%0 Journal Article %A Hatam Tahrani Moghadam, Lila %A Mousavi Nike, Maryam %A Malakouti, Seyeed Kazem %T The effectiveness of Lacanian analysis group therapy on empathy, social acceptance and social competence in adolescent girls in Tehran city: two months follow-up %J Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry %V 7 %N 4 %U http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-915-fa.html %R 10.52547/shenakht.7.4.105 %D 2020 %K Group therapy, Empathy, Social distance, Social competence, %X مقدمه: وقوع تغییرات چشمگیر در نوجوانی می­‌تواند همدلی، پذیرش اجتماعی و کفایت اجتماعی نوجوانان را تحت الشعاع قرار دهد. بنابراین، مداخلات روان ­تحلیلی بر سازش یافتگی هیجانی و اجتماعی نوجوانان ضرورت دارد. هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی گروه درمانی تحلیلی لاکانی بر همدلی، پذیرش اجتماعی و کفایت اجتماعی بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌­آزمون و گروه کنترل با پیگیری دو ماهه بود. در این پژوهش جامعه آماری کلیه نوجوانان دختر مدارس دولتی دوره متوسطه منطقه ۲ شهر تهران در سال ۹۹-۱۳۹۸ بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد ۳۰ نفر از آنان در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) قرار گرفتند. گروه‌ آزمایش تحت ۶ جلسه ۹۰ دقیقه­‌ای گروه درمانی تحلیلی لاکانی قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. از مقیاس همدلی جولیف و فارینگتون (۲۰۰۶)، پذیرش اجتماعی کراون- مارلو (۱۹۶۰) و کفایت اجتماعی فلنر، لیس و فلیپس (۱۹۹۰) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل کواریانس با SPSS ورژن ۲۴ استفاده شد. یافته‌­ها: یافته‌­ها نشان داد که گروه درمانی تحلیلی لاکانی بر همدلی عاطفی(۶/۲۹=F) و شناختی(۴/۴۱=F)، پذیرش(۵/۳۶=F)، کفایت شناختی(۱۸/۴۷=F)، رفتاری(۲۰/۹۹=F)، هیجانی(۴/۳۴=F) و آمایه­‌های انگیزشی(۱۷/۵۴=F) گروه آزمایش تأثیر معناداری در پس‌آزمون و پیگیری داشته است (P<۰/۰۵). نتیجه‌­گیری: نتایج این پژوهش اثربخشی گروه درمانی تحلیلی لاکانی را در بهبود همدلی، پذیرش اجتماعی و کفایت اجتماعی دختران نوجوان مورد تائید قرار داد. بنابراین با توجه به اثربخشی گروه درمانی تحلیلی در محیط‌های مشاوره و روان­‌درمانی برای بهبود مشکلات دختران نوجوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. %> http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-915-fa.pdf %P 105-121 %& 105 %! %9 Research %L A-10-1348-1 %+ Master of Clinical Psychology, Department of Psychology, Naser Khosro Institute of Higher Education, Saveh, Iran %G eng %@ 2588-6657 %[ 2020