TY - JOUR T1 - The effect of cognitive games on cognitive flexibility in children with mathematical disorders TT - بررسی تأثیر بازی‌های شناختی بر انعطاف شناختی کودکان دارای اختلال ریاضی JF - Shenakht JO - Shenakht VL - 6 IS - 2 UR - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-362-fa.html Y1 - 2019 SP - 134 EP - 148 KW - Cognitive flexibility KW - Cognitive games KW - Dyscalculia N2 - مقدمه: بازی‌درمانی در بهبود مشکلات شناختی کودکان دارای اختلالات یادگیری اثربخش می‌باشد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی‌های شناختی (بازی‌های مبتنی بر کارکردهای اجرایی) بر انعطاف شناختی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی بود. روش: در این پژوهش که از طرح شبه‌آزمایشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد، ۲۰ نفر از دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی که از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش (هر گروه ۱۰ نفر) تقسیم شدند. به منظور سنجش عملکرد عملکرد انعطاف شناختی از آزمون کارکردهای اجرایی ویسکانسین (گرانت و برگ، ۱۹۴۸) استفاده شد. داده‌های حاصل از پژوهش نیز با آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، پس از شرکت در مداخله، در نتایج آزمون از نظر آماری تفاوت معناداری دارند. نتیجه‌گیری: بازی‌های شناختی منجر به بهبود عملکرد انغطاف شناختی کودکان دارای اختلال ریاضی می‌شود. M3 10.29252/shenakht.6.2.134 ER -