@article{ author = {Yousefi, Fayegh and Zarae, Amir and Habibi, Sogand and Shaychahmadi, Shil}, title = {To compare the rate of students’ IQ of different courses at Kurdistan University of Medical Sciences and it’s related to their academic achievement}, abstract ={Objective: Intelligence quotient (IQ) is one of the human abilities which has important role in life he-man achievement especially in academic achievement. The aims of this study was determine the students' intelligence quotient of different courses at Kurdistan University of Medical Sciences and it's related to academic achievement. Methods: This study was cross-sectional and sample of the current study was 290(117 male and 173 female) which selected by stratified randomized sampling method. Instrument of the study was Raven's IQ test. Data of the present study was analyzed using SPSS-20 software and x2. Results: Result from the present study showed that maximum and minimum of IQ among respondents were 111(67.9%) and 100(9.7%) respectively, also, based on results from the present study, there was no significant different between student's different courses and IQ .also, there were no significant relationship between academic entrance quota with GPA(P&ge0.5) and IQ with GPA ((P&ge0.09). In addition, results from the present study indicated that there was significant relationship between gender and respondents' GPA (P=./.000).}, Keywords = {GPA, IQ, Academic Achievement}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {1-9}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی مقایسه میزان ضریب هوشی دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی کردستان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنان}, abstract_fa ={هدف: ضریب هوشی یکی از توانایی های است که نقش کلیدی در پیشرفت و ارتقاء انسان در زندگی مخصوصا در پیشرفت تحصیلی دارد و هدف از انچام این پژوهش مقایسه میزان ضریب هوشی دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی کردستان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنان بوده است. روش: این مطالعه از نوع مقطعی می باشد. تعدادنمونه 290 ( 117 پسرو 173دختر) که با روش نمونه گیری تصادفی رضایتی انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات تست هوشی ریون بود. داده ازطریق نرم افزار آماری SPSS-20 و با استفاده ازکای سکوار،t-testوضریب همبستگی پیرسون و همچنین آمارتوصیفی تجزیه وتحلیل گردید. نتایج: بیشترین درصد فراوانی مربوط به محدوده ضریب هوشی بیشتراز 111(67.9%) و کمترین مربوط به محدوده ضریب هوشی کمتر از 100(9.7%) بود. بین رشته های مختلف تحصیلی و ضریب هوشی تفاوت معنی داری وجودنداشت. همچنین بین سهمیه ورودی و معدل ((p>0.998 و بین ضریب هوشی و معدل ارتباطی یافت نشد(503.p>0). بین سن و معدل رابطه معناداری یافت نشد(p>.09). بین جنسیت و معدل ارتباط معنی داری یافت شد(00.=p).}, keywords_fa = {معدل, ضریب هوشی, پیشرفت تحصیلی}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-49-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-49-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2014} } @article{ author = {Nowroozi, Somayeh and Nazari, Mohammad Ali and Jahan, Ali and IsmailPour, Khalil}, title = {Gender differences in time perception in relation with number and time interaction}, abstract ={Objective: The present study aimed to investigate the influence of gender differences in time perception in time perception in relation with number processing. Methods: fifty-six volunteer undergraduate female and male students of the University of Tabriz participated in the study. Numbers 1،2،8،9 were projected to all subjects in two duration of short time (300،400،500 millisecond) and long time (1000،1100،1200 ms) via a computerized time reproduction task. Subjects were asked to reproduce duration time of number. Three-factor ANOVA with repeated measures was used to analyze data. Results: Results revealed that the duration of short duration was overestimated, whereas the long durations were underestimated. Numbers affected time perception. The accuracy of time perception depended on the length of the duration and number. Reproduction of short duration was more inaccurate than long duration. In short duration, women had significantly accurate estimation in compare with men. Vice versa, men have exact estimate in long time in compare with women. But the differences between men and women were not salient like short duration. Conclusion: These findings indicate an interaction effect of gender and number processing on time perception. Results confirm existing evidence for gender differences in cognitive processing. In refers difference in time perception in relation with numbers in males and females.}, Keywords = {Time perception, time reproduction,gender, number,duration}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {10-22}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {تفاوتهای جنسیتی در ادراک زمان در رابطه با تعامل عدد و زمان}, abstract_fa ={هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوت‌های جنسیتی ادراک زمان در رابطه با پردازش اعداد است. روش:  56 نفر از دانشجویان  مقطع کارشناسی  دانشگاه تبریز به صورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند. آزمون رایانه­ای ادراک زمان، به صورت اعداد 1،2،8،9 در دو بازه زمانی کوتاه (400،500،300 میلی ثانیه) و بلند (1100،1200،1000 میلی ثانیه) به آزمودنی‌ها ارائه شد و از آنها خواسته شد مدت زمان حضور اعداد را بازتولید کنند. برای نحلیل داده‌ها از آزمون نحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر سه عاملی استفاده شد. یافته­ها: یافته­ها نشان داد که بازه­های زمانی کوتاه  بیش­برآورد و بازه­های زمانی بلند کم برآورد شدند. اعداد بر برآورد زمان تاثیر داشتند. دقت برآورد زمان به طول بازه­های زمانی و اعداد بستگی داشت. برآورد بازه­های زمانی کوتاه غیردقیق­تر از بازه­های زمانی بلند بود. در بازه­های زمانی کوتاه، زنان در مقایسه با مردان برآورد زمان دقیق­تری داشتند. برآورد مردان در بازه‌های زمانی کوتاه دو برابر برآورد زنان بود. برعکس، مردان نسبت به زنان در بازه­های زمانی بلند برآورد زمانی دقیق­تری داشتند. اما تفاوت بین مردان و زنان به اندازه بازه­های زمانی کوتاه چشمگیر نبود. نتیجه­گیری: نتایج نشان­دهنده تعامل عدد و جنسیت در ادراک زمان هست.}, keywords_fa = {ادراک زمان, بازتولید زمان, جنسیت, عدد, مدت زمان}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-70-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-70-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2014} } @article{ author = {Khodadadi, Mojtaba and FeyziDaryati, Mohammad Reza and Movahedi, Yazdan and Ahmadi, Ismail}, title = {Assessment of attention bias in the cognitive processing of neutral and emotional words Using semantic Strop test}, abstract ={Objective: This aim of this study was to assessment of attention bias in the cognitive processing of neutral and emotional words, using Stroop's semantic test on students. Method: 50 students from Tabriz University were selected randomly and in addition to the demographic information, they responded to the Stroop's semantic test. Data analysis was done using descriptive statistics, independent groups T-test and paired groups T-test. Results: The mean percentages of correct responses in the sample (boys and girls) in emotional words were lower than neutral words. The mean percentage of incorrect responses in the sample in neutral and emotional words was not significant. There were significant differences in neutral and emotional words between the mean percentages of without respondent in the sample in 0/001. There were significant differences in mean percentages of responses in the sample between the neutral and emotional words in 0/005. On the one hand, there were not significant differences in mean percentages of correct responses in boys in neutral and emotional words but for the girls; there were significant differences in0/005. For both sex, there were significant differences in mean response time between neutral and emotional words in 0/001.}, Keywords = {Perceptual Bias, Cognitive Processing, Stroop's Semantic Test}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {23-30}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {ارزیابی سوگیری توجه در پردازش شناختی واژههای خنثی و عاطفی با استفاده از آزمون استروپ معنایی}, abstract_fa ={هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی سوگیری توجه در پردازش شناختی واژه‌های خنثی و عاطفی با استفاده از آزمون استروپ معنایی در دانشجویان انجام شده است. روش: تعداد 50 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز به صورت تصادفی انتخاب و علاوه بر اطلاعات دموگرافیک به آزمون استروپ معنایی پاسخ دادند. تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی، آزمون T گروه های مستقل و T گروه های وابسته انجام شد.یافته­ها: میانگین درصد پاسخ‌های صحیح نمونه (دختران و پسران) در واژه‌های عاطفی کمتر از واژه‌های خنثی بوده. تفاوت بین میانگین درصد پاسخ‌های خطای نمونه در واژه‌های خنثی و عاطفی معنادار نبود. بین میانگین درصد بدون پاسخ نمونه برای واژه‌های خنثی و عاطفی در سطح 001/0 تفاوت معنادار است. بین میانگین زمان پاسخ  نمونه برای واژه‌های خنثی و عاطفی در سطح 05/0 تفاوت معنادار است. از سویی، بین میانگین درصد پاسخ‌های صحیح پسران در واژه‌های خنثی و عاطفی تفاوت معناداری مشاهده نشد اما برای دختران در سطح 05/0 تفاوت معنادار بود. تفاوت بین میانگین زمان پاسخ واژه‌های خنثی و عاطفی در سطح 001/0 برای هر دو جنس معنادار بود.    }, keywords_fa = {سوگیری ادراکی, پردازش شناختی, آزمون استروپ معنایی}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-51-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-51-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2014} } @article{ author = {Sattarpour, Fariba and Ahmadi, Ezattollah and BafandehGharamaleki, Hass}, title = {Effectiveness emotion regulation training on reduction of symptoms depression students}, abstract ={Objective: The purpose of this study was to determine the efficacy emotion regulation training in reducing symptoms of depression in students.  