1- کارشناس ارشد روانشناسی شناختی، گروه روانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2- دانشیار، گروه سنجش و اندازگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد سنجش و اندازگیری، گروه سنجش و اندازگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، s.bakhtyarijavan@gmail.com
4- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات اجتماعی، گروه مدیریت خدمات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (3084 مشاهده)
مقدمه:اعتیاد به اینترنت به وسیله عوامل مختلفی قابل تبییناند، در این میان میتوان به کارکردهای اجرایی به عنوان ساختارهای چند منظوره عصبی-روانشناختی اشاره کرد.
هدف: این پژوهش به منظور پیشبینی اعتیاد به اینترنت از طریق کارکردهای اجرایی در میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفت.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و جامعه آماری آن دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی بودند که در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ به تحصیل اشتغال داشتهاند. نمونه آماری پژوهش شامل ۲۰۶ دانشجوی کارشناسی که به صورت نمونهگیری در دسترس در این پژوهش انتخاب شدند. به منظور سنجش اعتیاد به اینترنت از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و جهت ارزیابی کارکردهای اجرایی از تکالیف برو/ نرو، ان بک و کارتهای ویسکانسین استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری ۲۵ SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان میدهد که بین مؤلفههای حافظهکاری (سری دوم ان بک) و اعتیاد اینترنتی رابطه وجود ندارد (۰/۰۵>P). در مقابل بین اعتیاد اینترنتی و کارکردهای حافظهکاری (ان بک سری اول)، کنترل مهاری رابطه منفی معناداری و انعطافپذیری شناختی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (۰/۰۵>P).
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که کارکرد اجرایی میتواند اعتیاد به اینترنت را در دانشجویان پیشبینی کند. همچنین کارکردهای اجرایی را میتوان به عنوان یکی از عوامل زمینه ساز و تداوم بخش در اعتیاد به اینترنت دانست.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/10 | پذیرش: 1399/8/26 | انتشار: 1399/9/22