیوه های سازنده در حل مساله استفاده می کنند.
نتیجه گیری: افراد معتاد نقائصی را در راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و شیوه های حل مساله نشان می دهند که در افراد عادی دیده نمی شود.
Introduction:The aims of this study were to compare the cognitive emotion regulation and Problem-Solving Strategies in patients with substance abuse and normal individuals.
Method: This was a causal-comparative (ex post facto) research that evaluated using cognitive emotion regulation and Problem-Solving Strategies questionnaires. patients (n=30 ) and normal subjects (n=30) selected with available sampling method. Data analysis was performed using independent t-test and descriptive indicators.
Results: these results showed that drug-dependent individuals had poorer cognitive emotion regulation and Problem solving strategies than normal subjects.
Conclusions: substance abuse individuals have shown deficits in cognitive emotion regulation and efficient Problem-Solving Strategies while this deficits have not seen in group normal individuals.
Addiction, cognitive emotion regulation, Problem solving.
اعتیاد, تنظیم شناختی هیجان, شیوه های حل مساله.
69
80
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-235-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/162016/11/32016/01/42016/09/52016/11/42016/04/132016/10/25
1395/8/4
2016/10/272016/11/42016/11/42016/11/42016/11/72016/11/172016/11/10
1395/8/20
mehdi
madanifard
university of Mashhad
مهدی
مدنی فرد
psy.madani@yahoo.com
0031947532846002554
0031947532846002554
Yes
دانشگاه فردوسی مشهد،
mohamad mehdi
namaei
MSc in Health Education
محمد مهدی
نمایی
namaee@gmail.com
0031947532846002555
0031947532846002555
No
کارشناس ارشد آموزش پزشکی
vahid
jafarnia
Islamic Azad University, Torbat jam
وحید
جعفرنیا
vahid100vahid@yahoo.com
0031947532846002556
0031947532846002556
No
دانشگاه آزاد واحد تربت جام،
fa
مقایسه تابآوری در مبتلایان به سندرم روده تحریکپذیر و افراد عادی شهرستان سنندج
The compare resilience in patients with irritable bowel syndrome and normal individuals in Sanandaj city
چکیده
مقدمه: یکی از شایع ترین بیماریهای گوارشی سندرم روده تحریک پذیر است. شدت این بیماری با متغیرهای روانشناختی رابطه دارد.
هدف: این پژوهش به منظور مقایسه تابآوری در مبتلایان به سندرم روده تحریکپذیر و افراد عادی شهرستان سنندج انجام شد.
روش: نوع مطالعه این پژوهش علی مقایسهایی بوده است. بدین منظور از جامعه مذکور تعداد 100 نفر (50 مورد مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر که به متخصصین داخلی مراجعه نمودهاند و به همان 50 شاهد افراد سالم) به روش در دسترس انتخاب شدند. سپس تابآوری آزمودنیها با مقیاس تابآوری کانر- دیویدسون مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته: نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری T مستقل نشان داد که بین دو گروه از لحاظ تابآوری تفاوت معنیداری وجود داشت.
نتیجه گیری: درنتیجه هرچه شخص قدرت بیشتری در تابآوری، مقابله با مشکلات و استرس زندگی داشته باشد کمتر در معرض آشفتگیهای روانی و هیجانی قرار میگیرد و از سلامت جسمی و روانی بالاتر بهرهمند میشود.
Introduction: One of the most common digestive disease, irritable bowel syndrome. The severity of this disease associated with psychological variables.
Purpose: This study aimed to compare resilience in patients with irritable bowel syndrome and normal individuals in Sanandaj city.
Method: Design of this study was case-control. The samples of this study were100 respondents (50 cases with irritable bowel syndrome who referred to internal experts as case and 50 healthy respondents as control group). Also, the sampling method of this study was convenience sampling method. The instruments of the study was Kanr- Davidson Resilience Scale were evaluated.
Results: Analysis of data using independent T test showed that there was a significant difference between the two groups in terms of resiliency.
Conclusion: As a result of the more powerful person in resiliency, coping with problems and life stress have been less exposed to mental and emotional disturbances and physical and psychological health benefit is higher.
Keywords: Resiliency, Irritable bowel syndrome
Resiliency, Irritable bowel syndrome
تابآوری, مبتلایان به سندرم روده تحریکپذیر
81
88
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-250-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/10/162016/11/32016/01/42016/09/52016/11/42016/04/132016/10/252016/11/22
1395/9/2
2016/10/272016/11/42016/11/42016/11/42016/11/72016/11/172016/11/102016/11/22
1395/9/2
negin
roshan
, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj
نگین
روشن
nroshan669@gmail.com
0031947532846002557
0031947532846002557
No
دانشگاه آزاد واحد سنندج
Yahya
Yarahmadi
, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj
یحیی
یار احمدی
0031947532846002558
0031947532846002558
Yes
دانشگاه آزاد واحد سنندج
Baran
Parhizkar
Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
باران
پرهیزکار
0031947532846002559
0031947532846002559
No
دانشگاه علوم پزشکی کردستان سنندج- ایران