Method: The method of this research was quasi-experimental. For this purpose, 40 girl students with Depressive symptoms were selected from the University Shahid Madani Azerbaijan then in two Groups of mindfulness training and control group were randomly replaced. The experimental group received training emotion regulation and the control group did not receive training. Training a group of eight sessions (two sessions a week and a half hours) experiment was performed on all subjects before the start of training and after that, the Beck Depression Inventory (short form) completed. ANCOVA was used to analyze the data.  Results: Analysis of covariance showed that the depression scores of student participants in the emotion regulation training group compared to the control group at posttest has been reduced (p <0.05). Training emotion regulation significantly reduces the symptoms of depression.}, Keywords = {Emotion Regulation, Depression, Students}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {31-38}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {اثر بخشی آموزش تنظیم هیجان برکاهش نشانه‌های افسردگی دانشجویان}, abstract_fa ={.هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نشانه‌های افسردگی دانشجویان بود  روش: روش پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی بود. برای این منظور تعداد 40 دانشجوی دختر مبتلا به افسردگی از دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به شیوه‌ی در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آموزش تنظیم هیجان و گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش، آموزش تنظیم هیجان دریافت کردند و به گروه کنترل آموزشی داده نشد. آموزش به صورت گروهی در هشت جلسه (هفته ای دو جلسه یک و نیم ساعته) بر روی گروه آزمایش انجام گردید و همه آزمودنی‌ها قبل از آغاز آموزش و پس از آن، پرسشنامه ی افسردگی بک (فرم کوتاه) را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایچ: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که نمرات افسردگی دانشجویان شرکت‌کننده در گروه آموزش تنظیم هیجان نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون اهش     . آموزش بنابر این ، آموزش تنظیم هیجان نشانه های افسردگی را بطور معنی داری کاهش  می دهد(p<0.05)  بطور معنی‌داری  کاهش یافته است}, keywords_fa = {تنظیم هیجان, افسردگی, دانشجویان}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-52-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-52-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2014} } @article{ author = {Amani, Ahmad and Esfandiari, Hojat and Gholami, Mah}, title = {The Role of Problem Solving Strategies in Empathy with Patients in Sanandaj Nurses}, abstract ={Objective: The aim of this study is to examine the relationship between problem-solving styles and nurses’ empathy in Sanandaj, Iran. Method: Design of this study is descriptive-correlative. In order to test research hypotheses, 120 nurses are randomly selected from hospitals of Sanandaj. All participants are tested both with la-Monika empathy questionnaire for empathy with patients and problem-solving styles questionnaire. In addition to descriptive statistics, Pearson correlation and multiple regression analysis are used. Results: The Results show that there is a significant relationship between problem-solving styles and nurses’ empathy. Problem-solving styles significantly predict nurses’ empathy.}, Keywords = {Nurses, Empathy ,Problem-Solving Strategies}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {39-49}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {نقش راهبردهای حل مساله در همدلی با بیماران در پرستاران شهرستان سنندج}, abstract_fa ={هدف: از پژوهش حاضر تعیین رابطه سبک‌های حل مساله با همدلی پرستاران شهر سنندج در سال 1391 می‌باشد. روش: مطالعه حاضر توصیفی (از نوع همبستگی و پیش‌بینی) است. جهت بررسی 120 پرستار از بیمارستان‌های شهر سنندج به روش دردسترس انتخاب و توسط پرسشنامه‌ لامونیکا ویژه همدلی با بیماران و پرسشنامه حل مسأله اجتماعی ارزیابی شدند. برای تحلیل داده‌ها افزون بر آمار توصیفی روش همبستگی و رگرسیون چندجانبه نیز به‌کار برده شد. نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که که میان سبک‌های حل مساله و همدلی ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد و سبک‌های حل مساله بطور معناداری همدلی پرستاران را پیش‌بینی می‌کند}, keywords_fa = {پرستاران, همدلی, راهبردهای حل مساله}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-53-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-53-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2014} } @article{ author = {Pourmohamadi, Somayeh and Bagheri, Fariborz}, title = {Effectiveness of Mindfulness Training on Problem Solving between Elementary Girl Students in Fifth Grade}, abstract ={Objective:The purpose of this research was to investigate the effectiveness of mindfulness training on problem solving between elementary girl students in fifth grade.  Method: The research method was quasi experimental design (two groups with pre-test and post-test) and the statistical population consisted of all elementary girl students in fifth grade in Six Educational Zone in Tehran, from whom 24 students were selected by convenience sampling and then were assigned to experimental group (n=12) and control group (n=12). All students in the experimental and the control groups had taken computer based London Tower Test. Then, the experimental group participated in 12 sessions of mindfulness training, the combination of general mindfulness training for children and executive mindfulness training in American elementary school (Kaiser-Greenland, 2010) modeled based on MBCT-C (mindfulness-based cognitive therapy-children) Baer’s protocol (2006), over a 8 weeks period. Data were analyzed using ANCOVA on SPSS 18 software.  Results: Results of this study showed that the two groups of experimental and control were significantly different in problem solving (P<0.05) abilities.}, Keywords = {Mindfulness, Inertia, Problem Solving, Elementary, Girl, Students}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {50-61}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر حل مساله دانش آموزان دختر پایه پنجم دبستان}, abstract_fa ={هدف :این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر حل مساله دانش آموزان دختر پایه پنجم دبستان اجرا شد. روش : نوع مطالعه پژوهش نیمه آزمایشی (دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون) و جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر پایه پنجم دبستان های منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران بودند که از میان آن ها 24 نفر به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و گواه (12 نفر) قرار گرفتند. از همه دانش آموزان دو گروه آزمون برج لندن (نگاشت کامپیوتری) گرفته شد. سپس گروه آزمایش در 12 جلسه آموزش ذهن آگاهی، تلفیقی از آموزش های عمومی ذهن آگاهی برای کودکان آلیدینا (2010)، و برنامه اجرایی آموزش ذهن آگاهی در مدارس ابتدایی آمریکا متعلق به کیسر-گرینلند ( 2010)، که بر اساس پروتکل درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی- نسخه کودکان بایر (2006) مدلسازی شده بود در 8 هفته شرکت کرد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS ویرایش 18 تحلیل گردید. نتایج : نتایج این پژوهش نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه گواه در حل مساله تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 p<).}, keywords_fa = {ذهن آگاهی, اینرسی, حل مساله, دانش آموزان دختر }, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-54-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-54-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2014} } @article{ author = {SadeghzadehNobar, Sanaz and Ahmadi, Ezzatollah and BabapurKheyredin, Jalil}, title = {Comparative survey of cognitive failures in OCD and depressed patients}, abstract ={Objective: The present research investigates to compare the cognitive component failure in patients with depression and OCD. Method: Selected 30 people with OCD, 30 people with depression, from individuals based on structured clinical interview and (DSM- IV(,diagnosis by a psychologist and a psychiatrist, who received a diagnosis of OCD and depression from different counseling centers in Tabriz. Then, the cognitive failure questionnaire was completed by all two groups. MANOVA was used for the analysis of data. Results: Results showed that from cognitive failures Component distraction, memory, oversight, forgetfulness of depressed patients is significantly higher than OCD patients. .Also, result of this study indicated that the components of cognitive failures in OCD and depressed patients are significantly different.