Raiisi F, Hajikaram A, Tehrani Zadeh M, Bakhshi F. The role of social skills & emotional intelligence in predicting internet addiction among university students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (4) :93-104
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-977-fa.html
رئیسی فاطمه، حاجی کرم آمنه، طهرانیزاده مریم، بخشی فاطمه. نقش مهارتهای اجتماعی و هوش هیجانی در پیشبینی میزان اعتیاد به اینترنت دانشجویان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (4) :93-104
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-977-fa.html
1- دکترای علوم شناختی، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی شناختی، تهران، ایران ، elhamaraiisi@gmail.com
2- دکترای مشاوره، گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
3- استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (3176 مشاهده)
مقدمه: با توجه به این که امروزه اعتیاد به اینترنت نوعی اختلال روانشناختی حساب میشود، میتواند آسیبهای جدی برای دانشجویان به عنوان گروه در معرض خطر پدید آورد.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین مهارتهای اجتماعی و هوش هیجانی با اعتیاد به اینترنت دانشجویان دانشگاه پیام نور- واحدهای استان البرز بود.
روش: روش مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه این مطالعه شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان البرز در سال ۱۳۹۸ بود و بر این اساس۳۵۰ دانشجو با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ (۱۹۹۶) مهارتهای اجتماعی ریگو و کاناری (۲۰۰۳) و هوش هیجانی گلمن (۲۰۰۱) را تکمیل کردند. شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون چند متغیره از طریق نرمافزار SPSS ورژن ۲۲ استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد رابطه منفی و معناداری بین اعتیاد به اینترنت با مهارتهای اجتماعی و هوش هیجانی وجود دارد (P<۰/۰۵). به عبارت دیگر، با افزایش میزان مهارتهای اجتماعی و هوش هیجانی در دانشجویان، میزان اعتیاد به اینترنت در بین آنها کاهش مییابد و بالعکس. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد مهارتهای اجتماعی و هوش هیجانی قادر به پیشبینی معنیدار اعتیاد به اینترنت هستند و ۹/۳ درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت دانشجویان توسط مهارتهای اجتماعی و ۴/۲ درصد توسط هوش هیجانی تبیین میشود.
نتیجهگیری: به عنوان نتیجه میتوان گفت، هرچه میزان مهارتهای اجتماعی و هوش هیجانی در دانشجویان افزایش یابد، امکان ابتلا به اعتیاد به اینترنت کاهش مییابد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/3/29 | پذیرش: 1399/6/1 | انتشار: 1399/7/7