Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت
Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry
Medical Sciences
http://shenakht.muk.ac.ir
1
admin
2588-6657
2476-2962
10.52547/shenakht
2588-6657
fa
jalali
1401
2
1
gregorian
2022
5
1
9
2
online
1
fulltext
fa
پیشبینی رفتارهای پرخطر براساس ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی، تنظیم شناختی هیجان و سبکهای دلبستگی با میانجیگری نشاط ذهنی در نوجوانان دختر
Predicting high-risk behaviors based on satisfying basic psychological needs, cognitive emotion regulation and attachment styles mediated by mental vitality in female adolescents
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>مقدمه:</strong> با توجه به اینکه نیازهای بنیادی روانشناختی، تنظیم شناختی هیجان، سبکهای دلبستگی و نشاط ذهنی از جمله عواملی هستند که نقش محافظتکننده در بروز رفتارهای پرخطر دارند؛ لذا پیشبینی عوامل زمینهساز و یا محافظتکننده رفتارهای پرخطر ضروری به نظر میرسد.<br>
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رفتارهای پرخطر براساس ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی، تنظیم شناختی هیجان و سبکهای دلبستگی با میانجیگری نشاط ذهنی در نوجوانان دختر انجام شد.<span style="font-family:"B Zar""></span><br>
<strong>روش:</strong> جامعه آماری این پژوهش توصیفی- همبستگی دربرگیرنده کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر تبریز در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ بود که از این میان تعداد ۲۸۲ نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. اطلاعات به وسیله پرسشنامههای خطرپذیری نوجوانان ایرانی (</span><span style="font-family:Times New Roman;">IARTS</span><span style="font-family:Tahoma;">)، نیازهای بنیادی روانشناختی (</span><span style="font-family:Times New Roman;">BPNS</span><span style="font-family:Tahoma;">)، تنظیم شناختی هیجان (</span><span style="font-family:Times New Roman;">CERQ</span><span style="font-family:Tahoma;">)، دلبستگی بزرگسال (</span><span style="font-family:Times New Roman;">AAI</span><span style="font-family:Tahoma;">) و نشاط ذهنی (</span><span style="font-family:Times New Roman;">MVQ</span><span style="font-family:Tahoma;">) گردآوری شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر در نرمافزار </span><span style="font-family:Times New Roman;">SPSS</span><span style="font-family:Tahoma;"> نسخه ۲۳ و </span><span style="font-family:Times New Roman;">Lisrel</span><span style="font-family:Tahoma;"> نسخه ۸ تحلیل شدند.<br>
<strong>یافتهها:</strong> بین رفتارهای پرخطر با ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی (</span><span style="font-family:Times New Roman;">r</span><span style="font-family:Tahoma;">=-۰/۲۳۰</span><span style="font-family:Times New Roman;">,<span style="font-family:Tahoma;"> </span>P</span><span style="font-family:Tahoma;">=۰/۰۰۱) و نشاط ذهنی (</span><span style="font-family:Times New Roman;">r</span><span style="font-family:Tahoma;">=-۰/۳۱۳</span><span style="font-family:Times New Roman;">,<span style="font-family:Tahoma;"> </span>P</span><span style="font-family:Tahoma;">=۰/۰۰۱) رابطه منفی و معنادار و با سبکهای دلبستگی (</span><span style="font-family:Times New Roman;">r</span><span style="font-family:Tahoma;">=۰/۲۴۷</span><span style="font-family:Times New Roman;">,<span style="font-family:Tahoma;"> </span>P</span><span style="font-family:Tahoma;">=۰/۰۰۱) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ درحالیکه تنها ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی (</span><span style="font-family:Times New Roman;">P</span><span style="font-family:Tahoma;">=۰/۰۰۴) با توجه به نقش میانجی نشاط ذهنی توانایی پیشبینی رفتارهای پرخطر را دارد.<br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی با توجه به نقش میانجی نشاط ذهنی توانایی پیشبینی رفتارهای پرخطر را دارد؛ این یافتهها میتواند در پیشگیری مؤثر از رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان دختر کمک کننده باشد.<span style="font-family:"B Zar""></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><strong>Introduction:</strong> Given that basic psychological needs, cognitive emotion regulation, attachment styles and mental vitality are among the factors that play a protective role in the occurrence of high-risk behaviors; therefore, predicting the underlying or eliminating factors of high-risk behaviors seems necessary.<span lang="AR-SA" dir="RTL" style="font-family:"Times New Roman","serif""></span><br>
<strong>Aim:</strong> This study was conducted to predicting high-risk behaviors based on satisfying basic psychological needs, cognitive regulation of emotion and attachment styles mediated by mental vitality in female adolescents.<br>
<strong>Method:</strong> The statistical population of this descriptive-correlational study included all female students of the second year of high school in Tabriz in the academic year 2018-2019, from which 282 people were selected using multi-stage cluster sampling. Data were collected through Iranian Adolescents Risk-Taking Scale (IARTS), Basic Psychological Needs Scale (BPNS), Adult Attachment Inventory (AAI), Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) and Mental Vitality Questionnaire (MVQ). Data were analyzed using path analysis method in SPSS-23 and Lisrel-8 software.<br>
<strong>Results:</strong> There is a negative and significant relationship between high-risk behaviors with the satisfaction of basic psychological needs (P=0.001, r=-0.230), and mental vitality (P=0.001, r=-0.313) and attachment styles (P=0.001, r=0.247) there is a positive and significant relationship; while only the satisfaction of basic psychological needs (P=0.004) can predict high-risk behaviors due to the mediating role of mental vitality.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Satisfaction of basic psychological needs due to the mediating role of mental vitality has the ability to predict high-risk behaviors; these findings can be helpful in effectively preventing high-risk behaviors among female adolescents.</span></span></div>
رفتار پرخطر, نیاز روانی, تنظیم هیجان, سبک دلبستگی, نشاط ذهنی
High-risk behavior, Psychological need, Emotion regulation, Attachment style, Mental vitality
117
130
http://shenakht.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1779-1&slc_lang=fa&sid=1
Faezeh
Mohammadi Hosseini Asl
فائزه
محمدی حسینی اصل
fmfaezehmohammadi@gmail.com
100319475328460010298
100319475328460010298
No
Ph.D Student, Department of Educational Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
Rana
Saken Azari
رعنا
ساکن آذری
R.sakenazary@yahoo.com
100319475328460010299
100319475328460010299
No
Assistant Professor, Department of Psychology, Sarab Branch, Islamic Azad University, Sarab, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی، سراب، ایران
Parviz
Abdoltajedini
پرویز
عبدالتاجدینی
100319475328460010300
100319475328460010300
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology, Sarab Branch, Islamic Azad University, Sarab, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی، سراب، ایران
Ali Naghi
Aghdasi
علی نقی
اقدسی
100319475328460010301
100319475328460010301
No
Assistant Professor, Department of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران