Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
Medical Sciences
http://shenakht.muk.ac.ir
1
admin
2588-6657
2476-2962
10.52547/shenakht
2588-6657
fa
jalali
1395
5
1
gregorian
2016
8
1
3
2
online
1
fulltext
fa
اثر بخشی آموزش آگاهی واج شناختی بر مولفه های خواندن دانش آموزان نارسا خوان پسر پایه سوم ابتدایی شهر اصفهان
The Impact of Phonological Awareness Training on speed-reading of boy Students with dyslexia
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL">پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش آگاهی واج شناختی بر سرعت، دقت دانش آموزان نارساخوان پایه­ی سوم ابتدایی انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پسر نارساخوان مقطع سوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-92 بود. برای هر نمونه گیری از روش نمونه گیری خوشه ای استفادهش. پس از شناسایی کودکان نارساخوان 30 نفر از آن ها انتخاب گردید و به شکل تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. سپس برای گروه آزمایش جلسات آموزشی آگاهی واج شناختی برگزار شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. برای گردآوری داده ها از چک لیست نارساخوانی، آزمون تشخیص خواندن، آزمون ماتریس های پیش رونده­ی رنگی ریون و آزمون آگاهی واج شناختی استفاده شد. برای تجربه و تحلیل داده ها از آزمون آماری کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمره های دقت، سرعت، پس آزمون گروه آزمایش با پیش آزمون تفاوت معناداری نشان می دهد. با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که آزمون آگاهی واج شناختی موجب بهبودی خواندن در دانش آموزان نارساخوان می گردد.</p>
Introduction: Dyslexia is a condition in which the reading achievement, lower than the extent that it can be in terms of age, education and IQ scores than he had expected. The failure of a barrier to academic achievement or daily activities involve reading it. One of the most important factors that dyslexia is related to phonological awareness, which can be accurate and fluent reading of influence.<br>
Objective: The present study was aimed to determine the effectiveness phonological awareness training on speed- reading in students with dyslexia.<br>
Materials & Methods: In this randomized clinical trail. boy dyslexic students (30) were selected randomly from 2 and 4 districts of Learning Disabilities Centers in Isfahan city. They were assigned to experimental and control groups separately based (15 individuals in each group). All students answered to Questionnaire nilipour and shirazi dyslexia before and after training. Experimental groups participated in10 training sessions (twice a week; 60 minutes per session) and received psychological awareness training program but control group did not. All the students were evaluated at the end of the thirtieth session and two months later Test again. The data were analyzed by using analysis of covariance.<br>
Results: The results showed that phonological awareness training has significantly increased speed- reading of experimental group in comparison to control group even after 2 months.<br>
Conclusion: It seems that the application of phonological awareness training can increase the speed of dyslexic students along with the other training and rehabilitation programs.
آگاهی واج شناختی, سرعت, دقت, نارساخوان
dyslexia. speed, phonological awarenes
94
107
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-178-2&slc_lang=fa&sid=1
Sahar
Pahlavan Neshan
سحر
پهلوان نشان
s.pahlavanneshan@gmail.com
10031947532846004884
10031947532846004884
No
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی تهران
Omid
Pahlavan Neshan
امید
پهلوان نشان
10031947532846004885
10031947532846004885
No
General linguistics.faculty of letters and human science.shahid beheshti
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی
Mohammad Ali
Rostami Ravari
محمد علی
دستمی راوری
10031947532846004886
10031947532846004886
Yes
University of Science & Culture, Tehran, Iran. Address: University of Science & Culture, Ashrafi Esfahani Expy, Tehran, Iran
دانشگاه شهید بهشتی