1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، tdehnashi@gmail.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
چکیده: (2661 مشاهده)
مقدمه: اختلال اضطراب فراگیر، آسیبهای روانشناختی، هیجانی و تحصیلی فراوانی برای دانشآموزان ایجاد میکند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رواندرمانی مثبتنگر بر نگرشهای ناکارآمد و اجتناب تجربهای دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر شهر اهواز در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بود. در این پژوهش تعداد ۳۰ دانشآموز دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه ۱۵ دانشآموز). گروه آزمایش مداخله رواندرمانی مثبتنگر (رشید، ۲۰۱۵) را در ۱۰ جلسه ۷۵ دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای این پژوهش شامل پرسشنامه نگرشهای ناکارآمد (وایزمن و بک، ۱۹۷۸)، اجتناب تجربهای (بوند و همکاران، ۲۰۱۱) و اختلال اضطراب فراگیر (اسپیتزر و همکاران، ۲۰۰۶) بود. دادههای به شیوه تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که رواندرمانی مثبتنگر بر نگرشهای ناکارآمد و اجتناب تجربهای دانشآموزان دختر مبتلا اختلال اضطراب فراگیر تأثیر معنادار دارد (۰/۰۰۰۱>P) . بدین صورت که این درمان توانسته به ترتیب به میزان ۷۸ و ۵۹ درصد منجر به کاهش نگرشهای ناکارآمد و اجتناب تجربهای دانشآموزان دختر مبتلا اختلال اضطراب فراگیر شود.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که رواندرمانی مثبتنگر با بهرهگیری از فنونی همانند شناخت توانمندیهای شخصی و تمرکز بر هیجانات مثبت میتواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت کاهش نگرشهای ناکارآمد و اجتناب تجربهای دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/2/23 | پذیرش: 1399/4/30 | انتشار: 1399/7/5