}, Keywords = {Cognitive Failures, Depression, OCD}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {62-70}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی مقایسه ای نارسایی های شناختی دربیماران مبتلا به اختلال وسواسی– اجباری با افراد افسرده}, abstract_fa ={هدف: پژوهش حاضرباهدف مقایسه مولفه های نارسایی های شناختی دربیماران وسواسی و افسرده انجام شد. روش: این پژوهش ازنوع علی مقایسه ای بوده است، برای این منظور به مراکز مشاوره درشهرتبریز مراجعه شد وازبین مراجعه کنندگان افرادی که براساس مصاحبه بالینی ساختاریافته وبرپایه ملاک های تشخیص درویراست چهارم راهنمای تشخیصی وآماری اختلالات روانی (DSM- IV)توسط روانپزشک وروانشناس متخصص، تشخیص وسواس و افسردگی دریافت کرده وحاضربه همکاری بودند.30نفر مبتلا به اختلال وسواسی – جبری و 30نفرمبتلا به اختلال افسردگی انتخاب شد. سپس پرسشنامه نارسایی های شناختی توسط دو گروه تکمیل شدو داده ها بااستفاده از روش MANOVA مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج: نتایج نشان داد از مولفه های نارسایی های شناختی، حواسپرتی ، حافظه ، اشتباهات سهوی ، عدم یادآوری اسامی در بیماران افسرده بطور معنی‌داری بیشتر از بیماران وسواس می باشد}, keywords_fa = {نارسایی های شناختی , افسردگی , و سواس }, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-55-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-55-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2014} } @article{ author = {PoudratchiAsl, Vida and Nazari, Mohammad Ali}, title = {Effectiveness of a computer-based time perception training on temporal processing precision}, abstract ={Background: Functions such as organizing, decision making, working memory, motor control, perception of time, prediction of future, internal language, problem solving are entitle as the most important executive functions. In daily life time reproduction deficits may result in situations that require a timing component, such as waiting, planning, and organizing reflected by impulsive behavior. Purpose: Previous research indicated that cognitive enhancement might improve executive functions. So, through two experiments we investigated the effectiveness of time perception training. Method: In experiment 1, intervention was performed on eight normal children. Time reproduction task was used for assessing the changes in participants’ time processing precision, and a computer-based game for time perception training as the intervention purpose. Participants performed the time reproduction task in the following phases (a) pre-intervention phase (baseline), (b) during the intervention sessions, (c) in the post-intervention sessions and (d) in the one-month follow up sessions. In experiment 2, the same task and the same game were utilized, but data gathered from two groups in an experiment using an independent groups design: 1-experimental group (7 girls and 7 boys, mean age=6.6), 2- control group (7 girls and 7 boys, mean age=6.4). Participants were tested twice as pre-test and post-test. Results: Experiment 1 revealed that although some improvements in time performance was observed in some subjects, the effectiveness of game was unclear. Findings of experimental 2 indicated that the game had a significant effect on short (but not long) interval time perception. Conclusion: Based on results of two experiments it can concluded that time perception training (via game) might enhance temporal processing precision, especially short interval times. However, more research is needed for conclusion.}, Keywords = {Time Reproduction, computer-based game, Time Perception Training, Temporal Processing}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {1-15}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {اثربخشی آموزش ادراک زمان از طریق بازی رایانهای در دقت پردازش زمان}, abstract_fa ={مقدمه: کارکردهایی همچون سازماندهی، تصمیم گیری، حافظه کاری، کنترل حرکتی، احساس و ادراک زمان، پیشبینی آینده، زبان درونی و حل مسئله از جمله مهمترین کارکردهای اجرایی به شمار می آیند. کاستیهای بازتولید در زندگی روزمره، ممکن است سبب تولید مشکلاتی در تکالیف گردند که نیازمند مولفههای زمانبندی نظیر انتظار، برنامه ریزی و سازماندهی میباشند؛ زیرا مولفه های زمانبندی توسط رفتار تکانشی انعکاس مییابند. هدف: بر اساس اینکه در پژوهشهای پیشین، نشان داده شده که کارکردهای اجرایی با استفاده از آموزش شناختی ارتقا می- یابد، در این پژوهش، با استفاده از دو آزمایش، اثربخشی آموزش ادراک زمان مورد مداقه قرار گرفته است. روش: در آزمایش اول، در یک بررسی تک موردی، مداخله بر روی 8 کودک بهنجار انجام گردید. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر، شامل یک تکلیف بازتولید زمان برای ارزیابی تغییرات شرکت کنندگان در دقت پردازش زمان و برنامه رایانهای در قالب بازی با هدف آموزش و تقویت بازتولید زمان به عنوان مداخله بود. شرکتکنندگان تکلیف بازتولید زمانی را در مراحل؛ )الف( پیش از مداخله )خط پایه(، )ب( در طی جلسات آموزش، )ج( در مرحله ی پس آزمون و )د( در دورهی پیگیری یک ماهه انجام دادند. در آزمایش دوم، طرح پژوهش ازنوع پیش آزمون پس آزمون با دوگروه آزمایش و کنترل بود - . ابزارهای پژوهش، همان ابزارهایی بود که در آزمایش اول مورد استفاده قرار گرفت. چهارده نفر ) 7 دختر و 7 پسر( با میانگین 4 شرکت کننده به عنوان گروه کنترل، / 4 به عنوان گروه آزمایش و چهارده نفر ) 7 دختر و 7 پسر( با میانگین سنی 61 / سنی 46 شرکت کنندگان زمایش دوم را تشکیل میدهد. تکلیف رایانهای سنجش بازتولید زمان در مراحل پیش آزمون و پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا گردید. یافته ها: نتایج آزمایش اول نشان داد که اگرچه بهبودی عملکرد در برخی از شرکت کنندگان مشاهده گردید، با این حال، اثربخشی بازی، ناروشن است. نتایج آزمایش دوم حاکی از این بود که بازی، بر دقت پردازش بازه زمانی کوتاه )و نه بازه زمانی بلند( تاثیر معناداری دارد. نتیجه گیری: براساس نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که آموزش ادراک زمان در قالب بازی، بر دقت پردازش زمان به ویژه در بازه زمانی کوتاه مدت، میتواند اثربخش باشد. با این وجود، برای نتیجه گیری قطعی، به تحقیقات بیشتری نیاز است.}, keywords_fa = {بازتولید زمان؛ بازی رایانهای؛ آموزش ادراک زمان؛ پردازش زمان}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-71-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-71-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2014} } @article{ author = {Najafi, Sakineh and Sattarpour, Farib}, title = {Comparing the early maladaptive schemas of dishonored check prisoners and normal people}, abstract ={Objective: The present research aimed at comparing the early maladaptive schemas of dishonored check prisoners and normal people. Materials and Methods: In this research Cross-Sectional Causal-Comparative method is used. Population of the study was ordinary people and all the financial offenders found guilty by the courts of Maku and Khoy. Sample population is selected using convenience sampling 60 ordinary people and 60 people of the mentioned group. Then both groups answered inventory revised short form Young Schema questionnaire (SQ-SF) and the data analyzed using Multivariate analysis of variance (MANOVA). Results: The results showed that the mean scores of emotional deprivation schema, failure,l emotional inhibition, hyper criticalness of dishonored check prisoners and ordinary people are different (P< 0.05). Conclusion: Based on the results of this research, recommended to experts and Therapists that to identifying and modifying schemas and incompatible understandings in the dishonored check prisoners by the use of treatments including Schema therapy should be apply in programs their work.}, Keywords = {Early maladaptive schemas, dishonored check prisoners, normal people.}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {16-27}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {مقایسه ی طرحواره های ناسازگار اولیه در زندانیان چک برگشتی با افراد عادی}, abstract_fa ={هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی طرحواره های ناسازگار اولیه در زندانیان چک برگشتی با افراد عادی انجام گرفت. روش: در این پژوهش، از روش علّی مقایسه ای از نوع مقطعی مقایسه ای استفاده شد. جامعه پژوهش حاضر شامل افراد – - عادی وکلیه مراجعین دادگستری ماکو و خوی که بنا به حکم قضایی مجرم مالی به دلیل چک برگشتی شناخته شده اند، بود. نمونه پژوهش حاضر 18 نفر از جامعه مذکور و 18 نفر افراد عادی بود که به روش در دسترس انتخاب شدند. سپس این دو گروه به پرسشنامه ی فرم کوتاه طرحواره یانگ (SQ-SF) پاسخ دادند و داده ها بااستفاده از روشهای آماری تحلیل واریانس چندمتغیره ) MANOVA ( تحلیل گردید. یافته ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات طرحواره های محرومیت هیجانی، شکست، بازداری هیجانی، عیب جویی افراطی بین زندانیان چک برگشتی و افراد عادی متفاوت است ) p<0.05 .) نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، به متخصصان ودرمانگران پیشنهاد میگردد که شناسایی وتعدیل طرحواره ها و شناختهای ناسازگار را در زندانیان چک برگشتی از طریق درمانهایی من جمله طرحواره درمانی دربرنامه  کارخود قرار دهند}, keywords_fa = {طرحواره‌های ناسازگار اولیه, زندانیان چک برگشتی, افراد عادی.}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-72-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-72-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2014} } @article{ author = {Naderi, Habibollah and MokhtariMirkolah, Masomeh and Mohammadpour, Maryam}, title = {The Effectiveness of Happiness education on life expectancy of divorcing spouses using Fordyce method}, abstract ={Objective: this study has done to determine the efficacy of happiness on life expectancy using method of Fordyce in divorcing spouse that referred counseling centers in Borazjan city. Methods: the Method is semi-experimental study (intervention) that initially done between disappointed couples at being divorcing, and 30 couples were selected by random sampling. Of these 15 pairs, 15 pairs as a control group and 15 pairs as an experimental group were randomly organized. To get a data, "Hopefully Miller" questionnaire was used that the material consists of 48 items and each were divided by 5(0-4) that any points increase it would be as a greater hope. The implementation of process was that the first life expectancy scale in seven sessions of 90 minutes and the end for two groups, post-test was conducted. Reliability, validity and the structure of Analysis scale was calculated and scores were computed for model under studied. For Analysis the t-test scale of the independent group and covariance analysis (ANCOVA) was used. Results: Results of t-test independent samples with regard to control of subjects age and education indicates a Significantly effectiveness of happiness education in Fordyce method on increase of life expectancy in divorcing spouses in compared with control group. The scale indicates the, life expectancy is higher by education on the other hand the findings suggest the importance of happiness education on life expectancy among devorcing spouses in Fordyces way. Conclusion: After the test, in accordance with Tables 1 and 2 it has been determined that education of happiness in method of Fordyce's in increasing of life expectancy in divorcing spouse was effective.}, Keywords = {happiness in style of Fordyce, life expectancy, devorcing spouse}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {28-39}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {اثربخشی آموزش شادمانی به شیوه فوردایس بر میزان امید به زندگی زوجین در حال متارکه}, abstract_fa ={هدف: پژوهش حاضر به منظور اثربخشی شادمانی به شیوه فوردایس بر میزان امید به زندگی زوجین در حال متارکه های انجام شده است که به مراکز مشاوره شهر برازجان مراجعه کردهاند. روش: روش پژوهش نیمه تجربی )مداخلهای( است که از میان زوجین ناامید در حال متارکه، تعداد 13 زوج به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و از این تعداد 31 زوج به عنوان گروه گواه و 31 زوج به عنوان گروه آزمایش به صورت تصادفی استفاده شد » امیدواری میلر « سازماندهی شدند. جهت حصول دادهها از پرسشنامه ی . اجرای مراحل کار به صورتی بود که برای سنجش مقیاس امید به زندگی، 7 جلسه 33 دقیقهای برگزار و در پایان برای دو گروه پسآزمون اجرا گردید. پایایی، اعتبار و ساختار تحلیل مقیاس محاسبه شد و امتیازات برای الگوی مورد مطالعه بهدستآمد. تحلیل دادهها از طریق آزمون آماری t تست گروههای مستقل و تحلیل کواریانس ) ANCOVA ( انجام شد. یافته ها: نتایج t تست گروههای مستقل با توجه به کنترل سن و تحصیلات آزمودنیها، بیانگر معنی داری اثربخشی آموزش شادمانی بهشیوه فوردایس بر افزایش امید به زندگی زوجین در حال متارکهای بود که در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه >3/ قرار داشتند ) 3333 p =2/ و 11 t (؛ یعنی مقیاس نشان میدهد با آموزش، امید به زندگی بیشتر میشود، از سوی دیگر؛ یافته های این پژوهش گویای اهمیت و تأثیر آموزش شادمانی به شیوه فوردایس بر امید به زندگی زوجین در حال متارکه است. نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش، آموزش شادمانی به شیوه فوردایس در افزایش امید به زندگی زوجین در حال متارکه مؤثر است.}, keywords_fa = {شادمانی بهشیوه فوردایس, امید به زندگی, زوجین در حال متارکه}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-73-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-73-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2014} } @article{ author = {Assare, Marziyeh and FirouzKohiMoghadam, Mahbobeh and Karimi, Maryam and Hosseini, Monire}, title = {Complicated grief: A descriptive cross-sectional prevalence study from Iran}, abstract ={Introduction: The ability of people to accept grief has a wide range from acceptance of grief to development of serious complications. The prevalence and complications of grief vary due to the differences in social norms and cultural expectations. Objective: We aimed to assess the point prevalence of complicated grief in one of western provinces of Iran. Methods: This study was performed as a cross-sectional survey of 751 subjects who attended an outpatient psychiatry center in Kermanshah from July to December 2012. The main symptoms and signs of complicated grief as well as presence and severity of depression were assessed using especial questionnaires. Results: Among all assessed referees, 63 were diagnosed to have an experience of recent grief (33 men and 30 women) with the overall prevalence of 8.4%. Among those with recent experience of grief, only 28 had complicated grief with the overall prevalence of 3.73% among which, 3.06% had chronic grief and 0.67% suffered from delayed grief. Many cases were wrongly diagnosed to have other psychological disturbances such as depression or anxiety. The final diagnosis of major depressive disorder grief was confirmed only in 33.4% of complicated grief cases based on BDI ΙΙ score and psychiatrist judgment in our assessment. Conclusion: The complicated grief has a comparable prevalence to previous reported figures in western Iran. Conspicuous number of those who were affected by complicated grief was wrongly diagnosed as other psychological conditions such as depression or anxiety in this study. This fact probably indicates necessity of training programs for primary health care service of this region for getting familiar with manifestations of complicated grief and correct diagnosis of this condition.}, Keywords = {complicated grief, prevalence, depression, anxiety}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {40-46}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {سوگ پیچیده: مطالعه شیوع شناسی توصیفی مقطعی در ایران}, abstract_fa ={مقدمه : توانایی افراد در پذیرش سوگ در طیف گستردهای از - پذیرش سوگ تا ایجاد عواقب جدی - قرار دارد. شیوع و عواقب سوگ به تفاوتهای موجود در هنجارهای اجتماعی و انتظارات فرهنگی متفاوت است. هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی شیوع مقطعی سوگ بغرنج )پیچیده( در یکی از استانهای غربی ایران است. روش: این مطالعه به شیوه زمینه یابی مقطعی و در 153 آزمودنی مراجعهکننده به یک مرکز روانپزشکی سرپایی کرمانشاه در بازه زمانی تیر تا آذرماه سال 3133 انجام گردید. نشانه و علائم اصلی سوگ بغرنج )پیچیده(، وجود و شدت افسردگی ابزار سنجش نشانه های ،)BDI-II( با استفاده از چک لیست سنجش نشانهها و علائم انواع سوگ، پرسشنامه افسردگی بک سوگ ارزیابی گردید. یافتهها: از بین افراد ارجاعی ارزیابی شده، 61 نفر تجربه اخیر سوگ را داشتهاند ) 11 مرد و 14 زن( که شیوع کلی آن 1% از سوگ / 1% بود. همچنین 46 / %8/4 بود. از این تعداد 28 نفر سوگ بغرنج )پیچیده( داشتند و شیوع کلی آن برابر 11 4%از سوگ تاخیری رنج میبردند. بسیاری از این افراد اشتباهاً تشخیص های احتمالی روانشناختی دیگری از / مزمن و 61 و قضاوت روانپزشک، II قبیل اضطراب و افسردگی دریافت کرده بودند. بر اساس نمرههای پرسشنامه افسردگی بک 11 % از افرادی که سوگ پیچیده )بغرنج( داشتند، تایید شد. / تشخیص نهایی اختلال افسردگی ناشی از سوگ تنها در 4 نتیجه گیری: شیوع سوگ پیچیده با آمارهای حاصل از گزارشهای قبلی در غرب ایران قابل مقایسه است. در مطالعه حاضر تعداد قابل ملاحظهایی از افرادی که از سوگ بغرنج رنج میبرند، به اشتباه تشخیص اختلالهای روانشناختی از قبیل افسردگی یا اضطراب دریافت کرده بودند. این واقعیت بیانگر لزوم برنامه های آموزشی برای خدمات مراقبتی بهداشتی اولیه در این منطقه است تا درمانگران با تظاهرات و جلوه های سوگ پیچیده آشنا شوند و این اختلال به درستی تشخیص داده شود.}, keywords_fa = {سوگ پیچیده, شیوع شناسی, افسردگی, اضطراب}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-76-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-76-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2014} } @article{ author = {Rastgari, Mohamad Kazem and Moradi, Omi}, title = {Efficacy of narrative therapy in reducing depressive symptoms in women20 to40yearsin Sanandaj}, abstract ={Abstract Introduction: Depression is a common disorder among women. The present study examined the effectiveness of narrative therapy on reducing depression symptoms in women 20 to 40 years of Sanandaj have been made. Methods: The study design of pre-test - post-test nonequivalent control group was carried out. The study sample included all women 20 to 40 years with symptoms of depression, counseling centers and psychiatric clinics in Sanandaj was 2014. 8 sessions of 60 min ‌ experimental group and individual therapy "narrative therapy" groups. In order to analyze the test data were analyzed using analysis of covariance (ANCOVA). Findings: The findings of the study showed that ‌ narrative therapy reduces the severity of depressive symptoms in the treatment group overall dimensions, emotional, cognitive, and physical and compared with the control group. Conclusion: The results of this study, the effect of the narrative therapy reducing symptoms and overall health as well as emotional symptoms, cognitive and physical depression in women 20 to 40 years was approved.}, Keywords = {narrative therapy, depression, women}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {47-57}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {اثربخشی روایت‌درمانی بر کاهش علائم افسردگی زنان 20 تا 40 سال شهر سنندج}, abstract_fa ={مقدمه: افسردگی یکی از اختلالات شایع در بین زنان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روایت درمانی بر کاهش علائم افسردگی زنان 20 تا 40 سال شهر سنندج صورت گرفته است. روش: روش انجام این پژوهش، نیمه آزمایشی و در قالب طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل نامعادل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان 20 تا 40 سال با علائم افسردگی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و مطب‌های روانپزشکی شهر سنندج در سال 1393 بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و داوطلبانه تعداد 20 نفر از زنان با علائم و خصوصیات بالینی افسردگی، با استفاده از پرسشنامه BDI انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 10 نفر) قرار داده شدند. سپس گروه آزمایش طی 8 جلسه 60 دقیقه‌ای، به صورت فردی تحت درمان "روایت درمانی" (Narrative Therapy) قرار گرفتند و گروه کنترل هم جلسات بدون ساختار و متفاوت با مداخلات گروه آزمایش را دریافت کردند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس یک راهه استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان دادند که روایت‌درمانی باعث کاهش شدت علائم افسردگی گروه آزمایش در نمره کل و ابعاد عاطفی، شناختی و فیزیکی در مقایسه با گروه کنترل شد. نتیجه‌گیری: نتایج به‌دست آمده از این پژوهش، تأثیر مداخله‌ی روایت درمانی را بر کاهش علائم کلی و نیز علائم عاطفی، شناختی و فیزیکی افسردگی زنان 20 تا 40 سال سنندج را مورد تأیید قرار داد.}, keywords_fa = {روایت درمانی, افسردگی, زنان}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-77-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-77-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2014} } @article{ author = {Shaikhahmadi, Shilan and Taymoori, Parvaneh and Yousefi, Fayegh and Raoshani, Daem}, title = {The relationship between education level and occupation of parents of students with internet dependency, depression and anxiety in Sanandaj}, abstract ={Introduction: internet dependency, Depression and Anxiety among students is a problem and concerns of families, parents and teachers which the implementation of research on the prevalence and associated factors of paramount importance. Methods: This study was cross-sectional. The population was all of the high school students of Sanandaj city. The sample was 595 students (285 female and 310 male) who were randomly selected. The instruments utilized in this study included Young’s Internet Dependence Questionnaire and Beck’s Anxiety and Depression Inventory. Data analyzed using SPSS-21 statistical software also, descriptive statistics and chi-square tests were used for analyzing of data. Results: The results from the present study showed that fathers 'job with respondents' depression (p<0/239), anxiety (p<0/660) and internet dependency (p<0/181), had no significant association. Mothers' job had no significant with respondents' depression (p<0/120) and anxiety (p<0/620), while it had a significant association with internets' dependency (p<0/02). Also, based on result from the present study, there were no significant relationship between, education of father with respondents' depression (p<0/355) and anxiety (p<0/821). While, it had a significant relationship (p<0/000), with internet dependency. Education of mothers had significant relationship with respondents' depression (p <0/108) and anxiety (p<0/127). While, there was highly significant between internet dependency and education of mother (p<0/000). Conclusion: The level of parents 'education and occupation of the mother can affect the students' internet addiction.}, Keywords = {Parental Education, Parental occupation, Internet Dependency, Depression, Anxiety}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {58-72}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی ارتباط میان سطح تحصیلات و شغل والدین با وابستگی به اینترنت، افسردگی و اضطراب دانش‌آموزان شهر سنندج}, abstract_fa ={مقدمه: وابستگی به اینترنت، افسردگی و اضطراب در بین دانش آموزان یکی از مشکلات و دغدغه‌های خانواده ها، والدین و معلمین است که اجرای پژوهش در خصوص شیوع و عوامل مرتبط به آن بایسته است. هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط میان تحصیلات و شغل والدین با وابستگی به اینترنت، افسردگی و اضطراب انجام شد. روش: این مطالعه از نوع مقطعی (توصیفی- تحلیلی) می‌باشد. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان دبیرستانهای شهر سنندج بود. حجم نمونه 595 نفر 285 (9/47%) دختر و 310 (1/52%) پسر بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه وابستگی به اینترنت یانگ، تست افسردگی و اضطراب بک بود. داده ها از طریق نرم افزار آماری SPSS-21 و با استفاده از آزمون کای سکوار و همچنین آمار توصیفی تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که شغل پدر با افسردگی (239/0>p)، اضطراب (660/0p<) و وابستگی به اینترنت (181/0p<)، ارتباط معنی داری ندارد. شغل مادر نیز با افسردگی (120/0p<) و اضطراب (620/0p<) ارتباط معنی داری ندارد اما با وابستگی به اینترنت (02/0p<) ارتباط معنی‌دار دارد، همچنین تحصیلات پدر با افسردگی (355/0p<) و اضطراب (821/0p<) ارتباط معنی دار ندارد و با وابستگی به اینترنت به شدت در ارتباط بود (000/0p<)، تحصیلات مادر با افسردگی (108/0p<) و اضطراب (127/0p<) ارتباط معنی‌داری ندارد و این در حالی است که به شدت با وابستگی به اینترنت در ارتباط معنی است (000/0p<). نتیجه‌گیری: سطح تحصیلات والدین و شغل مادر می‌تواند بر روی وابستگی به اینترنت دانش آموزان تاثیرگذار باشد.}, keywords_fa = {تحصیلات والدین, شغل والدین, وابستگی به اینترنت, افسردگی, اضطراب}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-82-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-82-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2014} } @article{ author = {}, title = {The Prediction of Phobia and Suppressed Anger from Emotional Self – regulation among Students}, abstract ={Introduction: Every person involved in the life cycle of anxiety, depression, anger and disproportionate in the face of lie 's problems .Objective: The purpose of this study was to ascertain the prediction of phobia and suppressed anger from emotional self – regulation. Method: The sample size of this study consisted of 400 students from University of Sistan and Baluchestan that were selected by cluster sampling method. To collect the data fear Questionnaire (FQ) state – Trait Anger Expression Inventory (STAXI) and self – regulation Questionnaire (SRQ) were applied. For data analysis Pearson correlation coefficient, Multiple stepwise Regression, simple Linear Regression were used. Results: Results from the present study revealed that blood injection and physical injured phobia had significant positive correlation with searching for options. Blood injection and physical injured phobia had significant negative correlation with formulation plans and implementing plans. The overall scores of phobia were positively correlated with searching for options. Also, results demonstrated that overall scores of anger had significant positive correlation with searching for options and assessing the plans effectiveness, but it was negatively correlated with implementing plans. Result of regression illustrated that blood injection and physical injured phobia accounted 3.5% of the variance in searching for options and they explained 1% and 1.7% of the variance for formulation and implementing plans respectively. The overall scores of anger accounted for 3.2% of the variance in implementing plans. Anger control accounted 1.8% of the variance emotional self – regulation. Conclusion: Results of this study can help people recognize their behavior as well as educational administrators, students, practitioners and consultants in the field of treatment.}, Keywords = {Key words: phobia, suppressed anger, emotional self – regulation.}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {73-84}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {پیش بینی ترس مرضی و خشم سرکوب شده بر اساس خود تنظیمی هیجانی در دانشجویان}, abstract_fa ={مقدمه: هر آدمی در دوره هایی از زندگی گرفتار احساس اضطراب، افسردگی، خشم و بی تناسبی در مواجه با مشکلات زندگی میشود. هدف :هدف این پژوهش پیش بینی ترس مرضی و خشم سرکوب شده بر اساس خود تنظیمی هیجانی است. روش : نمونه مطالعه حاضر را تعداد 400 دانشجو دانشگاه سیستان و بلوچستان تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه-گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه ترس (FQ)، پرسش نامه اظهار حالت – صفت خشم (STAXI) و پرسشنامه خود تنظیمی (SRQ) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و رگرسیون خطی ساده استفاده شده است. نتایج : نتایج همبستگی نشان داد که هراس از خون، تزریق و آسیب بدنی با جست وجو کردن اختیارات همبستگی مثبت و با تدوین کردن و تحقق یافتن برنامه‌ها همبستگی معکوس داشت. نمرات کلی هراس نیز با جستجو کردن اختیارات همبستگی مثبت داشت. همچنین نمرات کلی خشم با جستجو کردن اختیارات و آزمودن تاثیر برنامه‌ها همبستگی مثبت و با تحقق یافتن برنامه ها همبستگی معکوس داشت. براساس نتایج رگرسیون نیز هراس از خون، تزریق و آسیب بدنی به میزان 5/3% واریانس را برای جستجو کردن اختیارات و به میزان 1% و 7/1% (به صورت معکوس) برای تدوین کردن و تحقق برنامه ها تبیین کرد. همچنین نمرات کلی خشم به میزان 2/3% (به صورت معکوس) تحقق برنامه ها و کنترل خشم به میزان 8/1% (به صورت معکوس) خود تنطیمی هیجانی را تبیین کردند. با توجه به زیر مقیاسهای این سه متغیر و ارتباط آنها، افراد مبتلا به ترس مرضی و خشم سرکوب شده هر کدام سبک های تنظیم هیجان متفاوتی را در برخورد با موقعیت ها به کار می گیرند که این خود حاکی از ارتباط منسجم بین ترس مرضی و خشم سرکوب شده با خودتنظیمی هیجانی می باشد. نتیجه گیری : یافته های این پژوهش می تواند به افراد در شناخت رفتار خود همچنین ، اولیای تعلیم و تربیت، دانش آموزان و درمانگران و مشاوران در زمینه درمان کمک کند}, keywords_fa = {کلید واژه ها: ترس مرضی (فوبیا), خشم سرکوب شده, خود تنظیمی هیجانی.}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-60-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-60-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2014} } @article{ author = {khaneghahi, Sofi}, title = {-}, abstract ={-}, Keywords = {-}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {85-86}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {یاد استاد دکتر اصلان ضرابی}, abstract_fa ={دکتر اصلان ضرابی به سال 1307 در کاشان متولد شد. به دلیل علاقه وافر ایشان به علم­اندوزی و جهانگردی مقطع دبیرستان را در فرانسه گذراند و پس از بازگشت به کشور مدرک پزشکی عمومی را در سال 31-1330 از دانشکده پزشکی دانشگاه تهران اخذ کرد. استاد برای ادامه مدارج علمی، به انگلستان عزیمت نمود و دیپلم تخصصی در روان­پزشکی را از دانشگاه لندن (1344)کسب نمود و به عنوان اولین ایرانی به عضویت ممتاز کالج سلطنتی روان­پزشکان انگلستان نائل آمد. دکتر ضرابی در خلال سال­های اقامت در انگلستان مجوز طبابت در آن کشور را دریافت کرد و در مسئولیت­های مختلف از جمله دستیار بالینی روان­پزشکی در انستیتو روان­پزشکی لندن، دستیار بالینی نورولوژی انستیتو اعصاب کوئین­اسکونر لندن، کنسولتانت بخش روان­پزشکی دانشگاه سوتامپتون انگلستان، روان­پزشک مدعو در بخش روان­پزشکی دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند، روان­پزشک و عضو علمی در بخش اعتیاد روان­پزشکی سانفرانسیکو، و ... فعالیت کرد. سرانجام، هوای یاران پارس و تولای مردمان این پاک­بوم وی را بر عزیمت به وطن برانگیخت و پس از بازگشت در تمام عمر به خدمتگذاری علم و ایران همت گمارد. عضویت در انجمن پزشکی روانی انگلستان (R.M.P.A) به­ عنوان اولین ایرانی؛ رئیس فنی بیمارستان ازگل (بیمه اجتماعی کارگران، 50-1344)؛ رئیس  بیمارستان و مرکز پزشکی ـ روان­پزشکی رازی (53-1350)؛ بنیانگذار و مسئول  دفتر بهداشت روانی در وزارت بهداری در تهران (54-1353)؛ بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره انجمن علمی اعتیاد (1380)؛ رئیس انجمن روان­پزشکی ایران (دو بار)؛ کاندید انجمن روان­پزشکی ایران در انجمن جهانی روان­پزشکی (وین ـ آتن)؛ عضو رسمی انجمن‌ها و کنگره‌های روان­پزشکی و نورولوژی فرانسوی زبان؛ عضو انجمن پزشکی روانی (مدیکوپسیکولوژیک) فرانسه؛ عضو شورای عالی اعتیاد بهزیستی؛ عضو انجمن فلسفه و حکمت؛ مدیر گروه پژوهشی علوم اعصاب دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی؛ ارائه صدها مقاله در همایش­ها و نشریات علمی ایران و بسیاری از کشورهای جهان؛ تدریس دروس کودکان استثنایی در ایران از سال 1346؛ از جمله خدمات علمی و آموزشی این استاد فقید است.   