TY - JOUR T1 - Introduce and analyze of parent management training programs for reducing problem behaviors in preschool children TT - معرفی و تحلیل برنامه‌های مدیریت رفتاری والدین با هدف کاهش مشکلات رفتاری برای کودکان سنین پیش‌ دبستانی JF - Shenakht JO - Shenakht VL - 7 IS - 4 UR - http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-828-fa.html Y1 - 2020 SP - 147 EP - 169 KW - Parent KW - Problem behavior KW - Preschool child N2 - مقدمه: مدیریت رفتاری والدین، یک طبقه­‌ی کلی از مداخلات است که مشکلات رفتاری در کودکان را مورد هدف قرار می­‌دهد و نقش مهمی در کاهش یا جلوگیری از بروز این رفتارها ایفا می­‌کند. هدف:هدف مقاله حاضر مروری بر برنامه­‌های مدیریت رفتاری والدین با هدف کاهش مشکلات رفتاری برای کودکان سنین پیش‌ دبستانی و مروری بر ویژگی­‌های آن برنامه­‌ها بود. روش: بدین منظور برای یافتن پژوهش­‌های مرتبط از یک استراتژی جستجوی منظم استفاده شد. برای مقالات خارجی از پایگاه­‌های اطلاعاتی PsycNet، Sciencedirect، Medline، PubMed، Scopus و Web of Science و برای مقالات داخلی از پایگاه­‌های اطلاعاتی ISC، SID و Irandoc استفاده شد. یافته­‌ها: پس از حذف مقالات تکراری، اسامی برنامه‌­های مدیریت رفتاری والدین از مقالات موجود استخراج شدند که شامل ۵۴ برنامه خارجی و سه برنامه داخلی بود. برای هرکدام از این برنامه‌­ها اطلاعاتی همچون نام برنامه، نام محقق (ها)، گروه هدف و سال انتشار برنامه جمع‌آوری شدند. نتیجه­‌گیری: تعداد برنامه­‌های مدیریت رفتاری والدین زیادی وجود دارد که با هدف کاهش مشکلات رفتاری برای کودکان سنین پیش ‌دبستانی طراحی‌ شده است؛ اما این برنامه­‌ها اغلب برای کودکانی مناسب هستند که به ‌جز مشکلات رفتاری، از اختلالات یا شرایط نامساعد دیگری رنج نمی­‌برند. برای بکارگیری برنامه‌­های مدیریت رفتاری والدین برای گروه­‌های خاص، ویژگی­‌های هر یک از این گروه‌­ها باید در تألیف این برنامه­‌ها مدنظر قرار گیرد. M3 10.52547/shenakht.7.4.147 ER -