دوره 7، شماره 5 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 )                   جلد 7 شماره 5 صفحات 91-80 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد روانشناسی شناختی، گروه روانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2- دانشیار، گروه سنجش و اندازگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد سنجش و اندازگیری، گروه سنجش و اندازگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، s.bakhtyarijavan@gmail.com
4- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات اجتماعی، گروه مدیریت خدمات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (3084 مشاهده)
مقدمه:اعتیاد به اینترنت به وسیله عوامل مختلفی قابل تبیین­‌اند، در این میان می­‌توان به کارکردهای اجرایی به عنوان ساختارهای چند منظوره عصبی-روان‌شناختی اشاره کرد.
هدف: این پژوهش به منظور پیش­بینی اعتیاد به اینترنت از طریق کارکرد­های اجرایی در میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفت.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و جامعه آماری آن دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی بودند که در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ به تحصیل اشتغال داشته‌­اند. نمونه آماری پژوهش شامل ۲۰۶ دانشجوی کارشناسی که به صورت نمونه­گیری در دسترس در این پژوهش انتخاب شدند. به منظور سنجش اعتیاد به اینترنت از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و جهت ارزیابی کارکرد­های اجرایی از تکالیف برو/ نرو، ان ­بک و کارت‌های ویسکانسین استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­‌ها از همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. داده­‌ها با استفاده از نرم افزار آماری ۲۵
SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌­ها: نتایج تحلیل داده­‌ها نشان می­‌دهد که بین مؤلفه‌های حافظه‌کاری (سری دوم ان ­بک) و اعتیاد اینترنتی رابطه وجود ندارد (۰/۰۵>
P). در مقابل بین اعتیاد اینترنتی و کارکرد­های حافظه‌کاری (ان ­بک سری اول)، کنترل مهاری رابطه منفی معناداری و انعطاف‌پذیری شناختی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (۰/۰۵>P).
نتیجه­‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که کارکرد اجرایی­ می­‌تواند اعتیاد به اینترنت را در دانشجویان پیش‌­بینی کند. همچنین کارکردهای اجرایی را می­‌توان به عنوان یکی از عوامل زمینه ساز و تداوم بخش در اعتیاد به اینترنت دانست.
متن کامل [PDF 994 kb]   (1762 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/10 | پذیرش: 1399/8/26 | انتشار: 1399/9/22

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.