Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
Medical Sciences
http://shenakht.muk.ac.ir
1
admin
2588-6657
2476-2962
10.52547/shenakht
2588-6657
fa
jalali
1399
10
1
gregorian
2021
1
1
7
6
online
1
fulltext
fa
مقایسه تأثیر راهبرد آموزشی داویس و آموزش سنتی بر پیشرفت مهارتهای خواندن دانشآموزان پسر نارساخوان در پایه دوم دبستان شهرستان رشتخوار
Comparison of the effect of Davis instructional strategy and traditional instructional on the development of reading skills of dyslexic boys in grade 2 of elementary school from Roshtkhar
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>مقدمه:</strong> مهارت خواندن یکی از مهمترین مهارت­ها در دوره ابتدایی است به طوری که اختلال در آن بر یادگیری سایر دروس تأثیر می­گذارد.<br>
<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر، مقایسه تأثیر راهبرد آموزشی داویس با آموزش سنتی در بهبود خواندن دانش­آموزان پسر نارسا خوان پایه دوم ابتدایی بود.<strong><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></strong><br>
<strong>روش</strong>: نوع پژوهش، نیمه آزمایشی بود. جامعه این پژوهش کل دانش­آموزان پسر پایه دوم ابتدایی شهر رشتخوار در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ بودند که با نمونهگیری تصادفی ۱۰ نفر از آنها که بر اساس چک لیست ۲۷ گویه بررسی نشانگان نارساخوانی، کارنامه و کارت سنجش سلامت سال اول ابتدایی، دارای اختلال خواندن تشخیص داده شده بودند، انتخاب شدند و ســپس ایــن دانش­آموزان به صورت تصادفی به دو گروه، آزمایشی با مداخله روش داویس و گروه با آموزش سنتی تقسیم شدند. پس از اجرای مداخله آموزشی داویس پس­آزمون روی هر دو گروه اجرا شد و داده­های حاصل از پیش­آزمون و پس­آزمون با استفاده از </span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">spss</span></span><span style="font-family:Tahoma;"> نسخه ۱۹ و با آزمون کلموگروف– اسمیرنوف و آزمون </span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">t</span></span><span style="font-family:Tahoma;"> وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<br>
<strong>یافته­ها:</strong> نتایج آزمون </span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">t</span></span><span style="font-family:Tahoma;"> وابسته و نمرات اختلافی دو گروه نشان داد، که میانگین بهبود در گروه داویس (۸/۱۵) در مقایسه با گروه سنتی (۲/۶۷) تفاوت قابل توجهی دارد که این حاکی از تاثیر مداخله درمانی داویس بر بهبود خواندن دانش­آموزان است (۰/۰۱></span><span style="font-family:Times New Roman;"><span dir="LTR">p</span></span><span style="font-family:Tahoma;">).<br>
<strong>نتیجه­گیری</strong>: می­توان نتیجه گرفت که روش داویس با افزایش دامنه دقت و توجه، بهبود حافظه دیداری و درک مطلب، باعث پیشرفت در مهارت خواندن دانش­آموزان شده است.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><strong>Introduction</strong>: Reading is one of the most important skills in elementary school so that its disorder affects learning of other subjects<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Aim</strong>: This study aimed to compare the effect of Davis educational strategy with traditional education in improving the reading of dyslexic male students in the second grade of elementary school.<br>
<strong>Method</strong>: The research type was quasi-experimental. The population of this study included all boys in grade 2 of elementary school from Rashtkhar city in the academic year 2015-2016 that 10 of them who were dignosed with dyslexia, were randomly selected based on a checklist of 27 items for dyslexia symptoms, report card and health assessment card of the first year of elementary school. Then these students were randomly divided in experimental group with davis method intervention and the other group with traditional instruction. After Davis instructional intervention, post-test was performed on both groups and obtained data from pre-test and post-test were analyzed using SPSS version 19 with Kolmogorov-Smirnov test and dependent t-test.<br>
<strong>Results</strong>: The results of dependent t-test and difference between scores of the two groups showed that improvement mean in Davis group (8.15) compared to the traditional group (2.67) was significantly different, which indicates the effect of Davis treatment intervention on improving students' reading (P<0.01).<br>
<strong>Conclusion</strong>: It can be concluded that Davis method has improved students reading skills by increasing the range of precision and attention, improving visual memory and comprehension.</span></span></div>
خواندن, نارساخوانی, روش داویس, روش سنتی
Reading, Dyslexia, Davis method, Traditional method
43
52
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1061-2&slc_lang=fa&sid=1
Mohsen
Khoshroo
محسن
خوشرو
mohsen0868@yahoo.com
10031947532846006840
10031947532846006840
No
M.A Educational Psychology, Department of Educational Psychology, Semnan University, Semnan, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
Ali Mohammad
Rezaei
علی محمد
رضایی
rezaei_am@yahoo.com
10031947532846006841
10031947532846006841
Yes
Associate Professor, Department of Educational Psychology, Semnan University, Semnan, Iran
دانشیار، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
Siavash
Talepasand
سیاوش
طالع پسند
mohsen0868@yahoo.com
10031947532846006842
10031947532846006842
No
Associate Professor, Department of Educational Psychology, Semnan University, Semnan, Iran
دانشیار، گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران