TY - JOUR T1 - Investigating the relationship between early maladaptive schemes and fear of negative evaluation in students with test anxiety TT - بررسی رابطه طرحواره‌های ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی در دانش‌آموزان مبتلا به اضطراب امتحان JF - Shenakht JO - Shenakht VL - 7 IS - 2 UR - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-636-fa.html Y1 - 2020 SP - 1 EP - 12 KW - Eearly maladaptive schemas KW - Fear of negative evaluation KW - Test anxiety KW - Students N2 - مقدمه: اضطراب امتحان یکی از شایع‌ترین مشکلات روانی که نقش مخرب و بازدارنده‌ای در سلامت روانی و آموزشی دانش‌آموزان که می‌تواند عملکرد فرد را مختل کند و منجر به عدم موفقیت در امتحان گردد. هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه طرحواره‌­های ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی در دانش‌­آموزان مبتلا به اضطراب امتحان صورت گرفت. روش: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌­آموزانی مبتلا به اضطراب امتحان مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهر قاینات در سال ۱۳۹۷ بودند (۱۰۰ نفر)؛ که به صورت هدفمند انتخاب شدند. آزمودنی­‌ها به پرسشنامه طرحواره­‌های ناسازگار اولیه یانگ (۲۰۰۵)، مقیـاس تـرس از ارزیـابی منفـی لیری (۱۹۸۳) پاسخ دادند. داده‌های جمع­‌آوری شده با نرم‌­افزار spss نسخه ۲۵ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین طرحواره­‌های ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی در دانش‌­آموزان مبتلا به اضطراب امتحان رابطه وجود دارد (۰/۰۵<P). نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن بود که طرحواره‌های ناسازگار اولیه و ترس از ارزیابی منفی، نقش مهمی در اضطراب امتحان دانش‌آموزان دارند. پرورش دانش‌­آموزان موفق و سالم منجر به داشتن جامعه‌­ای سالم‌تر و موفق­تر خواهد شد ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺛﺮات ﻣﻨﻔﻲ اﺿﻄﺮاب ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧش‌آموزان؛ بنابراین در نظر گرفتن این عوامل در اقدامات درمانی و آموزشی جهت کاهش اضطراب امتحان می‌تواند بسیار مؤثر باشد. M3 10.52547/shenakht.7.2.1 ER -