Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
Medical Sciences
http://shenakht.muk.ac.ir
1
admin
2588-6657
2476-2962
10.52547/shenakht
2588-6657
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
6
5
online
1
fulltext
fa
روابط ساختاری معنا در زندگی، اقدام برای رشد شخصی، جهتگیری زندگی و خرد با اصالت شخصیت دانشجویان
The structural relationship of meaning in life, personal growth initiative, life orientation and wisdom with authentic personality in students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><strong>مقدمه: </strong>شخصیت و سازههای مرتبط با آن همواره بهعنوان یکی از زمینههای مطالعاتی حوزه روانشناسی و روانپزشکی مطرح بوده است.<br>
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر باهدف بررسی روابط ساختاری معنا در زندگی، رشد شخصی، جهتگیری زندگی و خرد با اصالت شخصیت انجام شد.<span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span><br>
<strong>روش:</strong> با طرح یک مدل ساختاری فرضی از روابط بین متغیرهای پژوهش، تعداد ۱۶۶ نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان (۸۵ نفر پسر و ۸۱ نفر دختر) به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاسهای معنا در زندگی (<span dir="LTR">MLQ</span>)، جهتگیری زندگی شی یر و کارور (۱۹۸۵)، اقدام برای رشد شخصی رابیتشک (۱۹۹۸)، مقیاس سهبعدی خرد (آردلت، ۲۰۱۰) و مقیاس شخصیت اصیل وود و همکاران (۲۰۰۸) پاسخ دادند.<br>
<strong>یافتهها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد بین مؤلفههای جهتگیری زندگی، معنا در زندگی، رشد شخصی و خرد با اصالت شخصیت در دانشجویان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد که خوشبینی، اقدام برای رشد شخصی و خرد رابطه قابلتوجهی با اصالت شخصیت دانشجویان دارند. یافتهها از برازندگی مناسب ساختار فرضی متغیرهای پژوهش حمایت کرد و نتایج حاکی از وجود همبستگی معنادار بین مؤلفههای جهتگیری زندگی، اقدام برای رشد شخصی، اصالت شخصیت و معنا در زندگی بود.<br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> پژوهش حاضر علاوه بر تلویحات کاربردی، چارچوب مفیدی را در رابطه با شناسایی مؤلفههای پیش بینی کننده کسب و رشد اصالت شخصیت در دانشجویان فراهم میکند.</span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:times new roman;"><strong>Introduction: </strong>Personality and related structures have been considered as one of the fields of study in psychology and psychiatry.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Aim:</strong> The purpose of this study was to investigate structural relationships of Meaning in life, Personal Growth Initiative, Life orientation and wisdom with authentic personality in college students.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Method: </strong>In a hypothetical structural model of relationships between research variables, 166 students (85 boys and 81 girls) of University of Isfahan were selected by available sampling. They were evaluated with Meaning in Life, Life Orientation (Scheier and Carver, 1985), Personal Growth Initiative (Robitschek, 1998), Three-Dimensional Wisdom (Ardelt, 2003) and Authenticity personality Scales (Wood et al, 2008).<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that there is a positive and significant relationship between life orientation, meaning in life, Personal Growth Initiative and wisdom with authentic personality in students. The results of structural equation modeling also showed that optimism, Personal Growth Initiative and wisdom have a significant relationship with authentic personality of students. The evaluation of hypothetical model with fit indexes demonstrated that the hypothetical model fits the measurement model. The results showed a significant correlation between the orientation of life, Personal Growth Initiative, the authentic personality and meaning in life.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The findings of the present study, in addition to practical implications, has provide a useful framework for identifying the components that affect the formation and development of authentic personality in students.</span></div>
معنا در زندگی, رشد شخصی, جهتگیری زندگی, خرد, اصالت شخصیت
Meaning in life, Personal growth initiative, Life orientation, Wisdom, Authentic personality
55
71
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-612-1&slc_lang=fa&sid=1
Farzad
Ghaderi
فرزاد
قادری
ghaderi68@yahoo.com
10031947532846004755
10031947532846004755
Yes
Ph.D student of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Koroush
Namdari
کورش
نامداری
k.namdari@edu.ui.ac.ir
10031947532846004756
10031947532846004756
No
Assistance Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Shabrooz
Ghobadi
شبروز
قبادی
shabrooz.ghabadi@gmail.com
10031947532846004757
10031947532846004757
No
Masters of Counseling, University of Isfahan, Isfahan, Iran
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Mozhgan
Shokroolahi
مژگان
شکرالهی
10031947532846004758
10031947532846004758
No
Ph.D student of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران