دوره 7، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 121-105 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی ناصر خسرو، ساوه، ایران ، hatamtehrani20@gmail.com
2- استادیار، گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی ناصر خسرو، ساوه، ایران
چکیده:   (2780 مشاهده)
مقدمه: وقوع تغییرات چشمگیر در نوجوانی می­‌تواند همدلی، پذیرش اجتماعی و کفایت اجتماعی نوجوانان را تحت الشعاع قرار دهد. بنابراین، مداخلات روان ­تحلیلی بر سازش یافتگی هیجانی و اجتماعی نوجوانان ضرورت دارد.
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی گروه درمانی تحلیلی لاکانی بر همدلی، پذیرش اجتماعی و کفایت اجتماعی بود.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌­آزمون و گروه کنترل با پیگیری دو ماهه بود. در این پژوهش جامعه آماری کلیه نوجوانان دختر مدارس دولتی دوره متوسطه منطقه ۲ شهر تهران در سال ۹۹-۱۳۹۸ بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد ۳۰ نفر از آنان در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) قرار گرفتند. گروه‌ آزمایش تحت ۶ جلسه ۹۰ دقیقه­‌ای گروه درمانی تحلیلی لاکانی قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. از مقیاس همدلی جولیف و فارینگتون (۲۰۰۶)، پذیرش اجتماعی کراون- مارلو (۱۹۶۰) و کفایت اجتماعی فلنر، لیس و فلیپس (۱۹۹۰) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل کواریانس با
SPSS ورژن ۲۴ استفاده شد.
یافته‌­ها: یافته‌­ها نشان داد که گروه درمانی تحلیلی لاکانی بر همدلی عاطفی(۶/۲۹=
F) و شناختی(۴/۴۱=F)، پذیرش(۵/۳۶=F)، کفایت شناختی(۱۸/۴۷=F)، رفتاری(۲۰/۹۹=F)، هیجانی(۴/۳۴=F) و آمایه­‌های انگیزشی(۱۷/۵۴=F) گروه آزمایش تأثیر معناداری در پس‌آزمون و پیگیری داشته است (P<۰/۰۵).
نتیجه‌­گیری: نتایج این پژوهش اثربخشی گروه درمانی تحلیلی لاکانی را در بهبود همدلی، پذیرش اجتماعی و کفایت اجتماعی دختران نوجوان مورد تائید قرار داد. بنابراین با توجه به اثربخشی گروه درمانی تحلیلی در محیط‌های مشاوره و روان­‌درمانی برای بهبود مشکلات دختران نوجوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 
متن کامل [PDF 784 kb]   (1104 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/24 | پذیرش: 1399/5/29 | انتشار: 1399/7/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.