نشریه  علمی روانشناسی و روانپزشکی شناخت این فقدان بزرگ را خدمت خانواده ارجمند استاد و جامعه روان­شناسی و روان­پزشکی کشور تسلیت می­گوید (منبع این گزارش اطلاعیه­ای است که توسط مرکز پزشکی و روان­شناسی آرین منتشر شد)  }, keywords_fa = {یاد, استاد, دکتر, اصلان, ضرابی}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-83-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-83-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2014} } @article{ author = {Mayayi, Vardeh and Yousefi, Fayegh and Yousefi, Naser}, title = {The effect of cognitive therapy on patients with posttraumatic stress disorder}, abstract ={Introduction: As, post-traumatic stress disorder(PTSD) could effect on life personal and social performance, so psychologists, psychiatrists and the other experts have focused on control and treatment of this disorder. Purpose: The aim of the present study was to determine the effect of cognitive therapy on patients with PTSD in Bonyad Shahid counseling Center in Sanandaj. Method: The design of the study was clinical trial design before and after. The sample of study was 40 patients with PTSD that selected by census sampling method in 2013. Instruments of study were posttraumatic stress disorder inventory by Norris and Reed (1997) and cognitive therapy. Results: The results of present study showed cognitive therapy had significant effect [t=5.47, df (38), p=0.000] on the treatment of patients with posttraumatic stress disorder. Results also indicated that cognitive therapy reduces Intrusive memories [t=.4.32, df (38), p=0.000] of the four components of interpersonal communication problems [t=.4.81, df(38), p=0.000], lack of emotional control [t=.4.32,df(38),p<0.006] and depression [t=.4.32, df(38), p&le0.006]. Conclusion: According to results from the present study, also the effect of cognitive therapy on patients with PTSD, it is recommended to use cognitive therapy technique in counselling centers and also psychiatric and psychological clinics.}, Keywords = {PTSD, Cognitive therapy, Sacrificers }, volume = {1}, Number = {3}, pages = {1-14}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {تاثیر شناخت درمانی بر درمان بیماران مبتلا به PTSD}, abstract_fa ={مقدمه: از آن‌جا که اختلال استرس پس از سانحه می‌تواند تأثیرات منفی بر کارکردهای زندگی فردی و اجتماعی داشته باشد، لذا روان‌شناسان، روان‌پزشکان و سایر صاحبنطران بر کنترل و درمان این اختلال تمرکز کرده اند است. هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر شناخت‌درمانی بر درمان PTSD مراجعه کننده به مرکز مشاوره بنیاد شهید شهر سنندج بود. روش بررسی: نوع پژوهش این مطالعه، طرح پژوهش کارآزمایی بالینی قبل و بعد است. جامعه آماری پژوهش عبارت از مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه بودند که در نیمه اول سال 1392 جهت درمان به مرکز مشاوره بنیاد شهید شهر سنندج مراجعه نموده بودند. تعداد نمونه این مطالعه 40 نفر بود که به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مقیاس اندازه‌گیری اختلال استرس پس از سانحه نوریس و رید (1997) و شناخت درمانی بود. یافته ها: نتایج مطالعه حاظر نشان داد که شناخت‌درمانی تأثیر معنی‌داری  بر درمان بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه داشت. نتایج همچنین نشان داد که شناخت‌درمانی موجب کاهش اختلال استرس پس از سانحه در هر چهار مؤلفه‌ی خاطرات رخنه کننده،[t=.4.36, df(38), p=0.000] مشکل در ارتباطات بین‌فردی،[t=.4.32, df(38), p=0.000] ناتوانی در کنترل عاطفی،[t=.4.81, df(38), p=0.000] و فقدان و [t=.4.32, df(38), p&le0.006] شده بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه و تاثیر رواندرمانی شناختی رفتاری بر درمان اختلال استرس پس از صحنه جانبازان پیشنهاد می شود که در مراکز مشاوره و کلینیک های روانپزشکی و روانشناسی از این روش درمانی استفاده شود}, keywords_fa = {اختلال استرس پس از سانحه, شناخت‌درمانی, جانبازان }, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-99-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-99-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2015} } @article{ author = {Rezaie, Alihossein and Yahyazadeh, Hossein and Pravin, Sattar}, title = {The effectiveness of training of effective communication and assertiveness skills and social adjustment of medical students}, abstract ={Introduction: Students as a completing the national capital, manpower planners and policy-makers of tomorrow are of particular interest to the community. For this reason, it is essential to students' skills and ability to deal with problems, so they are healthy to protect themselves and their personality development and health promotion. Purpose: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of effective communication and assertiveness skills training on social adjustment of newly entered students of Kurdistan University of Medical Sciences. Method: Research method was semi-experimental with pre–post and follow-up tests with control and experimental groups. The population was 120 students who entered in Kurdistan University of medical sciences in second semester. The sample. 54 students were replaced randomly in two Experimental and control groups. Research Tools was adjustment Test for Students made by Farahbakhsh. Data were analyzed using univariate analysis of covariance. Results: Findings showed that training these two independent variants has been could increase the students' social adjustment. Also, follow-up findings showed that effective communication and assertiveness skills persisted until two months later. Conclusion: Training Effective communication and assertiveness skills could increase students’ social adjustment So, It is suggested that holding workshops with above subjects can provide the increase of students' social adjustment}, Keywords = {Effective Communication, Assertiveness, Social adjustment, Students}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {15-30}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر و جرأتمندی بر سازگاری اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی}, abstract_fa ={مقدمه : دانشجویان به عنوان سرمایه های ملی و نیروی انسانی سازنده ی فردا همواره مورد توجه خاص برنامه ریزان و سیاست گذاران جامعه بوده اند. به همین دلیل ضروری است دانشجویان مهارت‌ و توانایی‌ کافی برای مقابله سالم و متنوع با مشکلات داشته باشند تا بتوانند از سلامت جسمی و روانی خود محافظت کنند و به رشد شخصیت و ارتقای سلامت خود ادامه دهند. هدف: این پژوهش تعیین اثربخشی مهارتهای آموزش ارتباط مؤثر و جرأتمندی برسازگاری اجتماعی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. روش: این تحقیق نیمه آزمایشیاز نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری با گروه‌های آزمایش و گواه بود. جامعه آماری:120 دانشجوی ورودی نیمسال دوم علوم پزشکی کردستان بودند. نمونه: آماری 54 دانشجو که به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار: پژوهش آزمون سازگاری دانشجویان (فرحبخش)بود. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نشان داد که آموزش این مهارتها سازگاری اجتماعی کلی دانشجویان افزایش داده است. همچنین، نتایج حاصل از پیگیری نشان داد که تاثیر آموزش مهارت ارتباط مؤثر و جرأتمندی پس از گذشت دو ماه تداوم داشته است. نتیجه گیری: آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر و جرأتمندی باعث افزایش میزان سازگاری دانشجویان دانشگاهها می گردد. لذا پیشنهاد می شود تا با برگزاری کارگاههای آموزشی مهارتهای ارتباط مؤثر و جرأتمندی در دوره‌های مختلف تحصیلی در دانشگاهها، زمینه افزایش سازگاری اجتماعی دانشجویان را فراهم آورد.}, keywords_fa = {ارتباط مؤثر, جرأتمندی, سازگاری اجتماعی, دانشجو}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-102-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-102-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2015} } @article{ author = {arjmandnia, ali akbar and rafikhah, mohse}, title = {The Role of working memory on the performance of Executive functions in students with learning disabilities}, abstract ={Objective: This research was conducted for studying role of working memory on executive functions in students with learning disabilities (LD). Methods: The sample was consisted of 40 students with LD (20 students with impairment in working memory and 20 students without impairment) and 20 students without LD. The research tools were Raven intelligence test, WMTB-C, tower of London and Wisconsin Card Sorting Test. Results: The results revealed that students with LD having impairments in working memory acquired significantly lower scores on the planning. Results also shows there was no significant difference between learning disability students with impairments in working memory and normal group on the planning. As well as both learning disability groups performed more poorly than normal group on the Flexibility component. Conclusion: This study showed that working memory as a main factor influences on executive function performance in student with learning disabilities.}, Keywords = {Keywords: Working memory, executive functions, learning disability}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {31-43}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {نقش حافظه فعال در عملکرد کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری}, abstract_fa ={هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش حافظه فعال در عملکرد کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری صورت گرفت. روش: نمونه این پژوهش شامل عبارت بود از 20 دانش‌آموز ناتوان یادگیری با نقص در حافظه فعال، 20 دانش‌آموز ناتوان یادگیری بدون نقص در حافظه فعال و 20 دانش‌آموز عادی. دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری به صورت گزینش هدفمند از مراکز ناتوانی یادگیری شهر تهران انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش عبارت بودند از : آزمون هوش ریون، مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان، آزمون برج لندن و آزمون مرتب کردن کارت‌های ویسکانسین. یافته‌ها: نتایج نشان داد که دانش آموزان با ناتوانی یادگیری که در حافظه فعال دچار نقص می‌باشند در عملکرد برنامه‌ریزی از دانش-آموزان عادی و دانش‌آموزان ناتوانی یادگیری بدون نقص در حافظه فعال ضعیف تر می‌باشند. اما تفاوت معناداری بین گروه عادی و گروه بدون نقص در حافظه فعال در این مولفه وجود نداشت. همچنین نتایج نشان داد که هر دو گروه با ناتوانی یادگیری در مولفه انعطاف پذیری ذهنی ضعیف تر از گروه عادی بودند. نتیجه گیری: به طور کلی حافظه فعال می‌تواند به عنوان یک مولفه اصلی تاثیر زیادی بر عملکرد دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری داشته باشد.}, keywords_fa = {کلیدواژه ها: حافظه فعال, کارکردهای اجرایی, ناتوانی یادگیری}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-74-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-74-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2015} } @article{ author = {rahmanian, zahedeh and VaezMousavi, Seyed Mohamm}, title = {Psychometric Properties of the Positive Meta-Cognitions and Meta-Emotions Questionnaire in athletes}, abstract ={Aim: Metacognition refers to self-knowledge, control and monitoring of one’s own thinking and emotional processes, such a metacognition and metaemotion is consisted of: a) confidence in extinguishing perseverative thoughts and emotions b) confidence in interpreting own emotions as cues, restraining from immediate reaction and mind-setting for problem-solving c) confidence in setting flexible and feasible hierarchies of goals. the purpose of the present research was: a) to detemine psychometric properties of the positive metacognitions and meta-emotions questionnaire (PMCEQ) in athletes b) to explore differences for gender, age-group, duration and types of physical activity in positive metacognition c) to analyze the relationship between the positive metacognitions and sports-related motivations and goals. Method: The sample consisted of 307 men and women athletes of 7 sport clups in Jahrom city which selected by use of claster random sampling. Finding: The factor analyses showed the presence of a three-dimensional structure of PMCEQ which determine 47.24% of total variance explained of metacognition. The positive metacognition differences were found as regard gender, age, duration and types of physical activity. There were significant correlations between PMCEQ and metacognition questionnaire-30, sport self-regulation and goal orientation questionnaires. Data were indicative of acceptable level of Cronbach’s alpha (.83) and split-half (.86) reliability coefficients of positive metacognition and metaemotion questionnaire totally. Concolution: The results of the present study seem to indicate the substantial adequacy of this instrument to measure positive metacognition and metaemotion in the domain of sport and physical activity.}, Keywords = {physical activity, sport, metacognition, metaemotion, factor analysis.}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {44-62}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه فراشناخت و فراهیجان مثبت در ورزشکاران}, abstract_fa ={هدف: فراشناخت به دانش، کنترل و نظارت بر فرایندهای تفکر و هیجان گفته می‌شود. چهارچوب چنین فراشناختی منطبق با خودنظم‌دهی در مواقع سختی است که دارای سه عامل: (1) اعتماد به خاموش‌سازی تداوم چالش، (2) اعتماد به تفسیر احساسات خود به عنوان نشانه، بازداشتن از واکنش سریع و تنظیم ذهن برای حل مسئله و (3) اعتماد به تنظیم سلسله‌مراتب اهداف انعطاف‌پذیر و عملی. هدف از پژوهش حاضر عبارت‌ است از: الف) بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه فراشناخت و فراهیجان مثبت در ورزشکاران (PMCEQ)، ب) بررسی تفاوت جنسیت، گروه سنی، نوع و مدت فعالیت بدنی در فراشناخت/فراهیجان مثبت؛ ج) تحلیل رابطه بین رویکرد فراشناخت مثبت و انگیزه‌ها و اهداف ورزشی. روش: نمونه شامل 307 ورزشکار زن و مرد از 7 باشگاه‌ ورزشی شهرستان جهرم بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. یافته‌ها: تحلیل عاملی نشان‌دهنده وجود سه عامل/سازه بود که 24/47 درصد از واریانس فراشناخت را تبیین می‌کردند. تفاوت‌های فراشناختی از لحاظ جنسیت، گروه سنی، و نوع و مدت فعالیت بدنی معنادار بود. بعلاوه، سازه‌های فراشناخت/فراهیجان مثبت با برخی عامل‌های پرسشنامه فراشناخت-30، پرسشنامه خودنظم‌دهی، و پرسشنامه جهت‌گیری هدف ورزشی همبستگی نشان دادند. ﺿﺮایﺐ ﭘﺎیﺎیﯽ ﻫﻤﺴﺎﻧﯽ دروﻧﯽ از طریق آﻟﻔﺎیﮐﺮوﻧﺒﺎخ برای 15 ﻣﺎده و سه ﻋﺎﻣﻞ در کل پرسشنامه فراشناخت/فراهیجان مثبت (83/0) و نیز از طریق دونیمه‌سازی (86/0) رﺿﺎیﺖ ﺑﺨﺶ ﺑﻮد. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان دهنده کفایت قابل توجه این ابزار برای اندازه‌گیری فراشناخت و فراهیجان مثبت در حوزه فعالیت بدنی و ورزشی بود.}, keywords_fa = {فعالیت بدنی, ورزش, فراشناخت, فراهیجان, تحلیل عاملی.}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-62-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-62-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2015} } @article{ author = {khodabakhsh, mohammad reza and kiani, farib}, title = {The role of anxiety and alexithymia in predicting disordered eating behaviors among students:implication for health promotion}, abstract ={Abstract Background and objective: Research results show that undesirable emotion are related to disordered eating behaviors and when eating is in response to negative emotions, it is more likely that a person loses his health. The aim of this study was to investigate the role of anxiety and alexithymia in predicting disordered eating behaviors among student. Materials and Methods: This cross-sectional study on 477 student of Allameh Tabataba’i University who were selected by multiple cluster sampling, was conducted. Participants responded to the questionnaires of demographic characteristics, anxiety of Costello and Comrey (1967), Twenty-item Toronto Alexithymia and disordered eating behaviors of Garner and colleagues (1982). Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and stepwise regression. Results: Results showed that there was significant internal correlation among anxiety, alexithymia and disordered eating behaviors (p<0.01). Also, stepwise regression analysis indicated that anxiety and alexithymia significantly predicted, respectively, 40% and 29% of the variance of disordered eating behaviors (p<0.01). Conclusion: This study results suggest the importance of anxiety and alexithymia in predicting disordered eating behaviors and these factors can explain the high degree of variability of this behaviors. Keywords: Alexithymia, Anxiety, Eating behavior, Students.}, Keywords = {Keywords: Alexithymia, Anxiety, Eating behavior, Students.}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {63-73}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {نقش اضطراب و ناگویی خلقی در پیش بینی رفتارهای خوردن آشفته در میان دانشجویان: تلویحاتی برای ارتقاء سلامت}, abstract_fa ={چکیده زمینه و هدف: نتایج تحقیقات نشان می دهند که هیجانات نامطلوب به طور خاص با رفتارهای خوردن آشفته رابطه دارند و زمانی که خوردن در پاسخ به هیجانات منفی صورت گیرد، احتمال بیشتری دارد که فرد سلامتی اش را از دست دهد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش ناگویی خلقی و اضطراب در پیش بینی رفتارهای خوردن آشفته در میان دانشجویان بود. مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی 477 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، انجام گردید. شرکت کنندگان به پرسش نامه های خصوصیات دموگرافی، اضطراب از کاستلو کامری (1967)، ناگویی خلقی تورنتو (TAS-20) و رفتارهای خوردن آشفته از گرنر و همکاران (1982) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین اضطراب، ناگویی خلقی و رفتارهای خوردن آشفته همبستگی درونی معنی داری وجود دارد (01/0P<). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای اضطراب و ناگویی خلقی به ترتیب 40% و 29% از واریانس رفتارهای خوردن آشفته را بطور معنی داری پیش بینی کردند (01/0P<). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاضر حاکی از اهمیت اضطراب و ناگویی خلقی در پیش بینی رفتارهای خوردن آشفته می باشد و این عوامل می توانند میزان بالایی از تغییر پذیری این رفتارها را تبیین ‌نمایند. واژگان کلیدی: اضطراب، ناگویی خلقی، رفتارهای خوردن آشفته، دانشجویان.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: اضطراب, ناگویی خلقی, رفتارهای خوردن آشفته, دانشجویان}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-88-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-88-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2015} } @article{ author = {Abbasi, Moslem and GhasemiJobaneh, Reza and Dargahi, Shahriar}, title = {Effectiveness of Cognitive- Analysis Psychotherapy in reducing impulsivity of Men with Borderline Personality Disorder}, abstract ={Intruduction: Borderline personality disorder cause emotional distress like impulsivity. Purpose: The purpose of current research is the Effectiveness of Cognitive- Analysis Psychotherapy in reducing impulsivity of Men with Borderline Personality Disorder Methods: This research was a semi-experimental with pretest- posttest design with a two months follow-up. Population in this study consisted all the men with borderline personality disorder admitted to a psychiatric clinic and psychiatric hospital of Farabi in 2013 in Kermanshah city. 40 people were selected based on purposive sampling method and were placement using random sampling method in two experimental and control groups. For gathering data Structured Clinical Interview for personality disorders, Millon clinical multiaxial inventory and impulsivity scale, were used. The gathered data were analyzed by multivariate analysis of covariance. Results: Findings of multivariate analysis of covariance showed that Cognitive- Analysis Psychotherapy was effective in reducing of impulsivity in men with borderline personality disorder. Conclusion: According to our findings, Cognitive- Analysis Psychotherapy is a useful strategy for reducing impulsivity in patients with borderline personality disorder and it can be used as a suitable intervention.}, Keywords = {Borderline personality disorder, Impulsivity, Cognitive- Analysis Psychotherapy}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {77-89}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {اثر بخشی روان‌درمانگری شناختی- تحلیلی بر کاهش تکانشگری مردان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی}, abstract_fa ={مقدمه: اختلال شخصیتی مرزی منجر به آشفتگی‌های هیجانی از قبیل تکانشگری می شود. هدف : هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی روان درمانگری شناختی- تحلیلی بر تکانشگری مردان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی است. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بوده و از طرح پیش آزمون – پس آزمون با پیگیری دو ماهه استفاده شد. جامعه‌ی آماری این پژوهش، را کلیه مردان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی مراجعه کننده به مطب های روانپزشکان و بیمارستان روانپزشکی فارابی شهر کرمانشاه در سال 1392 تشکیل می دهند. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 40 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزارهای جمع آوری این پژوهش شامل، مصاحبه بالینی ساختار یافته برای اختلالات شخصیت، پرسشنامه چند محوری میلون و مقیاس تکانشگری بود. برای تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها نیز از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که روان‌درمانگری شناختی- تحلیلی بر کاهش تکانشگری مردان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی مؤثر بوده است. نتیجه‌گیری: بنابر یافته های این مطالعه، درمان شناختی- تحلیلی به شیوه گروهی راهبرد مناسبی برای کاهش تکانشگری مبتلایان به اختلال شخصیت مرزی است و می‌توان از آن به عنوان یک روش مداخله ای مناسب سود جست.}, keywords_fa = {اختلال شخصیت مرزی, تکانشگری, روان درمانگری شناختی- تحلیلی. }, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-68-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-68-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2015} } @article{ author = {faraji, farideh and sohraby, ahmad and rezaei, farzin and atefvahid, mohammad kazem}, title = {Studying the Personality Disorders and clinical signs in aggression attempter in the Public Places of sanandaj City}, abstract ={Objective: The aim of the current research was to determine of the Personality Disorders and clinical signs in aggression attempter in the Public Places of sanandaj City. Method: This research was a descriptive study, targeting all Aggression attempter referred to the commissariat due to aggression attempt in Public Places of sanandaj City that were selected 102 attempter (87 males and 15 females) by convenience sampling. Data were collected by Demographic questionnaire and Millon Multi-axial personality inventory-III (MCMI-III). The data were analyzed by SPSS and used the MANOVA. Results: results showed that the highest personality disorders respectively include of Hystrionic, narcissist, depression and lowest include of dependence, schizotypal, avoidance, passive- aggression. the highest clinical disorders respectively include of dysthymia, Thought disorder, major depression, and the lowest include of Delusion Disorder and PTSD. There was significant difference between two groups in the all personality disorders except passive aggression, obsessive-compulsion and in the all clinical disorders except PTSD and somatoform (p≤./.5). Conclusion: The findings of this study can be helpful in identifying and preventing aggression in the Public Places as Social problem.}, Keywords = {aggression, public places, personality disorders, clinical Signs}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {90-102}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {بررسی اختلالات شخصیت و نشانگان بالینی در افراد اقدام کننده به پرخاشگری در مکان های عمومی شهر سنندج}, abstract_fa ={هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی اختلالات شخصیت و نشانگان بالینی در افراد اقدام کننده به پرخاشگری در مکان های عمومی شهر سنندج انجام شده است. روش: مطالعه از نوع توصیفی و جامعه پژوهش شامل کلیه افراد اقدام کننده به پرخاشگری در مکان های عمومی شهر سنندج بودند که توسط کلانتری ها بازداشت شده بودند و تعداد 102 نفر (87 مرد و 15 زن) با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه خودساخته ویژگی های جمعیت شناختی و پرسشنامه چند محوری بالینی میلون (MCMI-III) جمع آوری شدند و با استفاده از نرم افزار SPSS و روش آماری واریانس چند متغیره (مانوا) تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که بیشترین اختلالات شخصیت در افراد اقدام کننده به پرخاشگری در مکان های عمومی بترتیب نمایشی، خودشیفته، افسرده و کمترین بترتیب وابسته، اسکیزوتایپال، اجتنابی و منفعل- پرخاشگر بود. بیشترین نشانگان بالینی بترتیب افسرده خویی، اختلال فکر، افسردگی اساسی و کمترین بترتیب اختلال هذیانی و اختلال استرس پس از سانحه بود. تفاوت دو گروه اقدام کننده به پرخاشگری و غیر اقدام کننده در تمام اختلالات شخصیت بجز منفعل- پرخاشگر و وسواسی-جبری و در تمام نشانگان بالینی بجز اختلال استرس پس از سانحه و شبه جسمانی معنادار بود (p≤./.5). نتیجه گیری: نتایج این تحقیق می تواند در شناسایی برخی عوامل دخیل بر پرخاشگری در مکان های عمومی به عنوان یک معضل اجتماعی کمک کننده باشد.}, keywords_fa = {پرخاشگری, مکان های عمومی, اختلالات شخصیت, نشانگان بالینی}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-75-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-75-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2015} } @article{ author = {Davudi, Hossein and Sharifi, Hassanpasha and Shafiabadi, Abdolah and Farzad, Valiyolah}, title = {The prediction of quality of life based on personality traits and type of intelligence in women}, abstract ={Abstract Introduction: Recent studies of quality of life as what philosophers such as Plato, for centuries, has referred to the "good life" is defined. Objective: The goal of the present study was to investigate the prediction of the quality of life based on personality traits and the type of intelligence in women. Method: The research method was correlation. The population included all the married women in Markezi & Tehran provinces in 1914. 504 participants were chosen on the basis of cluster sampling. The tools of research were NEO questionnaire, cognitive, spiritual, emotional, moral, cultural intelligence questionnaires. Results: The results obtained from the analysis of the data showed that there was a significant positive relation between the quality of life and Extraversion, Agreeableness, Conscientiousness, Openness. Also there was a significant negative relation between the quality of life and Neuroticism . Also there was a significant positive relation between the quality of life and cognitive, spiritual, emotional, moral, cultural intelligences. Conclusion: According to the results of this study, knowledge of personality traits and the types of intelligence plays an important role in improving the quality of life.}, Keywords = {Quality of life,Personalitytraits, IQ, EQ, CQ, SQ}, volume = {1}, Number = {3}, pages = {103-115}, publisher = {School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences}, title_fa = {پیش بینی کیفیت زندگی خانواده بر اساس خصیصه‌های شخصیتی و انواع هوش در زنان}, abstract_fa ={چکیده مقدمه : پژوهش‌های اخیر کیفیت زندگی را مانند آن چه که فلاسفه‌ای چون افلاطون قرن‌ها پیش به آن اشاره کرده است «زندگی خوب» تعریف می‌کنند. هدف : هدف پژوهش حاضر پیش بینی کیفیت زندگی بر اساس خصیصه های شخصیتی و انواع هوش در زنان بود. روش: روش پژوهش حاضر، همبستگی و جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه زنان متأهل استان مرکزی و تهران در 1393 بود. به روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 504 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه پنج عامل شخصیت نئو، پرسش‌نامه کیفیت زندگی، پرسش نامه هوش عاطفی،هوش فرهنگی،شناختی و پرسش نامه هوش معنوی استفاده شد.نتایج : نتایج پژوهش حاضر نشان داد که خصیصه های شخصیتی و انواع هوش پیش بینی کننده معناداری برای کیفیت زندگی بودند. نتیجه گیری : با توجه به نتایج مطالعه حاضر ،اطلاع و آگاهی از خصیصه های شخصیتی و انواع هوش نقش مهمی در ارتقای کیفیت زندگی دارد. کلید واژه ها: کیفیت زندگی، خصیصه های شخصیتی، هوش شناختی، هوش معنوی، هوش عاطفی ، هوش فرهنگی}, keywords_fa = {کیفیت زندگی, خصیصه های شخصیتی, هوش شناختی, هوش معنوی, هوش عاطفی , هوش فرهنگی}, url = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-116-en.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-116-en.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, issn = {2588-6657}, eissn = {2476-2962}, year = {2015} }