Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
Medical Sciences
http://shenakht.muk.ac.ir
1
admin
2588-6657
2476-2962
10.52547/shenakht
2588-6657
fa
jalali
1399
8
1
gregorian
2020
11
1
7
5
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش شطرنج در دانشآموزان مبتلا به بیش فعالی / نقص توجه
Impact of chess training in students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>مقدمه: </strong>یکی از رایجترین اختلالات دوران کودکی مورد توجه روانشناسان و روانپزشکان، اختلال نقص توجه / بیش فعالی است که منجر به نقص توجه، بیشفعالی و تکانشگری در افراد مبتلا میشود.<span style="font-size:12.0pt;"></span><br>
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شطرنج در دانشآموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی / نقص توجه بود<span dir="LTR">.</span><strong><span style="font-size:12.0pt;"></span></strong><br>
<strong>روش:</strong> جامعه آماری پژوهش نیمه تجربی حاضر، ۷۶ نفر دانشآموز مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه شهرستان خرمآباد در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ بود؛ که تعداد ۳۲ دانشآموز به شکل نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به شکل تصادفی بر اساس سن و جنس و نتایج پیشآزمون به دو گروه ۱۶ نفری کنترل و آزمایش تقسیم شدند؛ و گروه آزمایش آموزش شطرنج را به مدت ۱۱ هفته متوالی و هفتهای یک جلسه ۳۰ الی ۹۰ دقیقه دریافت کرد. آزمودنیها سه بار (پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری دو هفته) با پرسشنامههای کانرز و سوانسون ارزیابی و دادهها با آزمون تحلیل واریانس مرکب، آزمون تعقیبی بنفرونی و با استفاده از نرمافزار ۲۱ </span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">SPSS</span></span><span style="font-family:Tahoma;"> تجزیه و تحلیل شدند<span dir="LTR">.</span><span style="font-size:12.0pt;"></span><br>
<strong>یافتهها:</strong> نتایج حاصل از پژوهش نشان دهنده­ی همبستگی مستقیم و بالایی بین نتایج به دست آمده از هر دو ابزار اندازهگیری سوانسون و کانرز و تأثیر مثبت آموزش شطرنج در دانشآموزان مبتلا به بیش فعالی / نقص توجه بود (۰/۰۰۱=</span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">P</span></span><span style="font-family:Tahoma;">، ۲۰/۱۷=</span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">F</span></span><span style="font-family:Tahoma;">).<br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به تأثیر مثبت آموزش شطرنج بر علائم بیش فعالی / نقص توجه پیشنهاد میشود از آموزش شطرنج برای کاهش علائم بیش فعالی / نقص توجه استفاده شود.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><strong>Introduction: </strong>One of the most common childhood disorders considered by psychologists and psychiatrists is Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, which leads to attention deficit, hyperactivity and impulsivity in affected people.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Aim:</strong> The purpose of this study was to investigate the impact of Chess training in students with ADHD.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Method:</strong> The statistical community of the present quasi-experimental study was 76 students with ADHD in Khorramabad city in the academic year of 2019-2020<span dir="RTL">.</span> 32 students were selected by convenience sampling and randomly divided into two groups of 16 controls and experiments based on age, sex and pre-test results. And the experimental group received chess training for 11 consecutive weeks and a weekly session of 60 to 90 minutes. Subjects were evaluated three times (pre-test, post-test, two-week follow-up) with Connors and Swanson questionnaires and data were analyzed by ANOVA and Bonferroni test and Spss 21 software.<strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<strong>Results:</strong> The results of the study showed a direct and high correlation between the results obtained from both Swanson and Connors measuring instruments and the positive effect of chess training on students with ADHD. (P=0.001, F=20.17).<strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<strong>Conclusions: </strong>Due to the positive effect of Chess training on the symptoms of ADHD, it is suggested that Chess training be used to reduce the symptoms of ADHD.</span></span></div>
اختلال بیش فعالی / نقص توجه, مداخلات روانشناختی آموزشی, دانشآموزان
Attention-Deficit/Hyperactivity disorder, Psycho-educational interventions, Students
65
79
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1297-1&slc_lang=fa&sid=1
Fereshteh
Amouzadeh
فرشته
عموزاده
zamouzadeh@yahoo.com
10031947532846006603
10031947532846006603
Yes
PHD Student, Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Tehran University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Peyman
Honarmand
پیمان
هنرمند
zamouzadeh@gmail.com
10031947532846006604
10031947532846006604
No
PHD Student, Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Tehran University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Seyede Samira
Hoseini
سیده سمیرا
حسینی
famouzadeh@yahoo.com
10031947532846006605
10031947532846006605
No
PHD Student, Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Tehran University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Hasan
Gharayagh Zandi
حسن
غرایاق زندی
famouzadeh@gmail.com
10031947532846006606
10031947532846006606
No
Assistant professor, Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Tehran University, Tehran, Iran
استادیار، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Mehdi
Rahimzadeh
مهدی
رحیم زاده
zfamouzadeh@yahoo.com
10031947532846006607
10031947532846006607
No
PHD Student, Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Tehran University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران