Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
Medical Sciences
http://shenakht.muk.ac.ir
1
admin
2588-6657
2476-2962
10.52547/shenakht
2588-6657
fa
jalali
1397
10
1
gregorian
2019
1
1
5
6
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه وابستگی اعتیاد گونه به تلفن همراه با انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان شهر خاش منطقه بلوچستان
The relationship between cell-phone addiction with the academic achievement motivation and academic performance of students
in Khash Baluchestan
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:arial;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه</span></strong><span style="font-size:12.0pt;">: استفاده مفرط از تلفن همراه میتواند منجر به وابستگی شود و پیامد منفی بر دانشجویان و انگیزش پیشرفت آنان داشته باشد.</span><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">هدف</span></strong><span style="font-size:12.0pt;">: این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین اعتیاد به تلفن همراه و انگیزه پیشرفت در دانشجویان انجام شده است.</span><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">روش</span></strong><span style="font-size:12.0pt;">: مطالعه توصیفی حاضر با شرکت ۳۰۰ نفر از دانشجویان مراکز آموزش عالی شهرستان خاش انجام شد. روش نمونهگیری طبقهای- متناسب بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه تعدیل شده اعتیاد به تلفن همراه سواری و پرسشنامه استاندارد انگیزه پیشرفت هرمنس بود. دادهها با استفاده از نرمافزار</span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">SPSS(v۲۱)</span></span><span style="font-size:12.0pt;">، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون </span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">T</span></span><span style="font-size:12.0pt;"> مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و رگرسیون تحلیل شد.</span><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها</span></strong><span style="font-size:12.0pt;">: میانگین (انحراف معیار) نمره اعتیاد به تلفن همراه (۲۷/۱۲) ۲۸/۴۸ و میانگین (انحراف معیار) نمره انگیزه پیشرفت دانشجویان (۴۵/۸) ۹/۷۹ بود. بر اساس آزمون همبستگی پیرسون بین اعتیاد به تلفن همراه و انگیزه پیشرفت دانشجویان موردبررسی ارتباط منفی و معنیدار مشاهده شد (</span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">p<۰.۰۰۱, r= - ۰.۳۳</span></span><span style="font-size:12.0pt;">).</span><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری</span></strong><span style="font-size:12.0pt;">: با توجه به نتایج لازم است مسئولین آموزشی جهت افزایش آگاهی دانشجویان از پیامدهای منفی تلفن همراه برنامههای کارآمد تدوین و اجرا نمایند.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:times new roman;"><strong>Introduction</strong>: Excessive use of cell-phones can lead to dependency and have negative consequences for students and their academic achievement motivation<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Aim</strong>: This study has carried out to investigate the relationship between cell-phone and students’ academic achievement motivation.<br>
<strong>Method</strong>: This descriptive study was carried out with 300 students from Khash Higher education centers. The sampling method was classified-proportional. The instrument for data collection was a Savari’s moderated questionnaire on cell-phone addiction and Hermann's academic achievement Motivation Questionnaire. Collected data were analyzed using SPSS software (version 21), Pearson correlation coefficient, independent t-test, one-way ANOVA and regression.<br>
<strong>Results</strong>: The mean (SD) of the cell-phone addiction score was 48.28(12.27) and the mean (SD) of the student's academic achievement motivation score 79.9(8.45). According to the Pearson correlation test, there was a significant and negative correlation between cell- phone addiction and students’ academic achievement motivation (r = -0.33, p <0.001).<br>
<strong>Conclusion</strong>: According to the results, it is necessary for educational authorities to develop and plan effective programs to increase students' awareness of the negative consequences of cell-phone<span dir="RTL">.</span></span></span></div>
اعتیاد به تلفن همراه, انگیزه پیشرفت, عملکرد تحصیلی, دانشجو
Mobile addiction, Motivation progress, Academic performance, Student
57
70
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-576-1&slc_lang=fa&sid=1
Somayeh
Shahroudi
سمیه
شاهرودی
shahroodi941@gmail.com
10031947532846003719
10031947532846003719
Yes
Instructor, Faculty member, Department of Statistics and Epidemiology, Health Promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, zahedan, iran.
مربی، عضو هیات علمی ، گروه آمارو اپیدمیولوژی، علوم پزشکی زاهدان، مرکزتحقیقات ارتقاء سلامت ، زاهدان، ایران.
Freydoon
Soltani
فریدون
سلطانی
freydoonsoltani7203@gmail.com
10031947532846003720
10031947532846003720
No
Student, Department of surgery room, Zahedan University of Medical Sciences, Student Research Committee, Khash Health High Education Complex, zahedan, iran.
دانشجو، گروه اتاق عمل، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، کمیته تحقیقات دانشجوئی،مجتمع آموزش عالی سلامت خاش، زاهدان، ایران.
Narges
Nouri
نرگس
نوری
nouri.n2007@yahoo.com
10031947532846003721
10031947532846003721
No
MSc in Health Education, Departman of puplic health, Zahedan University of Medical Sciences, asistant of Education and Research Khash Health High Education Complex, zahedan, iran.
کارشناس ارشد آموزش بهداشت، گروه بهداشت عمومی، علوم پزشکی زاهدان، معاون آموزشی و پژوهشی مجتمع آموزش عالی سلامت خاش، زاهدان ، ایران.
Afsaneh
Rigi
افسانه
ریگی
af.rigi1990@gmail.com
10031947532846003722
10031947532846003722
No
MSc in Internal and surgical nursing, Departman of nursing, Zahedan University of Medical Sciences, education expert of Khash Health High Education Complex, zahedan, iran.
کارشناس ارشد پرستاری داخلی و جراحی، گروه پرستاری، علوم پزشکی زاهدان، کارشناس آموزش مجتمع آموزش عالی سلامت خاش، زاهدان، ایران.