TY - JOUR T1 - Investigating the effect of teaching selfreguleted-metacognitive strategies on resilience components (with intractive role academic Self-Concep) TT - اثربخشی بسته آموزشی راهبردهای خودگردان فراشناختی برتاب آوری تحصیلی دانش آموزان (با نقش تعاملی خود پنداره تحصیلی) JF - Shenakht JO - Shenakht VL - 6 IS - 4 UR - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-569-fa.html Y1 - 2019 SP - 55 EP - 67 KW - Selfregulated- strategies KW - Metacognition KW - Self-concept KW - Academic resilience N2 - مقدمه: از آنجا که آموزش‌وپرورش امروزی به طور فزاینده‌ای دانش‌آموز محور شده، ویژگی‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان، از جمله تاب‌آوری تحصیلی، خودپنداره تحصیلی و راهبردهای فراشناختی بیش از پیش در فرایند آموزش مورد توجه قرار گرفته است. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی بر تاب‌­آوری تحصیلی (با نقش تعاملی خودپنداره تحصیلی) در دانش آموزان دوره متوسطه شهر تبریز انجام گرفت. روش: پژوهش به روش نیمه‌­آزمایشی و با طرح پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون با گروه کنترل اجرا شد. به همین منظورتعداد ۶۰ نفر از دانش‌­آموزان دارای خود پنداره تحصیلی بالا و پایین که از طریق مطالعه مقدماتی و سرندکردن انتخاب شده بودند. در یک طرح نیمه آزمایشی به صورت جایگزینی هدفمند به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمع­‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های خودپنداره تحصیلی (لیو وانگ،۲۰۰۵) و تاب­‌آوری تحصیلی (ساموئلز و وو،۲۰۰۹) و برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس عاملی چند­متغیره استفاده شد. یافته‌­ها: نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی موجب افزایش مؤلفه‌های تاب­‌آوری تحصیلی شده است و خود­پنداره تحصیلی نقش تعاملی در افزایش مؤلفه‌های تاب­‌آوری داشته است. (<۰/۰۱p). نتیجه‌­گیری: بر اساس نتایج می­‌توان گفت که با آموزش راهبردهای خودگردان فراشناختی و با در نظر گرفتن خود پنداره تحصیلی می­توان برنامه­‌هایی برای بهبود تاب‌­آوری تحصیلی دانش آموزان تدارک دید، این پژوهش دارای تلویحاتی برای معلمان، مربیان و مشاوران مدرسه است که می­‌توانند از نتایج آن برای بهبود پیشرفت دانش­آموزان استفاده نمایند. M3 10.29252/shenakht.6.4.55 ER -