AU - Shah Hosseini Tazik, Saeid AU - Salehpour, Ghasem TI - A prediction model for self-handicapping in Bojnourd University students: The role of compatible and incompatible components of perfectionism PT - JOURNAL ARTICLE TA - Shenakht JN - Shenakht VO - 7 VI - 5 IP - 5 4099 - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-831-fa.html 4100 - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-831-fa.pdf SO - Shenakht 5 AB  - مقدمه: خود‌ناتوان‌ سازی، هر عمل یا انتخاب تنظیم عملکردی است که فرصت بیرونی ­سازی شکست و درونی­ سازی موفقیت را افزایش می­‌دهد. هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی نقش کمال­گرایی و ابعاد مختلف آن در پیش‌­بینی خود‌ناتوان‌ سازی دانشجویان دانشگاه بجنورد بود. روش: نوع پژوهش توصیفی مقطعی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی دانشگاه بجنورد در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ بود. از ۲۰۰ نفر به شیوه خوشه‌ای چند مرحله‌ای نمونه‌گیری به عمل آمد و هر یک از آن­ها به مقیاس کمال‌گرایی هیل و همکاران (۲۰۰۴) و مقیاس خود‌ناتوان‌ سازی جونز و رودوالت (۱۹۸۲) پاسخ دادند. داده‌­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از نسخه ۱۸ نرم­افزار SPSS برای تحلیل داده­‌ها استفاده شد. یافته‌­ها: بین هر یک از ابعاد هشت­‌گانه کمال­گرایی با خود‌ناتوان ‌سازی رابطه مثبت و مستقیم معنی‌­داری وجود دارد (۰/۰۵<P)؛ به عبارت دیگر، با افزایش کمال­‌گرایی بر استفاده از راهبردهای خودناتوان ساز افزوده می­‌شود. هیچ‌ یک از ابعاد کمال­‌گرایی در الگوی پیش‌­بینی خود‌ناتوان‌ سازی از رگرسیون خارج نشدند و در مدل نهایی ۰/۳۲ از واریانس خود‌ناتوان ‌سازی را پیش‌­بینی کردند (۰/۰۵<P). نتیجه­‌گیری: کمال­‌گرایی سازه‌­ای چند بعدی است که می­‌تواند خود‌ناتوان ‌سازی دانشجویان را متأثر سازد. از این رو، لازم است مداخلاتی به منظور مدیریت منظم مؤلفه‌های کمالگرایی دانشجویان طرح‌ریزی گردد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Shenakht PG - 92 PT - Research YR - 2020