دوره 7، شماره 6 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 )                   جلد 7 شماره 6 صفحات 42-28 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- استاد، گروه زنان و زایمان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، Drmjafari@sbmu.ac.ir
چکیده:   (2391 مشاهده)
مقدمه: بارداری و زایمان یک عملکرد طبیعی برای زنان محسوب می‌‌شود؛ ولی در عین حال تجربه‌ای است که آسیب‌پذیری آنان را نسبت به انواع مشکلات جسمی و روان‌شناختی افزایش داده است؛ به همین دلیل نیاز به مداخلاتی برای بهبود زندگی و سلامت آنان ضروری به نظر می‌‌رسد.
هدف: مطالعه حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان بر بهبود کیفیت زندگی و دشواری تنظیم هیجان زنان باردار انجام شد.
روش‌: پژوهش حاضر یک مطالعۀ شبه آزمایشی همراه با گمارش تصادفی و پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری است. جامعه مورد مطالعه، تمام زنان باردار در سال ۱۳۹۷ و در شهر تهران و نمونه، شامل ۳۹ زن باردار بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامه‌ی کیفیت زندگی-فرم کوتاه، دشواریهای تنظیم هیجان مورد استفاده قرار گرفت. ۸ جلسه آموزش گروهی تنظیم هیجان برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج مقیاس‌ها ‌توسط نرم‌افزار ۲۴-
SPSS و با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تجزیه‌ و تحلیل شد.
یافته‌ها: تحلیل داده­ها نشان داد که میانگین نمرات کیفیت زندگی در گروه مداخله (۵۸/۱۳=
M) نسبت به گروه کنترل (۳۸/۲۵=M) افزایش بیشتری داشته است و میانگین دشواری تنظیم هیجان در گروه مداخله در مرحله پس‌آزمون (۷۷/۳۳=M) نسبت به مرحله پیش‌آزمون (۹۲/۸۷=M) و دوران پیگیری (۷۲/۲۷=M) در مقایسه با پیش‌آزمون در سطح ۰/۰۰۱ کاهش معناداری داشته است.
نتیجه‌گیری: آموزش گروهی تنظیم هیجان می‌‌تواند در بهبود کیفیت زندگی و دشواری تنظیم هیجان زنان باردار مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 1082 kb]   (1590 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/4 | پذیرش: 1399/10/20 | انتشار: 1399/11/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.