TY - JOUR T1 - The Effectiveness of intervention based on positive education on the subjective wellbeing in students TT - اثربخشی مداخله ی مبتنی بر آموزش مثبت بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان JF - Shenakht JO - Shenakht VL - 6 IS - 1 UR - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-614-fa.html Y1 - 2019 SP - 125 EP - 137 KW - Intervention based on positive education KW - Subjective wellbeing KW - Students N2 - مقدمه: بهزیستی ذهنی یکی از سازه­های مهم روانشناسی مثبت­گرا است که شناسایی عوامل مؤثر در آن از اهمیت زیادی برخوردار است و ارتقاء سطح بهزیستی ذهنی یکی از اهداف روانشناسی در عصر حاضر بوده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مداخله­ ی مبتنی بر آموزش مثبت بر بهزیستی ذهنی دانش آموزان انجام گرفت. روش: طرح پژوهش، نیمه تجربی و از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پایه ­ی ششم ابتدائی شهرستان مرودشت تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها تعداد ۳۰ نفر از این جامعه به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه ۱۵ نفری (گروه آزمایش و گروه کنترل) به صورت تصادفی جایگزین شدند. به منظور گردآوری داده­ ها از برنامه عاطفه مثبت و منفی (واتسن و همکاران (۱۹۸۸) و پرسشنامه رضایت از زندگی (دینر و همکاران، ۱۹۸۵) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها، از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد مداخله آموزش مثبت موجب ارتقاء عاطفه مثبت و رضایت از زندگی و کاهش عاطفه منفی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید. نتیجه گیری: یافته ­های این پژوهش تلویحات کاربردی مهمی جهت اهتمام ویژه به تأثیر مداخله آموزش مثبت در بهزیستی ذهنی دانش آموزان دارد. M3 10.29252/shenakht.6.1.125 ER -