AU - Fallahi, Vahid AU - Mikaeli, Niloofar AU - Atadokht, Akbar AU - Ahmadi, Shirin TI - The role of self-regulation and alienation in Predict educational achievement motivation of students PT - JOURNAL ARTICLE TA - Shenakht JN - Shenakht VO - 6 VI - 5 IP - 5 4099 - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-649-fa.html 4100 - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-649-fa.pdf SO - Shenakht 5 AB  - مقدمه: یکی از مهم‌ترین مؤلفه­‌های زندگی دانش‌­آموزان نیاز به پیشرفت است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خودتنظیمی و ازخودبیگانگی تحصیلی در پیش بینی انگیزه پیشرفت دانش‌­آموزان انجام گرفت. روش­: این پژوهش به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش­آموزان دختر و پسر دوره‌ی متوسطه دوم مدارس دولتی شهرستان پارس­آباد که در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ مشغول به تحصیل بودند تشکیل می­دادند. از این جامعه نمونه­‌ای به حجم ۱۲۰ نفر به روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه­‌ای انتخاب و به پرسشنامه­‌های ازخودبیگانگی تحصیلی، خودتنظیمی بوفارد و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس پاسخ دادند. داده­‌های جمع­‌آوری شده نیز با استفاده از آزمون­‌های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته­‌ها: نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که انگیزه پیشرفت با نمره کل ازخودبیگانگی و مؤلفه­‌های احساس بی­‌معنایی و احساس انزوا رابطه منفی و با خودتنظیمی رابطه مثبت و معنی‌داری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد ۴۸ درصد از کل واریانس انگیزه پیشرفت به وسیله ازخودبیگانگی تحصیلی و خودتنظیمی تبیین می‌­شود. نتیجه­‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می­‌دهد که ازخودبیگانگی تحصیلی و خود­تنظیمی می­‌توانند به صورت معنی­‌داری انگیزه پیشرفت دانش‌­آموزان را پیش‌­بینی ­کنند. بر این اساس پیش‌­بینی انگیزه پیشرفت دانش‌­آموزان از طریق متغیرهایی همچون ازخودبیگانگی و خود تنظیمی، نشان دهنده لزوم توجه به سازه‌­های عمیق و پایدار شخصیت در مداخلات و تحقیقات آینده هست. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Shenakht PG - 72 PT - Research YR - 2019