%0 Journal Article %A Amouzadeh, Fereshteh %A Honarmand, Peyman %A Hoseini, Seyede Samira %A Gharayagh Zandi, Hasan %A Rahimzadeh, Mehdi %T Impact of chess training in students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder %J Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry %V 7 %N 5 %U http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-853-fa.html %R 10.52547/shenakht.7.5.65 %D 2020 %K Attention-Deficit/Hyperactivity disorder, Psycho-educational interventions, Students, %X مقدمه: یکی از رایج‌ترین اختلالات دوران کودکی مورد توجه روانشناسان و روان‌پزشکان، اختلال نقص توجه / بیش‌ فعالی است که منجر به نقص توجه، بیش‌فعالی و تکانش‌گری در افراد مبتلا می‌شود. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شطرنج در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی / نقص توجه بود. روش: جامعه آماری پژوهش نیمه تجربی حاضر، ۷۶ نفر دانش‌آموز مبتلا به اختلال بیش‌ فعالی همراه با نقص توجه شهرستان خرم‌آباد در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ بود؛ که تعداد ۳۲ دانش‌آموز به شکل نمونه‌گیری در دسترس انتخاب ‌شده و به شکل تصادفی بر اساس سن و جنس و نتایج پیش‌آزمون به دو گروه ۱۶ نفری کنترل و آزمایش تقسیم شدند؛ و گروه آزمایش آموزش شطرنج را به مدت ۱۱ هفته متوالی و هفته‌ای یک جلسه ۳۰ الی ۹۰ دقیقه دریافت کرد. آزمودنی‌ها سه بار (پیش‌آزمون، پس‌آزمون، پیگیری دو هفته) با پرسشنامه‌های کانرز و سوانسون ارزیابی و داده‌ها با آزمون تحلیل واریانس مرکب، آزمون تعقیبی بنفرونی و با استفاده از نرم‌افزار ۲۱ SPSS تجزیه ‌و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان دهنده‌­ی همبستگی مستقیم و بالایی بین نتایج به ‌دست ‌آمده از هر دو ابزار اندازه‌گیری سوانسون و کانرز و تأثیر مثبت آموزش شطرنج در دانش‌آموزان مبتلا به بیش فعالی / نقص توجه بود (۰/۰۰۱=P، ۲۰/۱۷=F). نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش شطرنج بر علائم بیش فعالی / نقص توجه پیشنهاد می‌شود از آموزش شطرنج برای کاهش علائم بیش فعالی / نقص توجه استفاده شود. %> http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-853-fa.pdf %P 65-79 %& 65 %! %9 Research %L A-10-1297-1 %+ PHD Student, Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Tehran University, Tehran, Iran %G eng %@ 2588-6657 %[ 2020