Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
Medical Sciences
http://shenakht.muk.ac.ir
1
admin
2588-6657
2476-2962
10.52547/shenakht
2588-6657
fa
jalali
1393
6
1
gregorian
2014
9
1
1
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر حل مساله دانش آموزان دختر پایه پنجم دبستان
Effectiveness of Mindfulness Training on Problem Solving between Elementary Girl Students in Fifth Grade
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<b>هدف</b> :این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر حل مساله دانش آموزان دختر پایه پنجم دبستان اجرا شد.<b> روش</b> : نوع مطالعه پژوهش نیمه آزمایشی (دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون) و جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر پایه پنجم دبستان های منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران بودند که از میان آن ها 24 نفر به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و گواه (12 نفر) قرار گرفتند. از همه دانش آموزان دو گروه آزمون برج لندن (نگاشت کامپیوتری) گرفته شد. سپس گروه آزمایش در 12 جلسه آموزش ذهن آگاهی، تلفیقی از آموزش های عمومی ذهن آگاهی برای کودکان آلیدینا (2010)، و برنامه اجرایی آموزش ذهن آگاهی در مدارس ابتدایی آمریکا متعلق به کیسر-گرینلند ( 2010)، که بر اساس پروتکل درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی- نسخه کودکان بایر (2006) مدلسازی شده بود در 8 هفته شرکت کرد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS ویرایش 18 تحلیل گردید. <b>نتایج</b> : نتایج این پژوهش نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه گواه در حل مساله تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 p<).
<b>Objective</b>:The purpose of this research was to investigate the effectiveness of mindfulness training on problem solving between elementary girl students in fifth grade.
<div><b> Method</b>: The research method was quasi experimental design (two groups with pre-test and post-test) and the statistical population consisted of all elementary girl students in fifth grade in Six Educational Zone in Tehran, from whom 24 students were selected by convenience sampling and then were assigned to experimental group (n=12) and control group (n=12). All students in the experimental and the control groups had taken computer based London Tower Test. Then, the experimental group participated in 12 sessions of mindfulness training, the combination of general mindfulness training for children and executive mindfulness training in American elementary school (Kaiser-Greenland, 2010) modeled based on MBCT-C (mindfulness-based cognitive therapy-children) Baer’s protocol (2006), over a 8 weeks period. Data were analyzed using ANCOVA on SPSS 18 software.</div>
<div> <b>Results</b>: Results of this study showed that the two groups of experimental and control were significantly different in problem solving (P<0.05) abilities.</div>
ذهن آگاهی, اینرسی, حل مساله, دانش آموزان دختر
Mindfulness, Inertia, Problem Solving, Elementary, Girl, Students
50
61
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-51-6&slc_lang=fa&sid=1
Somayeh
Pourmohamadi
سمیه
پورمحمدی
Spourmohamadi@yahoo.com
10031947532846002040
10031947532846002040
Yes
Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
Fariborz
Bagheri
فریبرز
باقری
10031947532846002041
10031947532846002041
No
Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehr
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران