%0 Journal Article %A Dana, Amir %A Rezaei, Roonak %A Shams, Amir %T The effects of active game intervention and Exergames on the executive function of high-functioning Autistic children %J Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry %V 8 %N 5 %U http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1304-fa.html %R 10.32598/shenakht.8.5.113 %D 2021 %K Autism, Game, Children, Executive function, %X مقدمه: اختلال طیف اوتیسم به عنوان یک اختلال نورولوژیکی مطرح شده است که معمولاً در سال‌های اولیه رشد کودک بروز می­‌کند. هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر مداخله بازی­‌های فعال و تمرینات اگزرگیم بر کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بود. روش: روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه تجربی و از لحاظ هدف کاربردی است که با استفاده از طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. شرکت­‌کنندگان تحقیق حاضر را کودکان ۷ تا ۱۰ ساله مبتلا به اختلال اوتیسم شهرستان گرگان در سال ۱۴۰۰ تشکیل دادند که از بین آن‌ها تعداد ۳۶ نفر به روش در دسترس از دو مرکز انجمن اوتیسم به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این مطالعه شامل مقیاس رتبه‌بندی اوتیسم گیلیام (گارز) و آزمون حافظه کاری بود. همچنین دستگاه اثر استروپ جهت سنجش توجه انتخابی استفاده گردید. تحلیل داده­‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و در قالب نرم­‌افزار SPSS نسخه ۲۴ انجام شد. یافته‌­ها: نتایج نشان داد که یک دوره مداخله بازی­‌های فعال بر حافظه کاری (۰/۰۰۱=P) و توجه انتخابی (۰/۰۰۱=P) تأثیر مثبت دارد. علاوه بر این نتایج نشان داد که یک دوره مداخله بازی­‌های اگزرگیم نیز بر حافظه کاری (۰/۰۰۱=P) و توجه انتخابی (۰/۰۰۱=P) تأثیر مثبت دارد. نتیجه­‌گیری: در مجموع نتایج حاصل از پژوهش حاضر بر اهمیت استفاده از بازی­‌های فعال و تمرینات اگزرگیم در جهت بهبود و تقویت کارکردهای اجرایی در مؤلفه‌های توجه انتخابی و حافظه کاری کودکان اوتیسم با عملکرد بالا تأکید دارد. %> http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1304-fa.pdf %P 113-125 %& 113 %! %9 Research %L A-10-1748-1 %+ Associate Professor, Department of Physical Education, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran %G eng %@ 2588-6657 %[ 2021