Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
Medical Sciences
http://shenakht.muk.ac.ir
1
admin
2588-6657
2476-2962
10.52547/shenakht
2588-6657
fa
jalali
1397
8
1
gregorian
2018
11
1
5
4
online
1
fulltext
fa
بررسی و مقایسه مولفه های حافظه فعال در کودکان اوتیسم و عادی
Study and Comparison of Working Memory Components in Autism and Normal Children
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:arial;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه: </span></strong><span style="font-size:12.0pt;">نقایص فرآیندهای شناختی، ویژگی معمول افراد با اختلال طیف اوتیسم است و به نظر میرسد هر نقصی در این فرآیندها ممکن است بر تواناییهای و رفتارهای دیگر این گروه تأثیر بگذارد. </span><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">هدف:</span></strong><span style="font-size:12.0pt;"> در همین راستا این پژوهش با هدف بررسی مؤلفههای سهگانه حافظه فعال در کودکان اوتیسم و مقایسه با کودکان عادی صورت گرفته است. </span><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">روش: </span></strong><span style="font-size:12.0pt;">روش پژوهش از نوع علی- مقایسهای است که بر روی ۴۰ کودک ۴ تا ۶ سال (۲۰ کودک عادی و ۲۰ کودک مبتلا به اختلال اوتیسم) انجام شد. روش نمونهگیری در دسترس برای کودکان اوتیسم و روش نمونهگیری تصادفی</span> <span style="font-size:12.0pt;">چندمرحلهای برای کودکان عادی استفاده شد. ابزارهای مورداستفاده عبارتاند از مقیاس ارزیابی رفتارهای اوتیستیک، فراخنای</span> <span style="font-size:12.0pt;">ارقام</span> <span style="font-size:12.0pt;">مستقیم، فراخنای</span> <span style="font-size:12.0pt;">ارقام</span> <span style="font-size:12.0pt;">معکوس و تکلیف بلوکهای کرسی بود.</span> <span style="font-size:12.0pt;">دادهها با کمک روش تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</span><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></strong><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین دو گروه در مؤلفههای مجری مرکزی، حلقه واجشناختی و الگوی دیداری-فضایی حافظه فعال وجود دارد.</span><br>
<span style="font-size:12.0pt;"> <strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به عملکرد پایین مؤلفههای حافظه فعال در کودکان اوتیسم در مقایسه با کودکان عادی، از مداخلات مبتنی بر مؤلفههای حافظه فعال میتوان برای کودکان مبتلا به این اختلال استفاده کرد.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:times new roman;"><strong>Introduction:</strong> Cognitive processes deficits is considered a common feature of autism spectrum disorder, it seems that any deficit in this processes might impact on the abilities and behaviors in this group. <span dir="RTL"></span><br>
<strong>Aim: </strong>The aim of this research was study of working memory components in autism children and comparison with normal children.<br>
<strong>Method:</strong> The design of this research was ex post facto that done on 40 children aged 4-6 (20 autistic and 20 normal children).Sampling method for Autism children was available and for normal children was multistage random sampling method. The instruments were Autistic Behaviors Assessment Scale, Direct Digit Span, Indirect Digit Span, Corsi Blocks Task. Data were analyzed by ANOVA.<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that there is a significant difference between autism children and normal in central executive, phonological loop and visual-spatial sketchpad components of working memory.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Children with autism had deficits in working memory components. This problem should be assessed in order to plan appropriate interventions in autism children based on components of working memory.</span></span></div>
<br>
اوتیسم, مجری مرکزی, حلقه واج شناختی, الگوی دیداری-فضایی
Autism, Central executive, Phonological loop, Visual-spatial sketchpad
40
51
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-385-1&slc_lang=fa&sid=1
Sara
Aghababaei
سارا
آقابابایی
sara.aghababaei@ymail.com
10031947532846003767
10031947532846003767
Yes
Lecturer of Isfahan University
مدرس دانشگاه اصفهان
Maryam
Samadi
مریم
صمدی
samadi.m.1988@gmail.com
10031947532846003768
10031947532846003768
No
Isfahan University
دانشگاه اصفهان