@ARTICLE{Shah hosseni, author = {Shah hosseni, Meysam and Norouzi, Hassan and Akbari balotbangan, Afzal and Afshari, Amir hossein and }, title = {The Factorial Structure and Psychometric Properties of the Short use of Creative Cognition Scale in Studying according to Classical and Item-Response theories}, volume = {5}, number = {2}, abstract ={مقدمه: خلاق بودن یکی از مهم‌ترین توانایی‌های انسان است که برای دست‌یابی به موفقیت اهمیت دارد. ازاین‌رو سنجش خلاقیت حائز اهمیت می‌باشد. هدف: بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی و خصوصیات روان‌سنجی مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه بر اساس دو نظریه‌های کلاسیک و سؤال- پاسخ بود. روش: بدین منظور 300 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه و پرسشنامه‌های فراشناخت و فراشناخت مثبت و فراهیجان پاسخ دادند. تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، همبستگی سؤال- نمره کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس اجرا شد. همچنین از مدل پاسخ مدرج سیم‌جیما برای برازندگی داده‌ها و تحلیل استفاده شد. تحلیل‌های آماری با نرم‌افزارهای SPSSV22، LISRELV8.80 و Multilog انجام شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه از یک عامل تشکیل‌شده و از شاخص‌های برازش مناسبی برخوردار است، هم‌چنین شناخت خلاق برای مطالعه با فراشناخت و فراشناخت مثبت و فرا هیجان رابطه مثبت و معنی‌داری داشت. اعتبار مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه، با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ اعتبار مطلوبی را نشان داد و تحلیل داده‌های پاسخ سؤال‌ها با استفاده از مدل سیم‌جیما برازندگی مناسبی را برای این مقیاس نشان داد. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش بیانگر این است که نسخه فارسی مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه در جامعه دانشجویان از خصوصیات روان‌سنجی قابل قبولی برخوردار است و می‌توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش‌های روان‌شناختی استفاده کرد. }, URL = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-375-fa.html}, eprint = {http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-375-fa.pdf}, journal = {Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry}, doi = {10.29252/shenakht.5.2.53}, year = {2018} }