Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
Medical Sciences
http://shenakht.muk.ac.ir
1
admin
2588-6657
2476-2962
10.52547/shenakht
2588-6657
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
6
5
online
1
fulltext
fa
همبستگی کانونی ادراکات والدینی با بهزیستی روانشناختی و اجتماعی در دانشجویان
The canonical correlation between perceptions of parents and psychological and social well-being in students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه: </strong>سلامت صرفاً به منزله غیاب بیماری نبوده و بهزیستی روانی و اجتماعی را نیز در بر میگیرد. به نظر میرسد بهزیستی روانشناختی و اجتماعی از سبکهای فرزندپروری والدین آنها تأثیر می پذیرد.<br>
<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی همبستگی کانونی ادراکات والدینی با بهزیستی روانشناختی و اجتماعی در دانشجویان انجام شد.<br>
<strong>روش</strong>: طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی -همبستگی بود. جامعه آماری آن را دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه پیام نور مشهد در ترم پاییز ۱۳۹۷ تشکیل دادند. تعداد ۲۱۰ نفر از این دانشجویان با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای ادراکات والدینی (رابینز، ۱۹۹۴)، بهزیستی روان شناختی (ریف، ۱۹۸۹) و بهزیستی اجتماعی (کیز، ۱۹۹۸) را تکمیل کردند. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و همبستگی کانونی و با نرم افزار ۲۵<span dir="LTR">SPSS.</span> تحلیل شدند.<span style="font-size:12.0pt;"></span><br>
<strong>یافتهها</strong>: نتایج نشان داد که میان ادراکات والدینی و بهزیستی روانشناختی و اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. واریانس مشترک ادراکات والدینی و بهزیستی روانشناختی و اجتماعی ۳۴ درصد بود.<span style="font-size:12.0pt;"></span><br>
<strong>نتیجهگیری</strong>: بر این اساس به نظر میرسد رفتار گرم و صمیمانه و توأم با محبت پدر و مادر نسبت به فرزندان میتواند تأثیرات نسبتاً پایداری بر سلامت روانی آنان بر جای بگذارد.</div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:times new roman;"><strong>Introduction:</strong> Health is not merely the absence of illness and it includes psychological and social well-being. Psychological and social well-being seems to be influenced by parental parenting styles.<br>
<strong>Aim:</strong> The purpose of this study was to investigate the canonical correlation between parental perceptions with psychological and social well-being of students.<br>
<strong>Method: </strong>The design of this study was descriptive-correlation and statistical community consisted of undergraduate students of Payame Noor University of Mashhad in fall semester of 2018. The sample size was 235 students was selected using multistage random sampling and completed Perceptions of Parents Styles (Robbins, 1994), psychological well-being (Ryff, 1989) and social well-being (Keyes, 1998) questionnaires. Data were analyzed by Pearson Correlation Coefficient and Canonical Correlation and SPSS.25 software.<br>
<strong>Results: </strong>The results showed that there is a significant relationship between parenting styles and psychological and social well-being. The common variance of parenting styles and psychological and social well-being was 34%.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Hence, it seems that warm and friendly behavior along with parents' affection toward children can have sustainable impacts on children's mental health.</span></div>
بهزیستی, فرزندپروری, دانشجویان
Well-being, Parenting, Students
141
155
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-914-1&slc_lang=fa&sid=1
Farhad
Tanhaye Reshvanloo
فرهاد
تنهای رشوانلو
farhadtanhay@um.ac.ir
10031947532846004799
10031947532846004799
Yes
Ph.D student in Educational Psychology, Department of Counseling and Educational psychology, Faculty of Educational sciences and psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
Talieh
Saeidi Rezvani
طلیعه
سعیدی رضوانی
ts.rezvani@gmail.com
10031947532846004800
10031947532846004800
No
Ph.D student in Educational Psychology, Department of Counseling and Educational psychology, Faculty of Educational sciences and psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
Hossein
Kareshki
حسین
کارشکی
kareshki@um.ac.ir
10031947532846004801
10031947532846004801
No
Associate Professor, Department of Counseling and Educational psychology, Faculty of Educational sciences and psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران