@ARTICLE{Chamani Ghalandari, author = {Chamani Ghalandari, Rasoul and Shafie Abadi, Abdolah and Vakili, Parivash and }, title = {The effectiveness of communication skills training on intra family communicative patterns the junior male students of high school Ahar city}, volume = {6}, number = {3}, abstract ={مقدمه: فرهنگ‌های سنتی اغلب خانواده‌­ها، افراد را به پذیرش صرف عقاید و عدم شرکت در تصمیم‌­گیری­‌ها ترغیب می کنند. هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر الگوهای ارتباطی درون خانواده دانش‌­آموزان شهرستان اهر بود. روش: نیمه آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان سال اول متوسطه شهرستان اهر در سال ۹۱-۹۰ بود. حجم نمونه ۶۰ دانش آموزان از این جامعه بود که ابتدا به روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای و سپس تصادفی ساده انتخاب گردیدند. و در دو گروه ۳۰ نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. برای سنجش الگوهای ارتباطی از پرسشنامه کوئرنر و فیتز پاتریک (۲۰۰۲) استفاده شد. مداخله آزمایشی(مهارت های ارتباطی) بر روی گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه ی ۷۰ دقیقه ای و یک جلسه در هفته اجرا گردید، و پس از اتمام آموزش از هر ۲ گروه پس آزمون به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده علاوه بر آمار توصیفی از آمار استباطی تحلیل کوواریانس یک راهه استفاده شد. یافته‌ها: آموزش مهارت های ارتباطی باعث تغییر در الگوهای ارتباطی درون خانواده(افزایش جهت گیری گفت و شنود و کاهش جهت گیری همنوایی) دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است. نتیجه‌گیری: با آموزش مهارتهای ارتباطی می توان الگوهای ارتباطی را که در خانواده شکل گرفته است تغییر و بهبود بخشید. }, URL = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-694-fa.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-694-fa.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, doi = {10.29252/shenakht.6.3.93}, year = {2019} }