دوره 7، شماره 4 - ( مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت 1399 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 169-147 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، pouretemad.h@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (2773 مشاهده)
مقدمه: مدیریت رفتاری والدین، یک طبقه­‌ی کلی از مداخلات است که مشکلات رفتاری در کودکان را مورد هدف قرار می­‌دهد و نقش مهمی در کاهش یا جلوگیری از بروز این رفتارها ایفا می­‌کند.
هدف:هدف مقاله حاضر مروری بر برنامه­‌های مدیریت رفتاری والدین با هدف کاهش مشکلات رفتاری برای کودکان سنین پیش‌ دبستانی و مروری بر ویژگی­‌های آن برنامه­‌ها بود.
روش: بدین منظور برای یافتن پژوهش­‌های مرتبط از یک استراتژی جستجوی منظم استفاده شد. برای مقالات خارجی از پایگاه­‌های اطلاعاتی
PsycNet، Sciencedirect، Medline، PubMed، Scopus و Web of Science و برای مقالات داخلی از پایگاه­‌های اطلاعاتی ISC، SID و Irandoc استفاده شد.
یافته­‌ها: پس از حذف مقالات تکراری، اسامی برنامه‌­های مدیریت رفتاری والدین از مقالات موجود استخراج شدند که شامل ۵۴ برنامه خارجی و سه برنامه داخلی بود. برای هرکدام از این برنامه‌­ها اطلاعاتی همچون نام برنامه، نام محقق (ها)، گروه هدف و سال انتشار برنامه جمع‌آوری شدند.
نتیجه­‌گیری: تعداد برنامه­‌های مدیریت رفتاری والدین زیادی وجود دارد که با هدف کاهش مشکلات رفتاری برای کودکان سنین پیش ‌دبستانی طراحی‌ شده است؛ اما این برنامه­‌ها اغلب برای کودکانی مناسب هستند که به ‌جز مشکلات رفتاری، از اختلالات یا شرایط نامساعد دیگری رنج نمی­‌برند. برای بکارگیری برنامه‌­های مدیریت رفتاری والدین برای گروه­‌های خاص، ویژگی­‌های هر یک از این گروه‌­ها باید در تألیف این برنامه­‌ها مدنظر قرار گیرد.
متن کامل [PDF 898 kb]   (2202 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/2/1 | پذیرش: 1399/5/29 | انتشار: 1399/7/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.