TY - JOUR T1 - The structural relationship of meaning in life, personal growth initiative, life orientation and wisdom with authentic personality in students TT - روابط ساختاری معنا در زندگی، اقدام برای رشد شخصی، جهت‌گیری زندگی و خرد با اصالت شخصیت دانشجویان JF - Shenakht JO - Shenakht VL - 6 IS - 5 UR - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-578-fa.html Y1 - 2019 SP - 55 EP - 71 KW - Meaning in life KW - Personal growth initiative KW - Life orientation KW - Wisdom KW - Authentic personality N2 - مقدمه: شخصیت و سازه‌های مرتبط با آن همواره به‌عنوان یکی از زمینه‌های مطالعاتی حوزه روان‌شناسی و روان‌پزشکی مطرح بوده است. هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی روابط ساختاری معنا در زندگی، رشد شخصی، جهت‌گیری زندگی و خرد با اصالت شخصیت انجام شد. روش: با طرح یک مدل ساختاری فرضی از روابط بین متغیرهای پژوهش، تعداد ۱۶۶ نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان (۸۵ نفر پسر و ۸۱ نفر دختر) به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس‌های معنا در زندگی (MLQ)، جهت‌گیری زندگی شی یر و کارور (۱۹۸۵)، اقدام برای رشد شخصی رابیتشک (۱۹۹۸)، مقیاس سه‌بعدی خرد (آردلت، ۲۰۱۰) و مقیاس شخصیت اصیل وود و همکاران (۲۰۰۸) پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد بین مؤلفه‌های جهت‌گیری زندگی، معنا در زندگی، رشد شخصی و خرد با اصالت شخصیت در دانشجویان رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد که خوش‌بینی، اقدام برای رشد شخصی و خرد رابطه قابل‌توجهی با اصالت شخصیت دانشجویان دارند. یافته‌ها از برازندگی مناسب ساختار فرضی متغیرهای پژوهش حمایت کرد و نتایج حاکی از وجود همبستگی معنادار بین مؤلفه‌های جهت‌گیری زندگی، اقدام برای رشد شخصی، اصالت شخصیت و معنا در زندگی بود. نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر علاوه بر تلویحات کاربردی، چارچوب مفیدی را در رابطه با شناسایی مؤلفه‌های پیش بینی کننده کسب و رشد اصالت شخصیت در دانشجویان فراهم می‌کند. M3 10.29252/shenakht.6.5.55 ER -