TY - JOUR T1 - Effectiveness of visual-spatial working memory intervention on the performance of emotional working memory of student with mathematics disorders TT - بررسی تأثیر مداخله حافظه فعال دیداری– فضایی بر عملکرد حافظه فعال هیجانی دانش‌آموزان با مشکلات ریاضی JF - Shenakht JO - Shenakht VL - 7 IS - 5 UR - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-858-fa.html Y1 - 2020 SP - 145 EP - 155 KW - Spatial memory KW - Emotional KW - Working memory KW - Mathematic problems N2 - مقدمه: از جمله اختلالات یادگیری می‌توان به اختلال در ریاضیات اشاره کرد. اختلال در ریاضی توانایی یادگیری و به ‌کارگیری مفاهیم و مهارت‌های ریاضی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله حافظه فعال دیداری–فضایی بر عملکرد حافظه فعال هیجانی دانش‌آموزان با مشکلات ریاضی صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر پایه ابتدایی در معرض خطر مشکلات یادگیری ریاضی در سال ۹۷-۱۳۹۶ در دبستان‌های استان البرز بودند که از میان آنان ۲۰ دانش‌آموز پسر به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در یکی از دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه حافظه فعال دیداری-فضایی را در ۲۴ جلسه دریافت کردند. همچنین به منظور بررسی مشکلات ریاضی از آزمون ریاضیات ایران کی مت (۱۹۸۸) و برای سنجش حافظه فعال هیجانی از پرسشنامه محقق ساخته (ارجمند نیا، ۱۳۹۷) استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که مداخله حافظه فعال دیداری-فضایی موجب بهبود حافظه فعال هیجانی دانش‌آموزان گردید (۰/۰۵>P). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که مداخله حافظه فعال دیداری-فضایی موجب بهبود عملکرد حافظه فعال هیجانی و عملکرد محاسبات ریاضی (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) در دانش‌آموزان می‌شود. M3 10.52547/shenakht.7.5.145 ER -