Amouzadeh F, Honarmand P, Hoseini S S, Gharayagh Zandi H, Rahimzadeh M. Impact of chess training in students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2020; 7 (5) :65-79
URL:
http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-853-fa.html
عموزاده فرشته، هنرمند پیمان، حسینی سیده سمیرا، غرایاق زندی حسن، رحیم زاده مهدی. اثربخشی آموزش شطرنج در دانشآموزان مبتلا به بیش فعالی / نقص توجه. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 1399; 7 (5) :65-79
URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-853-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، zamouzadeh@yahoo.com
2- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- استادیار، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (2457 مشاهده)
مقدمه: یکی از رایجترین اختلالات دوران کودکی مورد توجه روانشناسان و روانپزشکان، اختلال نقص توجه / بیش فعالی است که منجر به نقص توجه، بیشفعالی و تکانشگری در افراد مبتلا میشود.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شطرنج در دانشآموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی / نقص توجه بود.
روش: جامعه آماری پژوهش نیمه تجربی حاضر، ۷۶ نفر دانشآموز مبتلا به اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه شهرستان خرمآباد در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ بود؛ که تعداد ۳۲ دانشآموز به شکل نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به شکل تصادفی بر اساس سن و جنس و نتایج پیشآزمون به دو گروه ۱۶ نفری کنترل و آزمایش تقسیم شدند؛ و گروه آزمایش آموزش شطرنج را به مدت ۱۱ هفته متوالی و هفتهای یک جلسه ۳۰ الی ۹۰ دقیقه دریافت کرد. آزمودنیها سه بار (پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری دو هفته) با پرسشنامههای کانرز و سوانسون ارزیابی و دادهها با آزمون تحلیل واریانس مرکب، آزمون تعقیبی بنفرونی و با استفاده از نرمافزار ۲۱ SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان دهندهی همبستگی مستقیم و بالایی بین نتایج به دست آمده از هر دو ابزار اندازهگیری سوانسون و کانرز و تأثیر مثبت آموزش شطرنج در دانشآموزان مبتلا به بیش فعالی / نقص توجه بود (۰/۰۰۱=P، ۲۰/۱۷=F).
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش شطرنج بر علائم بیش فعالی / نقص توجه پیشنهاد میشود از آموزش شطرنج برای کاهش علائم بیش فعالی / نقص توجه استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/5/9 | پذیرش: 1399/7/27 | انتشار: 1399/9/22