TY - JOUR T1 - The effectiveness of metacognitive group counseling on internet addiction and academic procrastination of students TT - اثربخشی مشاوره گروهی فراشناختی بر اعتیاد به اینترنت و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان JF - Shenakht JO - Shenakht VL - 9 IS - 2 UR - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1390-fa.html Y1 - 2022 SP - 131 EP - 145 KW - Metacognitive KW - Internet addiction KW - Procrastination N2 - مقدمه: اعتیاد به اینترنت و اهمال‌کاری تحصیلی و پیامدهای آن‌ها در میان نوجوانان و دانش‌آموزان، عواقب خطرناکی داشته و همچنین شیوع بالایی در بین دانش‌آموزان دارد. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مشاوره گروهی فراشناختی بر اعتیاد به اینترنت و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان بود. روش‌: طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون- پیگیری دوماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش‌آموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان تاکستان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تشکیل دادند که ۳۰ نفر به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و گواه (۱۵ نفر) جایگزین شدند. جمع‌آوری اطلاعات براساس پرسشنامه‌های اهمال‌کاری ‌تحصیلی (سولومون و راث‌بلوم، ۱۹۸۴) و اعتیاد به اینترنت (یانگ، ۱۹۹۶) صورت گرفت. گروه آزمایش مشاوره گروهی فراشناختی را دریافت نمودند. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری و اندازه‌گیری مکرر با نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۶ تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در کاهش اعتیاد به اینترنت (F=۱۴/۶۳, P<۰/۰۱, η۲=۰/۳۶) و اهمال‌کاری تحصیلی (F=۱۵/۳۴, P<۰/۰۱, η۲=۰/۳۷) تفاوت معناداری وجود داشت. نتایج تحلیل واریانس مکرر تک گروهی نشان‌دهنده پایداری تأثیر درمان فراشناختی در کاهش اعتیاد به اینترنت و اهمال‌کاری تحصیلی در طولانی مدت بود. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش، مشاوره گروهی فراشناختی بر کاهش اهمال‌کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت دانش‌آموزان تأثیرگذار بود. بنابراین پیشنهاد می‌گردد، برای پیشرفت تحصیلی و کاهش وابستگی به اینترنت دانش‌آموزان، جلسات مشاوره گروهی فراشناختی برای دانش‌آموزان در فعالیت‌های مدرسه در نظر گرفته شود. M3 10.32598/shenakht.9.2.131 ER -